BMW Motorrad groeit verder
Voor het achtste jaar op rij zag BMW Motorrad haar mondiale verkoop van motoren en motorscooters groeien, zij het redelijk bescheiden. In 2018 wisten de Duitsers 165.566 nieuwe motoren aan de man te brengen, een groei van 0,9%.
Dankzij de plus komt BMW weer een stukje dichter bij het beoogde verkoopdoel van 200.000 units in 2020, al lijkt de weg daar naartoe nog lang. BMW Motorrad opperhoofd Markus Schramm: “De verkoopcijfers over 2018 laten zien dat onze groeistrategie zijn vruchten begint af te werpen. Het succes is onder meer te danken aan de lancering van zes nieuwe modellen, en dan zit er voor de komende jaren nog het nodige in de pijpleiding. Niet alleen onze line-up gaan we in 2019 uitbreiden met emotionele en innovatieve nieuwe producten, ook gaan we ons intensiever bezighouden met motorsport. Zo staat er komend jaar weer een officieel fabrieksteam op de grid van het WK Superbike.”
Op de eigen thuismarkt doet BMW het als vanouds het best, alleen in Duitsland werden er al 23.834 motoren verkocht. Zoals verwacht vormt Europa als geheel nog steeds de belangrijkste afzetmarkt voor de Duitsers, ook in de VS (13.842 stuks) werd er echter een groei gerealiseerd.
Van het complete gamma blijkt de R1200/1250GS veruit het meest populair, van de reguliere en de Adventure-uitvoeringen werden afgelopen jaar ruim 51.000 motoren verkocht. Van de volledige boxerlijn gingen er overigens 84.500 stuks over de toonbank.
Timo Resch, hoofd Sales & Marketing van BMW Motorrad, verwacht komend jaar wederom een groei te kunnen realiseren. “Ons productportfolio is nog nooit zo sterk geweest als in 2019. We verwachten natuurlijk een impuls van de nieuwe R1250-boxergeneratie, maar daarnaast ook van de lang verwachte S1000R en de nieuwe F850GS Adventure, waarmee we ons middensegment uitbreiden.”