Nieuws

BMW introduceert R12 als cruiser en roadster

De RnineT kennen we al tien jaar, volgend jaar krijgt de retro een nieuw frame, een nieuwe naam en twee verschillende uitvoeringen.

BMW noemt de nieuwe R12 nineT een klassieke Roadster en bestempelt de R12 als een klassieke Cruiser. Misschien spreken euro’s meer tot de verbeelding voor Nederlanders dan deze kwalificaties. De R12 nineT kost € 20.990,- terwijl je voor de R12 € 16.990,- dient af te tikken.

De retro RnineT kennen we sinds 2013. Tien jaar later lijken de nieuwste varianten nog altijd op de eerste generatie, maar het verschil zit hem vooral in het frame. Het stalen buizenframe geeft de motorfiets een nog klassieker uiterlijk. Het eveneens stalen achterframe is rechtstreeks vastgebout op het hoofdframe.

Het nieuwe frame maakt een nieuwe luchtfilterkast onder het zadel nodig. De lucht-/oliegekoelde boxermotor met een inhoud van 1.170 cc is een oude bekende BMW. De boxer is goed voor 80 kW (109 pk) bij 7.000 tpm in de R12 nineT en 70 kW (95 pk) bij 6.500 tpm de R12. Verdere verschillen tussen de twee – dat prijsverschil moet ergens vandaan komen – zijn onder meer de hoeveelheid rijmodi.

De R12 nineT heeft een aluminium benzinetank en kontje. De zitpositie verbetert ten opzichte van de vorige generatie door een dertig millimeter kortere en smallere benzinetank. Het levert een meer naar voren gerichte zitpositie op.

De R12 heeft een stalen tank die verwijst naar de zogenaamde Toaster-Tanks van de BMW/5-modellen uit de jaren zeventig. Het levert door het lage achterspatbord een dalende lijn in het ontwerp op. De R12 nineT heeft juist een dynamisch oplopende lijn.

Wat beide motoren wel met elkaar gemeen hebben? Een verstelbare upsidedown-vork, Paralever swingarm, cardanaandrijving, radiaal gemonteerde monobloc vierzuiger remklauwen, tractiecontrole en een elektronische sleutel. BMW zou BMW niet zijn als er geen enorme hoeveelheid accessoires beschikbaar zouden zijn om de motorfiets te personaliseren.

Wil je alles weten over de nieuwe R12 kijk dan hier.
Weten hoe goed we de eerste RnineT in 2014 vonden? Lees de test dan hier.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Dikke 450 crosser van Triumph

Dikke 450 crosser van Triumph

4 oktober, 2024

Nadat Triumph eind 2023 haar opwachting maakte in het motocrosssegment met de TF250-X, breidt het nu die lijn uit ...

Overig nieuws