Avontuur op een Adventure
Vanaf pagina 60 staat in MotoPlus 22 een interview met Tom Crooijmans. Sinds drie jaar staat er op het visitekaartje van deze 53-jarige Brabander ‘Head of BMW Motorrad’ van de BMW Group Nederland. Met zijn team en de 18 BMW-dealers brengt hij het Duitse merk in Nederland aan de man en vrouw. En aan de motoragent natuurlijk, want ook overheidsdiensten zijn sinds jaar en dag vaste klant.
En Tom en zijn mensen doen dat uitstekend: vorig jaar mocht BMW vieren dat ze al tien jaar onafgebroken de meeste nieuwe motorfietsen verkochten in ons land. Dat is een unicum: wereldwijd is er geen enkel ander land waar BMW tien jaar achtereen marktleider is. Wellicht komt daar in 2020 nog een jaartje bij, al lijken Yamaha en Kawasaki zich niet zomaar gewonnen te geven. Een belangrijk aandeel in dat succes mag op het conto van de GS geschreven worden. Of GS-familie zo je wilt: ze hebben het allroad-succesverhaal inmiddels immers over de volle breedte uitgerold. Al blijft de R1250GS natuurlijk de hoeksteen van BMW. Waarbij Nederland dus andermaal een opmerkelijke rol speelt: als enige land ter wereld worden hier momenteel meer R1250GS Adventures verkocht dan gewone. Best bijzonder: zo’n grote avontuurlijke kolos met 30-liter tank en – meestal – stoere aluminium koffers in één van de drukst bevolkte landen ter wereld zonder mogelijkheden om uren achtereen door het terrein te rijden…
De nu 40 jaar bestaande BMW GS is wereldwijd een heus succesnummer. Zoals Crooijmans aanhaalde in het interview: “Het is één van de motorfietsen die de motorwereld heeft veranderd!” Als je daarover gaat nadenken, kun je hem alleen maar gelijk geven. In mijn eigen motorleven denk ik dat alleen de Honda CB750 voor een vergelijkbare omwenteling heeft gezorgd, waardoor het motorrijden op slag veranderde. En heel misschien schurkt de Honda CBR900RR Fireblade ook tegen deze erelijst aan, omdat die een volledig nieuwe kijk op sportief motorrijden bood. Maar die GS is met de CB750 baanbrekend geweest. “Als zelfs Harley-Davidson overstag gaat en een allroad gaat produceren, dan heeft BMW ooit toch iets goed gedaan”, aldus Crooijmans. “Zo’n GS is ook een motor die eigenlijk alles goed kan, met een ongelooflijk breed gebruiksgebied. Iedereen past op en bij een GS!”
Afgelopen zondagavond moest ik – languit op de bank voor de tv – weer even terugdenken aan die uitspraak toen ik naar de geweldige serie van Waldemar Torenstra keek. In ‘Ondersteboven van Afrika’ laat die ons met andere ogen naar Afrika kijken en dat levert mooie tv op tussen alle pulp. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik vooral getriggerd was omdat Waldemar en zijn geluids- en cameraman zich per BMW GS verplaatsen. En hoe: ze nemen ons mee op een avontuurlijke motortrip van Kaapstad naar Caïro, ruim 16.000 kilometer door twaalf landen. Tja, dat is andere koek dan een dagje de TET-route door Drenthe rijden…
Ondanks dat het geen ‘motorprogramma’ is, speelt die motor toch een hoofdrol in Torenstra’s serie, die nog tot 6 december elke zondagavond om 20.30 uur op NPO2 te zien is. Op de motor ben je namelijk geen passant die de wereld veilig door een raampje bekijkt. Nee, je zit er zelf middenin en maakt er deel van uit. Daardoor maak je overal makkelijk contact met de locals. En staan er overal schoolkinderen langs de weg naar je te zwaaien. (Of ze proberen je met handgebaren tot een wheelie te verleiden, want ook dat vinden ze over de hele wereld iets magisch!) Het programma laat bovendien de ontberingen zien van een avontuurlijke motorreiziger, inclusief valpartijen in het mulle zand, gebutste schouders, lekke banden, zand in je ogen, een bijna lege benzinetank in de bushbush en gedoe met je bagage. Echt een aanrader dus; zelf heb ik af en toe het gevoel dat ik bij Waldemar achterop zit. Op zijn dikke GS Adventure…
Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus
Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl