Nieuws

Bagger-versie Honda Rebel 1100 op komst?

Honda heeft een nieuwe variant van de CMX1100 Rebel gehomologeerd. Forsere afmetingen en meer gewicht lijken te duiden op een Bagger-versie. 

In Amerika heten ze ’T’ en ’T DCT’, en in Zwitserland A2 en D2. Ja, we hebben het dan over een nieuwe variant van de Rebel 1100-lijn, die Honda, zoals te doen gebruikelijk inmiddels, conventioneel geschakeld en als DCT-variant homologeert. Wat er precies achter zit, is nog niet bekend, dus dit zijn uiteraard louter onze speculaties. Op de foto zie je dan ook de huidige Rebel 1100.

T-modellen van Honda zijn niets nieuws. In de jaren zeventig en tachtig waren er al twins uit de CB-lijn met de aanduiding ’T’ en een in de regel iets hoger stuur. In Amerika kwam daar al naar gelang het basismodel nog een ‘Hawk’ bij. Dat had echter niets te maken met Hawk 650-modellen met V-twin en enkelzijdige swingarm of met de huidige Hawk voor de Japanse markt. 

Bij de inmiddels bekende data van de nieuwe T-modellen, of A2 en D2 in Europa, lijkt de nieuwe hoogte ook op een hoger stuur te wijzen. Vergeleken met de huidige Rebel 1100 is de basishoogte verhoogd van 1.115 naar 1.180 millimeter. De maximaal bereikbare hoogte is echter gedaald van 1.285 naar 1.225 millimeter, wat ofwel op een verstelbaar wijst ofwel op een klein vast gemonteerd ruitje. 

Dat hogere stuur als enige wijziging wordt dan weer niet onderschreven door het hogere gewicht van deze nieuwe modellen. Met en zonder DCT stijgen de gewichten met 15 kilo naar 238 en 248 kilo. Een compacte stroomlijn rond koplamp/stuur of vast gemonteerde zadeltassen zouden een verklaring kunnen zijn voor dat hogere gewicht. Klein voorbehoud: een soortgelijke stroomlijn biedt Honda nu al in het Touring-pakket. Wellicht weten we na de EICMA in Milaan meer….

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws