Benelli TRK 702 met camera
Afgelopen augustus presenteerde Benelli in China al de TRK 702. Die leek alleen voor de lokale markt bestemd, maar ook op de EICMA was de nieuwe allroad te zien.
Dat zou op een komst naar Europa kunnen duiden. Voor deze 702 maakt Benelli gebruik van het frame van de TRK 502, nog steeds de best verkochte motorfiets in Italië trouwens, dus een stalen buizenframe met een stalen subframe. Verschil is echter wel dat de 702 een aluminium swingarm heeft. Ook optisch is de gelijkenis groot, want beide Benelli’s zouden tweelingen kunnen zijn. De TRK 702 is er in twee versies, de 702 en de 702 X (foto). De 702 staat op 17 inch gietwielen en heeft 120/70 en 160/60 bandencombi, terwijl de X draadspaakwielen heeft, voor 19 inch en achter 17 inch, en op een 110/80 en 150/70 bandencombi staat. Bovendien zijn de veerwegen van de X met 173 millimeter 5 millimeter langer.
De 698cc paralleltwin, die is gebaseerd op de 500-twin, lijkt behoorlijk gezond met 76 pk bij 8.750 toeren en 68 Nm bij 6.250 toeren. Als zithoogte wordt 825 millimeter opgegeven en als tankinhoud 20 liter. Een gewicht geeft Benelli niet op.
Opvallend is dat de 702 is voorzien van een camera aan de voorzijde. In auto’s wordt dat vaak gekoppeld aan assistentiesystemen, maar dat is hier nog niet het geval. Wel kunnen de HD-beelden na een ritje worden teruggekeken op het TFT-display. In Azië is dat heel gebruikelijk, in Europa om privacyredenen niet.
Het portfolio van Benelli en moederbedrijf QJ Motor is bijna niet meer te overzien. Met name de vraag waarom in hetzelfde land zowel een allroad met 754 cc als met 698 cc wordt aangeboden, kun je rustig stellen. Zo werd in Spanje de technische identieke SRT700 van QJ Motor getoond, waar de Benelli 800 niet leverbaar is. Het lijkt er na de EICMA echter wel op dat we in Europa zowel de TRK 702 als de TRK 800 naast elkaar gaan zien. Wanneer en hoe is nog niet duidelijk.