Nieuws

800 km op een tank met de nieuwe Honda CB125F

Honda’s CB125F krijgt voor komend jaar een opfrisbeurt. Dankzij het nieuwe eSP-motorblok moet het brandstofverbruik flink dalen, terwijl het vermogen tegelijkertijd op peil blijft. Honda claimt zelfs een actieradius van liefst 800(!) km. Ook de stroomlijndelen werden opnieuw ontworpen en leunen qua stijl nog dichter aan bij de grotere CB-broertjes. Een LED-koplamp, een middenbok en digitaal dashboard met ECO-meter zijn standaard. In totaal is de motorfiets 11 kilogram lichter.

Een van de meest opvallende zaken aan de vernieuwde is dat lagere brandstofverbruik. Dat is te danken aan het luchtgekoelde ‘enhanced Smart Power (eSP)’-motorblok, geproduceerd in Honda’s Atessa-fabriek in Zuidoost Italië. En dat lagere verbruik is niet ten koste gegaan van het vermogen. Het nieuwe luchtgekoelde 124 cc eencilinder eSP-blok met twee kleppen is Euro5-compatibel en heeft een maximum vermogen van 8 kW (11 pk) bij 7.500 tpm. Het maximum koppel bedraagt 10,9 Nm bij 6.000 toeren. Ter illustratie: de vorige versie was goed voor 7,8 kW bij 7.750 tpm en 10,2 Nm bij 6.250 tpm. Als we Honda mogen geloven is het brandstofverbruik gedaald van 1 op 51 naar 1 op 66,7, wat in theorie zou betekenen dat je op een tankje brandstof bijna 800 kilometer zou kunnen rijden.

Honda heeft de eSP-blokken voortdurend kunnen ontwikkelen door het groeiende aanbod aan 125cc-scooters de afgelopen vijf jaar. Daarbij focust het op technolgie die de wrijving vermindert binnen elk facet van het blok. Het eSP-blok van CB125F profiteert zo van acht jaar opgebouwde kennis. Dat vertaalt zich vooral in een aanzienlijk gewichtsverlies. Het nieuwe eSP-blok is 7 kg lichter dan zijn voorganger. De cilinder vermindert de wrijving, terwijl de zuiger zelf via een oliesproeier vanaf de onderzijde wordt gekoeld, wat de wrijving verder vermindert.

Ook een wisselstroomgenerator (ACG) maakt deel uit van de eSP-formule. De generator wekt elektriciteit op en fungeert tegelijkertijd als startmotor, waardoor het gewicht afneemt en er sprake is van een vereenvoudigde constructie. De ACG-starter is erg stil in gebruik. De versnellingsbak heeft 5 versnellingen en eindaandrijving geschiedt via ketting.

Met een rijklaar gewicht van 117 kg is de CB125F 11 kg lichter dan zijn voorganger, met een nieuw ontworpen frame en een gemoderniseerde, ‘big-bike’-geïnspireerde stijl met als finishing touches een led-koplamp en herzien digitaal dashboard.

De stereo-achterschokdempers hebben een vijfvoudig instelbare veervoorspanning. De voorzijde wordt afgeveerd door een telescoop-voorvork met 31mm-vorkpoten. Om de 18 inch wielen liggen een 80/100-voorband en een 90/90-achterband. Remmen doet de CB125F met een enkele 240mm-schijf en dubbelzuiger remklauw voor en een 130 mm trommelrem achter. Daarnaast is ht remsysteem gecombineerd, waarbij er voor licht wordt meegeremd als de achterrem wordt gebruikt.

De 2021 CB125F komt er in de volgende kleuren:

  • Splendor Red
  • Pearl Cool White
  • Black

 

 

 

 

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Test met ons het Suzuki-gamma!

Test met ons het Suzuki-gamma!

21 april, 2024

Suzuki heeft de wind behoorlijk onder de vleugels. Afgelopen jaar lanceerde de Japanse fabrikant een compleet nieuw ...

Overig nieuws