BMW R18 Bobbers nu als kant-en-klaarpakket te koop
In het verleden bouwde hij custom-motoren voor onder andere Brad Pitt en Kimi Räikkönen. Nu wil Marcus Walz zijn designs ook beschikbaar maken voor de massa, dus komt hij met een totaaloplossing. Het blijkt een schot in de roos, want van de 12 geplande R18 heeft hij er inmiddels al tien verkocht.
De door Walz ontworpen R18 ziet er op het eerste oog niet heel custom uit. Terwijl alle onderdelen die Walz voor de grote boxer ontwierp, wel meteen zichtbaar zijn. Dat komt doordat zijn onderdelen harmonieus samengaan met het originele ontwerp van de BMW. Gezamenlijk krijgt de R18 er een heel nieuw voorkomen van, waardoor hij meer weg heeft van een conceptstudie, dan een straatmodel.
Voor zijn ontwerp heeft Walz onder meer het lompe achterspatbord en de verchroomde einddempers van de R18 geschroefd. In plaats daarvoor is de R18 nu uitgerust met een minimalistisch en nauwsluitend spatbord en een tweetal zwarte einddempers van SC Project. Wat helemaal mooi is, zijn de haast onzichtbare achterlamp en knipperlichten, die in het spatbord verwerkt zijn. Deze zweven vlak boven de dikke 200 mm achterband, die overigens van 16 naar 18 inch groeide.
Die nieuwe einddempers doen overigens meer de motor een andere look geven. Ze zorgen ook voor een flinke gewichtsbesparing van zo’n 8 kilo. Het zadel werd eveneens vernieuwd, dus zit je als berijder van een Walz R18 nu op een smal verstelbaar bobberzadel. Onder dit zadel zit een volledig instelbare schokdemper van Touratech. Dankzij deze nieuwe vering ligt de achterzijde van de R18 40 mm lager.
Aan de voorzijde is de boel eveneens verlaagd, hier snoepte Walz 70 mm van het geheel af. Tevens werd het voorspatbord ingekort, en installeerde Walz een 21 inch spaakwiel met 120 mm breed rubber eromheen.
Om de strakke lijn van het design erin te houden, ruilde Walz het ruime gebogen stuur van BMW in voor een recht exemplaar dat rust op nieuw ontworpen risers. De knipperlichten werden vervangen door bar-end-knipperlichten van Motogadget en de hendels ingeruild voor kleinere exemplaren. De ledkoplamp en behuizing bleven standaard. Maar Walz ontwierp wel een nieuwe houder voor onder de koplamp om de illusie te wekken dat het geheel wat dieper is komen te liggen.
Zo creeërde Walz, die al 31 jaar aan ervaring onder riem heeft, met minimale aanpassingen een geheel nieuwe R18. Wie interesse heeft in zo’n ‘massaproductie’ custom, moet wel diep in de buidel tasten. Voor een ‘all-in’ pakket (inclusief motor) vraagt Walz liefst €47.259,- (EX). Het pakket is daarmee een goede 20 mille duurder dan een standaard BMW R18, maar daar krijg je een opvallende machine voor terug.