50 % Komt uit China
De helft van alle motorfietsen die er jaarlijks mondiaal worden gemaakt komt uit… China.
Dat zeggen de Chinezen zelf.
De merken die de meeste exportportpotentie hebben, ook omdat ze in elk geval een zekere kwaliteit leveren zijn:
Lifan begon in Chongqing in 1992 als motorfiets reparatiebedrijfje. Intussen is het een van de weinige Chinese motormakers die zijn producten onder eigen naam verkoopt. In 2012 werden er ongeveen 1,4 miljoen Lifans verkocht. In 2011 ging het bedrijf een strategische vrijage met MV Agusta aan.
Loncin, in 1993 opgericht in Chongqing. Het bedrijf maakte 35.000 motoren voor BMW (G650GS).
Zongshen. Zuo Zongshen startte van uit een ondermodale achtergrond zijn motorfiets reparatiebedrijfje. In 1992. Intussen is hij een van de rijkste Chionezen en verkoopt hij jaarlijks ruim een miljoen motorfietsen. Het bedrijf heeft fanrieken in de nieuwe economien en een strategische samenwerking met Piaggio. Er wordt een eigen middenklasser verwacht.
Jialing is een ‘oud’ staatsbedrijf en had in 1981 al stevige contacten met Honda. Voor die tijd – en na die tijd – was het een belangrijke leverancier van legermotoren (gebaseerd op de BMW R71/IMZ-KMZ M72) en het zette een paar jaar geleden de trend naar ‘zwaarder, eigen en modern ‘met de JH 600 serie die hier in Nederland ingevoerd en verkocht wordt door ‘Motorwerk’.
Qingqi is een staatsbedrijf dat in 1956 is opgericht en samenwerkt met Suzuki. De jaarlijkse productie is ongeveer 300.000 eenheden.