Nieuws

BMW lanceert 212 pk sterke M1000RR

BMW Motorrad heeft haar eerste M-model gelanceerd: de M1000RR. Deze op de S1000RR gebaseerde machine zit vol met techniek die rechtstreeks afkomstig is van de WK Superbike-machine van de Duitse fabrikant.

De vloeistofgekoelde vier-in-lijn-motor van de M is zelfs nog een stukje sterker dan de basismachine en levert nu een maximum vermogen van 212 pk bij 14.500 toeren per minuut. Het rijklaargewicht bedraagt 192 kilogram. Voor de rekenaard: dat is 5 pk meer dan de S1000RR en 3,7 kilogram minder gewicht, onder meer dankzij het gebruik van carbon wielen. Het maximum koppel ligt nu op 113 Nm bij 11.000 toeren per minuut en met name tussen de 6.000 en  het maximum toerental van 15.100 toeren is er meer koppel beschikbaar. Dat maximum toerental ligt trouwens ook nog eens 500 toeren hoger dan dat van de S1000RR

Het blok is onder andere voorzien van gesmede zuigers van Mahle met twee zuigerveren, aangepaste verbrandingskamers en titanium uitlaatkleppen. De compressie is verhoogd naar 13,5 : 1.  Verder is  het blok voorzien van 85 gram lichtere titanium drijfstangen van Pankl, slankere en 6% lichtere klepslepers, gefreesde inlaatpoorten, geoptimaliseerde nokkenassen met ShiftCam- technologie en een aangepast inlaatspruitstuk met kortere aanzuigbuizen. Het 3.657 gram lichtere uitlaatsysteem is gemaakt van titanium.

De aerodynamica speelde een belangrijke rol in het ontwikkelingswerk van de M1000RR. Zo is de M voorzien van carbon winglets, die zorgen voor extra druk op het voorwiel. Dat onderdrukt bij hard accelereren de neiging tot wheelies en zorgt ervoor dat de tractiecontrole minder vermogen hoeft terug te nemen, waardoor meer kracht kan worden omgezet in acceleratie. Daarnaast moeten deze winglets er voor zorgen dat er later geremd kan worden voor bochten en dat die bochten stabieler worden gerond.  

Het rijwielgedeelte van de nieuwe M1000RR is gebaseerd op het aluminium brugframe van de S1000RR. De M is echter voorzien van een geoptimaliseerde upside-down-voorvork en een aangepaste (blauwe) achterschokdemper. Met de rijmodi Rain, Road, Dynamic, Race en Race Pro1-3, de nieuwste generatie Dynamic Traction Control (DTC) en de DTC wheelie-functie kan de rijder de rijkarakteristiek zelf bepalen. De gasreactie kent twee standen en met de Race Pro modus is de mate van motorrem in drie standen in te stellen. De BMW M1000RR heeft verder nog de Schakelassistent Pro, Launch Control, Hill Start Control Pro en Pit Lane-Limiter aan boord. Net als de auto’s van BMW heeft ook de M1000RR een M-remsysteem. De M-remklauwen zijn blauw geanodiseerd en voorzien van een M-logo. En dan zouden we de M-carbon-wielen, nog zo’n hightech component, bijna vergeten.

Het instrumentarium heeft hetzelfde TFT-display als de S1000RR, maar dan met een specifieke M-animatie. Met het optionele M Competition Package kunnen na invoering van een activatiecode gegevens worden uitgelezen voor de M GPS laptimer en M GPS data logger (originele BMW Motorrad Accessoires) via de OBD interface van het instrumentarium. 

Het kleurenschema van de M1000RR is uiteraard gebaseerd op dat van de superbikeracer van BMW. Het betreft combinatie van witte unilak en de M Motorsport kleuren lichtblauw, donkerblauw en rood. Andere optische features zijn motorcovers in graniet grijs en een zwarte afdekking van de tankvulopening. 

Voor degenen die nog meer wensen, is er het M Competition Package met M gefreesde onderdelen, M carbon componenten, een zilverkleurige 220 gram lichtere swingarm en een onderhoudsvrije DLC gecoate M Endurance aandrijfketting. Bij dit pakket hoort ook de sportieve afdekking over het passagiersgedeelte van het zadel. 

Vanaf vandaag kunnen geïnteresseerden na een aanbetaling van € 1.000,- alvast een pre-order plaatsen op de BMW M1000RR met M Competition Package. De BMW M1000RR komt eind maart, begin april 2021 op de markt en is er dan vanaf € 39.380,-. 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws