Nieuws

BMW R18 nu ook als R18 Classic te koop

Kan de R18 nóg klassieker? Ja, zegt BMW die nu de R18 Classic gelanceerd heeft. Een op toeren gerichte uitvoering van de Berlin built Big Boxer. De nieuwe R18 Classic is in de basis gelijk aan de R18, aangevuld met een groot windscherm, buddyseat, zadeltassen, een extra LED- koplamp, 16-inch voorwiel en cruise control. De nieuwe R18 Classic is te koop vanaf € 29.950,-

Zoals gezegd is de R18 Classic verder identiek aan de R18. Dus ook de Classic beschikt over de nieuwe 1.800 cc boxer. Een blok dat goed is voor een topvermogen van 91 pk en 158 Nm koppel. Schakelen verloopt via een zesbak en er is ook een optionele achteruit beschikbaar die wordt aangedreven door de startmotor. Het achterwiel wordt aangedreven door een open cardanas die de stijl van de motor bijzonder goed complimenteert. Veren doet de R18 aan de achterzijde met een direct afgeveerde schokdemper waarbij alleen de veervoorspanning instelbaar is. Aan de voorzijde zit een conventionele niet instelbare maar wel zeer dikke 49mm telescoopvork. De veerweg aan de achterzijde is 90 mm en aan de voorzijde is 120 mm beschikbaar.

Voor de zitpositie heeft BMW gekozen voor de echte cruiserstijl. Dus een lage zithoogte van 690 mm en lekker breed stuur. Alleen die ver naar voren geplaatste voetsteunen ontbreken, omdat hierbij de dikke cilinderkoppen in de weg zitten. Volgens BMW is dat echter geen probleem, omdat de R18 is uitgerust met met ‘Mid mounted footpeg’ die zorgen voor een comfortabele rijhouding. Deze is uiteraard naar smaak bij te stellen, middels verschillende BMW-accessoires.

Het dashboard van de R18 is met recht zeer minimalistisch te noemen. Zo pronkt er een enkel klokje aan de voorzijde met analoge snelheidsmeter en enkele digitale toevoegingen. Starten gaat overigens keyless, terwijl te tankdop alleen met gebruik van de sleutel te openen is. Onder zijn klassieke look, is de motor overigens wel voorzien van het nodige vernuft. Zo is de motorrem instelbaar, heeft hij drie rijmodi en stabiliteitscontrole.

Benieuwd hoe de R18 rijdt? Lees dan onze Eerste test met de Big Boxer uit Duitsland in MotoPlus 19.

Uitgave 19 – 2020

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws