Nieuws

Alles over Triumphs crosser/enduro tot nu toe

Triumph betreedt binnenkort de nieuwe wereld van enduro en motorcross. Beetje bij beetje presenteert de Britse motorfietsfabrikant de techniek achter de ambitieuze plannen. Het aluminium frame en eencilindermotor zijn onthuld. Nu de rest nog…

Triumph wil het tot nu toe volledig onbekende sportsegment van enduro- en motorcrossraces direct op topniveau betreden. Hiervoor zijn twee absolute toppers aangetrokken; Ricky Carmichael en Iván Cervantes. Deze twee offroad-legendes hebben alleen nog wel passend vervoer nodig. Triumph is daarom volop bezig met de ontwikkeling van twee offroad-modellen die ze binnenkort gaat presenteren. Om de aandacht vast te houden toont het nu alvast twee belangrijke componenten van de crosser.

Licht en compact
Triumph heeft de eerste beelden getoond van de nieuwe viertakt eencilindermotor voor de crosser, maar verklapt vooralsnog niets over de specificaties. In overeenstemming met de regelgeving ontwikkelt Triumph een versie met 250 cc cilinderinhoud en eentje met 450 cc. “De motor is licht en compact, heeft een geheel eigen karakter en is ontworpen om rijders met zeer verschillende capaciteiten op de motor te laten rijden,” legt Ricky Carmichael uit.

Salamitacktiek
Halverwege dit jaar kondigde Carmichael een ‘salamitactiek’ aan voor de lancering van de nieuwe MX-modellen. Plakje voor plakje deelt Triumph dus informatie. Eerste plakje: het aluminium frame. Wij namen het nader onder de loep en ontdekten een hybride constructie van de bekende aluminium brugframes van de Japanse fabrikanten en de stalen constructie van KTM. Het balhoofd dat overgaat in een centrale buis met twee framebalken langs de cilinderkop, lijkt eveneens op de manier waarop KTM dat doet.

(tekst gaat verder onder video)

Frame voor feedback
Wat KTM in chroom-molybdeenstaal bouwt, voert Triumph in aluminium uit. Het verschil met de Japanse aluminium ontwerpen van Honda, Kawasaki en Yamaha? Die drie zetten het frame direct vanaf het balhoofd in twee delen door. Dat maakt de voorkant erg stijf. Met het hybride frame probeert Triumph rijders aan te spreken die – zoals testrijder Tedesco – het voorwiel zwaar belasten. Een dergelijk ontwerp bevordert deze rijstijl met veel tractie en feedback.

Toppers voor USA en WK
Ter voorbereiding op het wereldkampioenschap motorcross en supermotocross van 2024 contracteerde Triumph de Belg Clément Desalle en de Amerikaan Ivan Tedesco. Desalle reed vijftien jaar lang in het WK motorcross en eindigde liefst drie keer als tweede. Tedesco racete veertien jaar en in die periode won hij twee keer de AMA 125cc West Coast Supercross Series, de AMA 125cc National Motocross Series en drie keer de Motocross of Nations met Team USA.

2025 in de MXGP
Met Thierry Chizat-Suzzoni als teameigenaar van het Triumph Racing Team komen de crossmotoren uit Hinckley vanaf 2024 uit in de MX2-klasse. Deze klasse bestaat uit 250cc-machines met een door Triumph ontwikkelde viertaktmotor. Vanaf 2025 volgt de belangrijke entree in de MXGP met een 450cc-machine.

Blijvende indruk
Grote baas Nick Bloor verklaarde eerder dat Triumphs intrede in de offroad-sport bedoeld is om het bedrijf wereldwijd te laten groeien. “We zijn honderd procent vastbesloten om een blijvende indruk te maken in deze uitdagende en veeleisende competitieve omgeving. Ons doel is om een winnende serie motorfietsen te leveren aan een nieuwe generatie Triumph-rijders.”

Geen Dakar
Le Dakar is een prachtig podium voor een fabrikant die een reputatie wil opbouwen op offroadgebied. Reeds in 2017 flirtte Triumph met de Tramontana met marathonwedstrijden. De Tramontana is een rallywapen gebaseerd op de Tiger 800 XCX met het latere 900-motorblok. Deze machine sloot de PanAfrica Rally succesvol af op de tweede plaats. Met toppers als Cervantes en Carmichael is de stap naar de Dakar Rally zonder struikelen haalbaar. Alleen beweren Griekse media stellig dat Triumph absoluut niet van plan is om met de nieuwe modellen aan rally’s deel te nemen. Hinckley concentreert zich op enduro en motorcross.

Lat hoog gelegd
Even resumerend: Triumph zet vanaf 2024 de aanval vol in. Daarvoor ontwikkelt het compleet nieuwe machines en met offroad-legendes als Carmichael en Cervantes legt Triumph de lat hoog voor zichzelf. Of het te hoog is of niet, je moet het Triumph nageven: de drang om nieuwe markten te betreden is ondanks de hoge kosten, van levensbelang voor een kleine fabrikant. Een segment als enduro en motorcross is interessant en wie goed naar KTM kijkt weet dat zelfs winstgevend kan zijn.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws