Beesten met baggers!
Baggers zijn net zo onlosmakelijk verbonden met de Amerikaanse motorcultuur als hamburgers met de Amerikaanse gastronomie. Lekker ontspannen met tachtig kilometer op de klok over de uitgestrekte wegen glijden, dat idee. MotoAmerica denkt echter dat het ook heel anders kan!
Deze Amerikaanse racepromotor organiseert namelijk een speciale King of the Baggers-raceserie. Een klasse specifiek voor machines met een dikke V-twin tussen de framebuizen, die oorspronkelijk als bagger de winkel uitrolden. Een klasse kortom die op het lijf geschreven is voor Harley-Davidson en Indian. Die laatste is echter een beetje in de minderheid, van 23 tot en met 25 oktober gaan de klasse namelijk voor het eerst aan de bak op Laguna Seca, waar één Indian het moet opnemen tegen dertien Harleys.
De basis van de Indian ‘racer’ wordt uiteraard gevormd door de Challenger, die in samenwerking met tuner S&S werd klaargestoomd voor het circuit. De standaardmachine weegt 361 kilo droog, waarbij de 1,8 liter grote V-twin qua prestaties goed is voor maximaal 122 pk en 178 newtonmeter koppel. De focus bij de ombouw lag vooral op gewichtsbesparing, waardoor alle overbodige delen moesten wijken. De tophalf uitgezonderd uiteraard, het blijft immers wel een bagger-klasse. Onder meer tank en spatborden zijn nu van carbon, onder de streep legt de Challenger in racetrim nu 270 kilo op de weegschaal. Scheelt behoorlijk dus.
Voor een meer sportieve zit zijn de voetsteunen verplaatst en de buddy 13 centimeter verhoogd. Bovendien steekt de voorvork nu wat verder door, is de machines uitgerust met clip-ons en is de riemaandrijving vervanging door een kettingaandrijving. Om de grondspeling en mogelijke hellingshoek ook wat meer op raceniveau te tillen, is er een langere Fox achterschokdemper gemonteerd en uiteraard is ook het blok is wat gekieteld. Al laat Indian in het midden wat er precies allemaal aan veranderd is en hoeveel vermogen de V-twin nu levert. Duidelijk is wel dat er een compleet nieuw uitlaatsysteem is gemonteerd.
Of de inspanningen hun vruchten afwerpen is dus nog even afwachten, tot eind oktober zoals gezegd. Sportief gezien zal de klasse dan niet de meest uitdagende zijn, qua show lijkt het echter nu al onverslaanbaar. Only in America!