Nieuws

Bimota is terug met supercharged Tesi H2

Een cultmerk is terug! Dat Kawasaki al even bezig was met Bimota, was bekend. Maar nu is duidelijk geworden dat Kawasaki Motors Europe N.V. in april van dit jaar 49,9 procent van de aandelen heeft overgenomen om nieuwe motoren onder de Bimota-merknaam op de markt te brengen. En de eerste telg van deze samenwerking is er ook al. Maak kennis met de Bimota Tesi H2.

Zoals de naam al doet vermoeden heeft de Bimota de 998 cc grote viercilinder met supercharger uit de Kawasaki H2 in het vooronder hangen. Behalve de uitlaat, stopt daarmee ook iedere overeenkomst met de Japanse exoot. Het vakwerkframe heeft bijvoorbeeld plaatsgemaakt voor een uit aluminium vervaardigd omega-frame. En, kenmerkend voor de Tesi-modellen, ontbreekt het de Bimota-H2 ook niet aan een naafbesturing. Verder is de motor voorzien van volledig instelbare Öhlins veerelementen en een remsysteem van Brembo.

Opmerkelijk genoeg doet de nieuwe Tesi H2 optisch meer herinneren aan de Vyrus M2 dan aan de oudere Tesi-modellen van Bimota. Ook gaaf, de aan carbon-winglets geven hem een uitermate sportieve inborst. Aan concrete cijfers ontbreekt het helaas nog. Het getoonde model staat dan ook nog als prototype te boek, eind 2020 is het productiemodel voor het eerst te zien.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws