Nieuws

ABS, de 9e generatie

De 9de generatie ABS voor motoren van Bosch biedt een schaalbaar remcontrolesysteem voor alle motortypes. Door de extra functies van het systeem kan Bosch motorfabrikanten op maat gemaakte veiligheidsoplossingen bieden.

Dat betekent concreet dat ingenieurs een off-roadversie of een tractiecontrolesysteem toevoegen aan de verschillende varianten van de 9de generatie. In 2013 zullen beide functies voor het eerst op de 1190 Adventure en de 1190 Adventure R van KTM beschikbaar zijn. “De vele varianten van de 9de generatie van ABS voor motoren en de extra functies stellen ons in staat te voldoen aan de vereisten van alle motorfabrikanten en hun klanten” zegt Fevzi Yildrim, general manager motorveiligheidssystemen bij Bosch.

ABS met off-roadcontrole
Motorrijden op een onverharde ondergrond stelde het ABS-systeem tot nu toe erg op de proef. Met een systeem dat is ontworpen voor verharde wegen gaat het optimale remeffect verloren op zand of losse ondergrond en daarmee ook het plezier van het tot de limiet drijven van de motor in off-roadsituaties. Om dit te verhelpen, hebben de Bosch-experten een speciale off-roadbesturing ontwikkeld voor losse ondergrond. Die kan worden geïntegreerd in zowel de ABS Plus als de verbeterde ABS-versie van de 9de generatie van ABS voor motoren van Bosch. Dit betekent dat motoren voor alle terreinen nu ook het voordeel hebben van extra veiligheid en dat motorrijders niet langer compromissen hoeven te sluiten tijdens het off-road rijden.

De off-roadbesturing van Bosch heeft aangepaste slipwaarden en andere parameters zodat motorrijders ook op ruw terrein optimale remprestaties verkrijgen. Door deze finetuning schakelt ABS pas later in. Er is meer slip toegelaten tussen de banden en het rijoppervlak dan bij een ABS ontworpen voor weggebruik. Het achterwiel kan zich in de ondergrond van het parcours ingraven, met als gevolg een betere remprestatie op ruw terrein.

Daarnaast laat de voorwielbesturing een sterkere afremming toe zonder negatieve gevolgen voor de stabiliteit van de motor. Motorfabrikanten kunnen de off-roadcontrole zo aanpassen dat motorrijders bewust het achterwiel kunnen laten blokkeren voor het uitvoeren van manoeuvres die typisch zijn voor off-roadraces, zoals driften of het slepen van het achterwiel in scherpe bochten.

ABS met tractiecontrole – extra veiligheid bij het versnellen
De ABS van Bosch optimaliseert niet alleen de remprestaties van de motor. In combinatie met de tractiecontrole van Bosch voorkomt het spinnen van het achterwiel bij versnellen en het omhoogkomen van het voorwiel. “De tractiecontrole van Bosch zorgt voor ondersteuning op asfalt en nu voor het eerst ook op ruw terrein” vat Fevzi Yildrim de voordelen van het systeem samen. De tractiecontrole kan worden geïntegreerd in alle 2-kanaalssystemen van de 9de generatie van Bosch.

Als motorfabrikanten de hellingsgraadsensor van Bosch aan het systeem toevoegen, zal de tractiecontrole ook het maximaal toegelaten aandrijfvermogen in bochten controleren. Eenmaal de sensor geïnstalleerd, controleert het veiligheidssysteem de dynamische toestand van de machine 100 keer per seconde en berekent de hoek, hellingsgraad en verticale versnelling. De tractiecontrole kan zelfs worden aangepast voor motorcrossmachines.

Innovatieve rem- en stabiliteitscontrolesystemen
Bosch past zijn kennis van veiligheidssystemen ook toe op motortechnologie. De eerste ABS van Bosch voor motoren ging in 1994 in serieproductie. Het werd in 2010 gevolgd door wat nog steeds het kleinste ABS-systeem ter wereld is, en het eerste systeem specifiek ontwikkeld voor motoren. Het werd ontwikkeld door ingenieurs van het Bosch kenniscentrum voor veiligheid van gemotoriseerde tweewielers in Japan. “ABS verhoogt de veiligheid van motorrijden aanzienlijk, aangezien 47 procent van de motorongevallen wordt veroorzaakt door motorrijders die fout of te aarzelend remmen”, zegt Dr. Wolfgang Hiller, de regionale voorzitter van Bosch Chassis Systems Control in Japan. De nieuwe toegevoegde functies die Bosch-ingenieurs geleidelijk marktklaar hebben gemaakt bieden nog meer rijveiligheid en comfort.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws