Nieuws

Beeld nieuwe CFMoto 800 MT-X gelekt

Op de EICMA van 2023 liet CFMoto al de MT-X Concept zien. De eerste foto’s en gegevens van de productieversie doken in mei 2024 op. En inmiddels zijn er de eerste ‘gelekte’ foto’s van pre-productie exemplaren. De CFMoto 800 MT-X komt er waarschijnlijk snel aan.

CFMoto is de Chinese partner van KTM en produceert naast eigen modellen ook verschillende modellen voor KTM. De CFMoto 800 MT, een afstammeling van de KTM 790 Adventure, is al te koop, ook in Europa en in 2025 moet een nieuwe modelvariant volgen, een nieuwe allroad, die in China nu officieel geregistreerd staat als de CFMoto 800 MT-X.

De CFMoto 800 MT-X wordt een ‘echte’, dus terrein-capabele, allroad, en heeft niet alleen een haast obligaat snavelachtige hoog voorspatbord, maar onderscheidt zich vooral door het type wielen: draadspaakwielen in 21 inch voor en 18 inch achter en daaromheen avontuurlijk genopte banden in de maten 90/90-21 en 150/70-18. De vorige, gematigde CFMoto 800 MT met de extra aanduiding Touring rolt op standaard wielen, 19 inch voor en 17 inch achter.

De bescheiden veerweg van de CFMoto 800 MT – 160 mm voor, 150 mm achter – zal waarschijnlijk aanzienlijk worden overtroffen door de nieuwe CFMoto 800 MT-X, die naar verwachting rond de 200 mm zal zijn met een upside-down telescoopvork en een Kayaba-schokdemper, beide verstelbaar. De zithoogte zal waarschijnlijk toenemen tot ongeveer 850 mm. De CFMoto 800 MT-X zet naar verluidt 214 kg droog op de schaal en 235 kg rijklaar. Daarmee is hij beduidend zwaarder dan de KTM 790 Adventure (203 kg droog), maar hij biedt meer kuip en dus meer comfort.

De door KTM ontwikkelde paralleltwin wordt ook gebruikt voor de CFMoto 800 MT-X, net als in de KTM 790 Adventure met 799 cc en een maximum vermogen van 95 pk, hier bij 9.000 tpm, en een koppel van 77 Nm bij 7.500 tpm. Eerdere 800 MT-modellen zijn iets minder krachtig met 91 pk en 75 Nm.

Details over de uitrusting maakte CFMoto deels al bekend bij de presentatie van het conceptmodel. Met name het 8 inch touchscreen TFT-kleurenscherm met een diagonaal dat verticaal in de cockpit is geplaatst. Ook worden ABS en TCS van Bosch genoemd, beide hellingshoekgevoelig en uitschakelbaar. De voor een allroad kenmerkende aluminium koffers en topkoffer zullen verkrijgbaar zijn als originele accessoires.

Naar verluidt zal de definitieve productieversie van de CFMoto 800 MT-X nog dit jaar officieel worden gepresenteerd. Naar verwachting zal hij in het voorjaar van 2025 in de verkoop gaan, ook in Europa.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws