Nieuws

BMW S1000R flink vernieuwd voor 2021

Met een nieuw rijwielgedeelte, vernieuwde motor en nog meer elektronica belooft de 2021 S1000R BMW’s meest dynamische naked ooit te worden. Het ongekuipte broertje van de S1000RR heeft namelijk flink gewinkeld in de kledingkast van de Superbike, met als resultaat dat de naked er komend modeljaar modern bijloopt.

De Euro5-geschikte vier-in-lijn van de R is ook komend modeljaar gebaseerd op de krachtbron van de S1000RR en heeft een topvermogen van 165 pk bij 11.000 tpm en 114 Nm koppel bij 9.250 tpm. Precies dezelfde cijfers als een jaar eerder, met als verschil het koppel over een breder toerenbereik is uitgesmeerd voor een groter inzetgebied. Daarnaast is het geheel ook vijf kilo lichter geworden. In totaal is de naked 6,5 kilo lichter geworden. De Shift-Cam technologie van de S1000RR, is niet meegekomen naar de nieuwe S1000R.

Om de rijeigenschappen en het brandstofverbruik van de naked te verbeteren, zijn de laatste drie versnellingen wat langer gemaakt. Daarnaast werkt de anti-hop nu vloeiender en is de S1000R nu ook verkrijgbaar met MSR, wat staat voor Motor Slip Reduction. Als blijkt dat het achterwiel bij het afremmen op de motor gaat slippen, dan grijpt de MSR in door de gaskleppen iets verder open te zetten. Voor deze optie moet wel bijbetaald worden. De topsnelheid van de nieuwe BMW bedraagt volgens de fabrikant 250 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/uur moet met de nieuwe naked in 3,2 seconden mogelijk zijn.

Het van de nieuwe S1000RR overgenomen frame, met een voor de handeling geoptimaliseerde geometrie, gebruikt het blok als dragend deel en is daardoor lichter en slanker geworden. Dit moet voor de rijder vooral rond de knieën goed merkbaar zijn. Deze gewijzigde zitpositie betekent onder meer dat de bestuurder nu 15 mm verder naar voren zit. De swingarm en het subframe van de vernieuwde S1000R komen rechtstreeks van de Superbike en wordt op de naked gecombineerd met een nieuwe monoschokdemper met 117 mm veerweg.

Op het gebied van hulpsystemen, is de S1000R standaard uitgerust met Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro met hellingshoekoptimalisatie en de drie rijmodi (Rain, Road en Dynamic). Tegen bijbetalen kan een vierde rijmodi geactiveerd worden, genaamd Pro. Deze modus is volledig naar wens instelbaar en biedt ook de mogelijkheid om de motorrem en MSR verder te finetunen.

Deze instellingen zijn te zien op het nieuwe 6,5 inch grote dashboard dat de S1000R ook van de RR heeft overgenomen. Dit display biedt verschillende weergavemogelijkheden en is uitgerust met Bluetooth-connectiviteit. De bediening van de menu’s verloopt via de knoppen aan de linker stuurhelft.

Alle aanwezige verlichting bestaan uit leds en aan de achterzijde zijn het achter-, rem-, en knipperlicht samengevoegd tot één geheel voor een zeer minimalistische look. Voor het design blijft het in de basis hetzelfde. Wel ziet de nieuwe 2021 S1000R er wat sportiever uit door een meer voorwiel-gericht lijnenspel. Dit komt door het aangepaste lampmasker en de wat ruimer uitgevoerde halve kuipdelen. Het kontje is eveneens wat compacter geworden.

De nieuwe BMW S1000R zal in mei van 2021 bij de dealer staan. De prijs voor een kale uitvoering in de standaard kleurstelling Racing Red bedraagt € 16.550,- ( BE: € 15.040,-). De twee andere stijlvarianten Sport (zilvere kleurstelling) en M-Pakket (in de BMW racing-kleuren) hebben een meerprijs.

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.