België start nieuwe verkeerscampagne rond motorrijden
Langs Vlaamse snelwegen hangt sinds eind maart een affiche met opschrift ‘Je hebt kijken en je hebt kijken kijken’. Daarmee wil de Vlaamse Stichting Verkeerskunde de verkeersdeelnemers attent maken op motor- en scooterrijders.
Motor- en scooterrijders worden immers vaak niet gezien door de andere verkeersdeelnemers. Uit onderzoek blijkt dat 36% van de automobilisten recent verrast geweest is door een motorrijder omdat ze die niet hadden gezien of diens afstand of snelheid verkeerd hadden ingeschat. Dat percentage loopt bij jongere autobestuurders (tot 30 jaar) op tot 50%.
De VIS is in Vlaanderen ook mede-organisator van De Dag van de Motorrijder op 31 maart. Die dag markeert als het ware de start van het motorseizoen. Men wil daarmee motor- en scooterrijders aanzetten om na de winterstop extra rijvaardigheidscursussen te volgen en de andere verkeersdeelnemers ervan bewust maken dat er weer meer motor- en scooterrijders in het verkeer zijn.