Nieuws

BMW R18 met Roland Sands-sausje

Met de in april dit jaar gepresenteerde R18 waagt BMW opnieuw een poging op de cruisermarkt. Met een flinke knipoog naar de vroegere R5 is de nieuwe machine teruggebracht naar de pure essentie, waarbij het 1800-boxerblok uiteraard de grootste aandachtstrekker is. En uiteraard is die nieuwe R18 perfect voer voor een ‘makeover’.

Niemand minder dan de Amerikaanse Roland Sands waagde zich er als een van de eersten aan, met de R18 Dragster als resultaat. Door het eenvoudig te verwijderen subframe en kappenwerk staat een R18 in no time in zijn nakie en kan een specialbouwer als Sands zich lekker gaan uitleven.

De grootste uitdaging wat dat betreft, zat volgens Sands vooral in de elektronica: “Dat was het lastigst, omdat we lachgas wilden gebruiken, het uitlaatsysteem strippen en het inlaattraject onder handen nemen.” Maar het team rond Sands ging nog veel verder. Zo is het frame flink aangepast en de achtervering verwijderd voor gebruik op de dragstrip. De voorvork is afkomstig van een R nineT en de voorremmen komen van BMW’s superbike, de S1000RR.

Naast veel kleinere aanpassingen kom je op deze Dragster, waarvan tank en koplamp origineel zijn, ook een serie speciaal door Sands gemaakte onderdelen tegen, die in de lijnen ‘Machined’ en ‘2-Tone-Black’ ook als designcollecties op de markt gaan komen. Onder beide lijnen vallen bijvoorbeeld diverse wielen met afwijkende maten een hele reeks gefreesde onderdelen.

Voor de Dragster heeft Sands vooral gebruik gemaakt van onderdelen uit de ‘2-Tone-Black’-lijn. Zadel en uitlaat zijn speciaal voor zijn Dragster gemaakt. En dat resulteert in een bijzonder geslaagd Sands-plaatje mogen we wel zeggen.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws