Nieuws

Aprilia presenteert nieuwe Tuono: Naked voor het circuit

Lichter, sterker en duurder. De nieuwe en zeer gelimiteerde Aprilia Tuono V4 X is het allemaal. Maar dat heeft een reden. De motor, waarvan er slechts 10 geproduceerd worden, is namelijk rechtstreeks afkomstig van Aprilias raceafdeling en maakt gebruik van technologie die rechtstreeks afkomstig is uit de MotoGP.

Radicaal en bruut zijn in dit geval dan ook geen loze marketingbeloften. Zo heeft de nieuwe Tuono V4 X een drooggewicht van slechts 166 kilo. Een flink stuk minder dan zijn niet ‘X’ broers. Zowel de V4 1100 RR als de V4 1100 Factory zitten beide rond de 200 kilo. Die enorme gewichtsbesparing is vooral te danken aan de overdaad aan koolstofvezel op de nieuwe V4 X. Alle kuipdelen zijn van het lichtgewicht materiaal gemaakt. Daarnaast sieren er aan de voorzijde twee forse winglets die de downforce van de motor vergroten, wat voor meer stabiliteit en druk op het voorwiel zorgt.

Het design van de nieuwe X is een afgeleide van de motor die in 2006 mee deed aan de Bol d’Or. In het bijzonder de grafische elementen, want die zijn identiek aan de RSV 1000 R Factory die mee racete in de Endurance-race in Frankrijk. Ook de tank van de X is qua vorm afkomstig van de racemotor. Met als verschil dat het nieuwe exemplaar lichter is dan het origineel. Verder heeft Aprilia ook een groot aantal aluminium onderdelen op de motor geschroefd, om het gewicht zo laag mogelijk te maken. Onder meer het koppelingshendel, de remhendelbeschermer, de caterbeschermer, de voetsteunen en de tankdeksel zijn gemaakt van aluminium.

De op het stuur aanwezig knoppenwinkel, waarmee de elektronica bediend kan worden, is rechtstreeks afkomstig uit de racerij. De Marchesini-velgen van gesmeed magnesium, waaromheen een setje slicks is gemonteerd, moeten de motor een extreem goede handling geven en zijn in staat om het vermogen van de V4 op het asfalt over te brengen. Dat vermogen is overigens ook iets gegroeid tot 221 pk. Ter vergelijk:”de standaard Tuono V4 is goed voor een top van 175 pk, en de 1100 Factory maakt er 217 pk van. Die plus in vermogen van de 1.077 cc grote viercilinder is deels te kant te danken aan het Akrapovic-uitlaatsysteem dat speciaal bedoeld is om mee te racen. Maar komt ook op conto van de aangepaste rijmodi en instellingen waarover de V4 X beschikt. De aansturing is namelijk flink onder handen genomen, waardoor deze helemaal is geoptimaliseerd voor de race-uitlaat.

Hulpsystemen als wheelie- en tractiecontrole helpen bij het op de weg houden van de V4 X. Daarnaast heeft de motor een up-en-down quickshifter en is het mogelijk op het dashboard informatie over gereden rondetijden weer te geven. Voor die laatste functionaliteit maakt de V4 X gebruik van een geïntegreerde GPS-sensor.

De tien motoren die nu gepland staan, zijn direct via Aprilia te bestellen. Wie eigenaar wil worden van deze op racen toegespitste Tuono V4 moet er € 34.900 voor neertellen. Daar krijg je dan wel meer voor, dan alleen een motorfiets. Zo krijgt iedere koper ook een exclusief bezoek aan de raceafdeling van Aprilia Racing als ze hun motor persoonlijk in Noale komen ophalen.

 

 

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.