Beresterke Chinese V4 met 154 pk
Dat het letterlijk hard gaat in China bewijst Benda, een motorfabrikant die een eigen in huis ontwikkelde 1.200 cc V4-krachtbron met 154 pk vermogen heeft gepresenteerd.
De modellen LFC700 en BD300 doen hoogstwaarschijnlijk niet meteen een belletje rinkelen, maar deze twee cruisers zijn kleingeld vergeleken met de V4-motor die de Chinese fabrikant nu heeft gepresenteerd. In zijn grootste vorm komt de V4 op 1.198 cc en daarmee is dit blok zelfs nog heel iets ‘dikker’ dan de V4’s van Aprilia en Ducati, die respectievelijk 1.099 en 1.103 cc meten. Wat vermogen betreft legt de Chinese V4 het dan weer af tegen zijn Italiaanse tegenstrevers, maar met 154 pk vermogen en 121 Nm koppel is het Benda-blok allesbehalve ondergemotoriseerd. Dat maximum koppel tikt de V4 al bij 7.500 toeren aan, het maximum vermogen bij 9.500 toeren. Met een boring van 76 millimeter en een slag van 66 millimeter lijkt het inzetgebied van de V4 vooral toeristisch sportief te zijn en ook de compressieverhouding van 11,5 : 1 duidt daar op. Ter vergelijk de Panigale V4 heeft een compressie van 14,0:1. De cilinderhoek zit waarschijnlijk ergens tussen de 70 en 75 graden.
Naast deze 1200 heeft Benda ook een V4 met 496 cc cilinderinhoud op basis van hetzelfde carter gepresenteerd. Dit blok met een boring x slag van 53,5 x 55,2 millimeter is goed voor 57 pk bij 10.000 toeren en 45 Nm bij 8.000 toeren. Of dit blok aan de Euro5-norm voldoet is niet bekend. De compressie van deze V4 is met 11,5 : 1 in ieder geval aan de voorzichtige kant gekozen en gezien de concurrentie gebruikelijk.
In welke modellen de nieuwe motorblokken uiteindelijk gaan belanden is helaas nog niet bekend. Eigen modellen behoren uiteraard tot de mogelijkheid, maar ook verkoop van de licentierechten aan andere Aziatische fabrikanten is een optie.