"Assen is gezond!"
Assen is gezond. Dat is de boodschap die stichtingsvoorzitter Arjan Bos ruim twee weken voor de Dutch TT uitsprak tijdens de persconferentie voor de Nederlandse Grand Prix. De Stichting Circuit van Drenthe hoopt nog dit jaar de contracten met Superbike-promotor Infront en GP-rechtenhebbende Dorna open te breken en te verlengen tot 2021. Wel werd duidelijk dat de TT op zaterdag niet per definitie meer heilig is voor Assen.
Enkele weken geleden doken alarmerende berichten op in de media over teruglopende bezoekerscijfers van de Dutch TT. Arjan Bos sprak in de persconferentie geruststellende woorden. “Het gaat echt goed met de TT, ook financieel”, aldus de stichtingsvoorzitter. “We hebben jaarlijks goede resultaten en we hebben een financiële buffer.”
Bos vertelde dat de voorverkoop voor de TT ten opzichte van 2011 ‘een lichte plus’ vertoont, dat er een wachtlijst is voor de VIP-rooms en dat de businessclub volgeboekt is.
De teruglopende bezoekersaantallen in de afgelopen decennia vertellen derhalve slechts ten dele het verhaal, zo liet Bos blijken. “We hebben dit bewust in de media gebracht om te kijken wat het los zou maken, en dat was behoorlijk veel”, vertelde Bos. “Wij hebben als enige organisatie ter wereld destijds tienjarige contracten afgesloten met Flammini voor het WK Superbike en met Dorna voor de GP’s. Die contracten lopen tot en met 2016 en wij willen die afspraken graag openbreken en verlengen tot en met 2021.” Dorna en Flammini hebben in eerste instantie positief gereageerd op het voornemen van de stichting. In oktober heeft Bos een gesprek met de Superbike-promotor en op 29 juni staat in Assen een ontmoeting gepland met Dorna’s Ezpeleta, waarvan hij al wel een waarschuwing mee kreeg. “Wij hebben te horen gekregen dat er veel belangstelling is van andere landen.”
Bos verwacht dan ook dat een nieuw prijskaartje hoger zal uitvallen. “We weten dat de rechten duurder zullen worden. Onze bezoekersaantallen zijn licht dalende, maar het is nu zaak om die aantallen vast te houden. Wij weten ook dat we niet de hoofdprijs gaan betalen. Wat de ticketprijzen betreft zit Assen in de middenmoot en die prijzen willen we ongeveer stabiel houden.”
Assen doet zelf met bijvoorbeeld de aanleg van de Junior Track investeringen in de toekomst, gaf Bos aan. “De KNMV doet de opleiding, wij hebben in samenwerking met de gemeente en de provincie de kosten van zes ton voor onze rekening genomen. Wij hopen dat er tussen de drie en vijf jaar talenten doorstromen naar de GP’s en dat is ook voor ons weer belangrijk.”
Bos sprak de hoop uit in de toekomst ook weer een grote titelsponsor aan de Dutch TT te kunnen verbinden, terwijl ook de intentie bestaat om ‘een joekel van een artiest’ naar Assen te halen, die in de nabijheid van het circuit een grote publiekstrekker zou moeten zijn. Tijdens de TT is er vooralsnog uitsluitend in Assen met het TT Festival vertier met optredens van bands en artiesten.
Van Dorna-baas Ezpeleta kreeg Bos verder te horen dat de ‘TT altijd blijft bestaan en ook op de kalender zal blijven staan’. Of het evenement echter op de traditionele zaterdag zal blijven plaatsvinden, is nog niet zeker. Bos: “Dorna heeft bij ons wel eens aangegeven dat het een wens is om de TT naar de zondag te verplaatsen. ‘Het is geen moeten, maar het zou ons welgevallig zijn’, is ons verteld. Wij hebben overwogen om tijdens de TT een enquête te organiseren onder het publiek, maar we hebben besloten om dat toch niet te doen.” Hoe groot de kans is dat de TT in de toekomst op zondag verreden wordt, wenste Bos niet aan te geven. Duidelijk is echter wel dat het een bespreekbaar onderwerp is. Circuitdirecteur Peter Oosterbaan reageerde terughoudend. “De bezoeker gaat voor”, aldus Oosterbaan. “Vindt die het een issue? De zaterdag staat voor het koesteren van een traditie. We moeten dat gesprekspunt ook niet groter maken dan het is.”