Nieuws

BMW R18 The Crown

Laat Kingston Custom los op een standaard motorfiets en een geheide bliktrekker is het standaardresultaat. Deze gestroomlijnde creatie begon zijn leven als doodgewone R18.

Deze Crown – bouwer Dirk Oehlerking beschouwt het als de kroon op zijn werk – is zo anders dat je niet direct weet waar te kijken. Techneuten nemen waarschijnlijk als eerste de voorwielophanging in zich op. De standaard telescoopvork heeft plaats gemaakt voor een dubbelzijdige swingarm met een centrale schokdemper.

Helaas is de techniek achter de aparte voorkant niet zichtbaar. Alles gaat schuil achter de beplating van twee millimeter dik aluminium. Handgeklopt natuurlijk, wat dacht u anders. Voordat Oehlerking überhaupt een plaat aluminium in handen neemt, heeft hij nauwgezet met karton en foam de juiste vormen uitgezet.

Oehlerking liet de achterzijde en het blok ongemoeid, maar de twee roestvrij stalen uitlaten zijn volledig handgemaakt. Dat geldt ook voor de aluminium benzinetank met acht liter inhoud. Van de R18 zijn verschillende onderdelen geleend, maar anders gemonteerd. Dat geldt onder meer voor de: koplamp, dashboard, knoppen en voetsteunen. De kers op de taart is volgens Oehlerking de Champagne Platinum lak met parelmoer.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Yamaha XSR900 GP

Eerste indruk: Yamaha XSR900 GP

30 april, 2024

De XSR900 GP is het aan zijn stand en vooral inspiratiebron verplicht om lekker sportief voor de dag te komen. We ...

Overig nieuws