BMW R1200RS
De aanduiding RS is alweer een paar jaar verdwenen uit het BMW-gamma, maar blijft onlosmakelijk met de fabriek uit München verbonden. In 1976 was de R100RS namelijk de eerste in massa geproduceerde motorfiets ter wereld voorzien van een in een windtunnel ontwikkelde en op het frame gemonteerde volledige stroomlijn. En daarmee stond BMW ook aan de basis van het sportieve toersegment. Een segment dat de laatste jaren wat aan populariteit heeft ingeboet, maar met de komst van met name de Kawasaki Z1000SX en recentelijk de vernieuwde Honda VFR800F zitten de sportieve toermachines weer wat in de lift. Bij BMW was het voornamelijk de in dit gezelschap wat ondergemotoriseerde F800ST die sportieve toerkastanjes uit het vuur moest slepen, maar daar komt komend jaar verandering in met een volledig nieuwe R1200RS.
Zoals de typeaanduiding al doet vermoeden is BMW’s nieuwe sportieve toermachine voorzien van het in de GS-lijn geïntroduceerde 125 pk sterke vloeistofgekoelde boxerblok en een conventionele upside down voorvork. De snuit van deze RS oogt lekker sportief, heeft wat S1000RR-trekjes en is voorzien van een verstelbare ruit. Uiteraard is ook de R1200RS via allerlei optiepakketten geheel naar eigen smaak aan te kleden met toergerichte accessoires en elektronische hulpjes.