Achter de schermen bij ontwikkeling Yamaha’s stabiliteitssysteem
Afgelopen jaar presenteerde Yamaha Motor haar ‘Jin-Ki Kanno x Jin-Ki Anzen’-veiligheidsvisie, een visie die tot doel heeft om samen met Yamaha-rijders een wereld zonder ongevallen te creëren. Een technologie, die Yamaha daarbij wil toepassen is het Advanced Motorcycle Stabilization Assist System (AMSAS). Yamaha geeft een kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van dit systeem.
Ongevallen met motorfietsen worden voornamelijk veroorzaakt door herkenningsfouten (10 %), verkeerde beslissingen (17 %) en bedieningsfouten (5 %) van de bestuurder. Ook blijkt dat ongeveer 70 % van de ongevallen met motorfietsen plaatsvindt binnen twee seconden na de oorzaak van het ongeval. Op basis van deze analyses van de oorzaken van ongevallen ontwikkelt Yamaha momenteel hulpsystemen volgens vier uitgangpunten: hulp bij het voorspellen van gevaar, schadepreventie en hulp bij defensief rijden, hulp bij uitwijkmanoeuvres en schadebeperking.
AMSAS, dat vorig jaar werd gepresenteerd, stabiliseert de positie van het voertuig bij lage snelheden door de aandrijf- en stuurkrachten te regelen. “Het meest onderscheidende kenmerk is de aanpak om een opstelling te gebruiken die zeer goed toepasbaar is op bestaande voertuigen, omdat er dan geen aanpassingen aan het frame nodig zijn”, aldus projectleider Akitoshi Suzuki. Het prototype-systeem maakt gebruik van een standaard YZF-R25, die is voorzien van een 6-assige Inertial Measurement Unit (IMU) en aandrijf- en stuuractuators.
AMSAS is een rijdershulp die zich richt op de instabiliteit die een motorfiets heeft bij het wegrijden of bij het rijden met lage snelheden, en moet de stabiliteit van het voertuig tijdens deze momenten verbeteren. “Bij het starten of stoppen helpt de aandrijfactuator op het voorwiel met de stabiliteit, en vanaf daar tot ongeveer 5 km/uur neemt de stuuractuator die op het stuur is bevestigd het over”, legt Suzuki uit. Door de coördinatie van de twee kan het prototype-AMSAS, dat inmiddels halverwege het ontwikkelingsproces is, zich op wandelsnelheid voortbewegen zonder te vallen, ongeacht het vaardigheidsniveau van de rijder.
(Tekst gaat verder onder de video)
Jun Sakamoto, verantwoordelijk voor de veiligheidsstrategie bij Yamaha, legt uit wat Yamaha met AMSAS wil bieden: “Het creëren van omstandigheden waarin de rijder zich meer kan concentreren op het bedienen van zijn motor, zodat je nog meer kan genieten van dat gevoel van één zijn met je machine. Door ondersteuning te bieden op momenten waarop een motor minder stabiel is en vaardigheid vereist is om hem te bedienen, willen we motorrijders een extra stukje gemoedsrust bieden.”
Yamaha heeft zich ten doel gesteld het aantal dodelijke motorfietsongevallen tegen 2050 tot nul te reduceren en daarbij ziet het AMSAS als een technologie die het potentieel heeft om een cruciale hulp voor de motorrijder te worden, mits gebruikt in combinatie met andere technologieën, zoals het radargekoppelde Unified Brake System dat al wordt toegepast op de nieuwe Tracer 9 GT+.
Suzuki en zijn team hebben hoge verwachtingen van deze nieuwe technologie: “Vanaf nu werken we aan het verkleinen van de afmetingen van de verschillende componenten, omdat we het willen ontwikkelen tot een platform dat niet alleen geschikt is voor motorfietsen, maar ook voor een breed scala aan andere persoonlijke mobiliteitstoepassingen, zoals bijvoorbeeld fietsen.”