Nieuws

BMW roept 250.000 GS-en terug

BMW roept wereldwijd een groot aantal GS-en terug wegens het mogelijk breken van de ingaande versnellingsbakas in bepaalde situaties.

Het gaat hierbij om de R1250GS (model K50), R1250GS Adventure (model K51) en daarnaast om de overheidsuitvoering van de R1250RT (model K52 RTP) vanaf modeljaar 2019. De terugroepactie werd bekend via de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), de Amerikaanse overheidsinstantie voor verkeersveiligheid. Volgens de NHTSA gaat het in Amerika om 18.489 voertuigen, wereldwijd zou het gaan om 250.000 stuks. Bij de genoemde modellen kan in bepaalde situaties de ingaande versnellingsbakas breken. Sinds oktober 2020 is een aantal van dergelijke schades vastgesteld in Nederland, Frankrijk, Italië, Tsjechië en Groot-Brittannië.

Bij BMW is daarop meteen een onderzoek gestart naar de mogelijke oorzaak, waarbij onder andere speciale röntgenapparatuur en een elektronenmicroscoop zijn gebruikt. Daarnaast is het gebruikte metaal en de coating daarvan in diverse laboratoria geanalyseerd. Musashi, de Japanse toeleverancier van de bewuste onderdelen, is uiteraard bij die onderzoeken betrokken geweest. Een oorzaak kon daarbij echter nog niet met zekerheid worden vastgesteld.

Uit verder onderzoek bij BMW bleek dat de ingaande versnellingsbakas in bepaalde situaties overbelast kan raken en daardoor kan breken. Het gaat dan om flinke verschillen tussen het motortoerental en achterwielomwentelingen, die vooral ontstaan bij sprongen in het terrein of als er volgas over bijvoorbeeld een obstakel als een stoeprand wordt gereden en het achterwiel heel even het contact met het wegdek verliest. Hierdoor treedt kortstondig een belastingspiek op.

In het kader van een ‘technische actie’, zoals terugroepacties bij BMW steevast worden aangeduid, krijgen de betroffen motorfietsen een software-update. Deze update is van invloed op de werking van het ASC of DCT en dus ook op de motoraansturing. Met name het bij vollast snel in toeren klimmen van het motorblok bij een doordraaiend achterwiel moet zo voorkomen worden, terwijl tegelijkertijd het verschil in toerental tussen motorblok en eindaandrijving beperkt wordt, voor het moment waarop het achterwiel weer grip heeft.

Eigenaren van de betroffen modellen worden BMW schriftelijk geïnformeerd over de terugroepactie en software-update.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws