Belgische markt krimpt licht
Waar Nederland in 2022 nog een lichte plus noteerde qua nieuwverkopen, gingen er in België in diezelfde periode 2,9% minder nieuwe motoren en scooters over de toonbank in vergelijking met een jaar eerder. In 2022 werden er 24.683 nieuwe motoren en scooters op kenteken gezet, tegenover 25.422 in 2021. Dat is overigens ruim meer dan de 15.267 units die in Nederland werden verkocht.
In België is Honda het nummer één merk, voor BMW, dat de laatste jaren marktleider was. Honda’s marktaandeel steeg met 1,5% tot 13,6%, wat neerkomt op 3.346 units. Met 3.206 exemplaren verkocht BMW 7% minder motoren dan in 2021. Ook Yamaha boerde wat minder ten opzichte van 2021 (-6,7% om precies te zijn) en zette 2.657 nieuwe motorfietsen op kenteken (marktaandeel 10,7%).
Groeiers waren er ook in de top tien: Honda Piaggio-Vespa (+4,4%) en Harley-Davidson (+0,3%) noteerden een bescheiden plus, scootermerken Kymco (+39,1%) en SYM (+19,2%) een flinke. Ducati realiseerde weliswaar een groei van 12%, maae viel desondanks net buiten de top 10. Aprilia noteerde overigens de sterkste groei, en wel 88,6%, voornamelijk 125cc-motren. Desondanks bezet het een bescheiden veertiende plaats met een marktaandeel van 1,7%.
Uit de cijfers blijkt verder dat de scooters met een kwart van de nieuwverkopen het grootste segment vormen. De sterkste groei (19%) was erbij de scooters tot 125 cc. Deze in België ook gereden worden met enkel het autorijbewijs op zak, mits je deze al twee jaar hebt.
De occasionmarkt kwam in 2022 op 81.436 eenheden uit, net geen 1% meer dan in 2021. Opvallend was dat er met name in de laatste twee maanden veel werd verhandeld. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat vanaf 1 januari motoren en scooters met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc bij overschrijving naar de keuring moeten. Verwacht wordt dan ook dat die tweedehandsmarkt in de eerste maanden van dit jaar stagneert. (Tekst: Ad van Poppel)