Nieuws

2023-generatie GS draait zich warm

De nieuwe GS vraagt nog even geduld; voor modeljaar 2023 verwachten we een nieuw model. Die gaat vooral op het gebied van het rijwielgedeelte grote stappen maken. De spy-foto’s beloven een flink gewichtsverlies.

BMW concentreert zich bij R1300GS op het rijwielgedeelte omdat bij de vorige twee nieuwe generaties alles om het blok draaide. Bij de laatste echte ‘nieuwe’ GS in 2013 kreeg de allroad de waterboxer. Bij de laatste update in 2018 kreeg het blok ShiftCam. Voor het 2023-model is wat extra vermogen geen overbodige luxe. Een nieuw concurrent als de Ducati Multistrada V4 is aanzienlijk sterker dan de GS.

De Italiaan perst er 170 pk uit tegenover 136 pk voor de Duitser. Bovendien is de Ducati ook nog eens zes kilo lichter. De Beier moet dus gelijktijdig op dieet en de sportschool in voor extra spieren. Dat laatste bereikt hij met een cilinderinhoud vergroting van ongeveer 50 cc. BMW registreerde de typeaanduiding M1300GS al in 2019.

Hoewel het blok dikker is, oogt de nieuwe GS tengerder dan de R1250GS en zelfs de F900GS. Bovendien is het ontwerp meer offroad dan toergericht. De kuip met zijn korte, op het voorwiel gerichte ‘eendenkuip’ en de laagliggende koplampen met individuele LED-spots maken de 1300GS niet alleen compacter, maar ook agressiever. Ook de nieuwe achterbrug met cardan oogt compacter en korter. Dat past goed bij de algemene strekking van de nieuwe R1300GS.

BMW heeft het nieuwe frame vakkundig gecamoufleerd. Eigenlijk is het daardoor onmogelijk om veel over het buizenframe te vertellen. Elektronica is van zichzelf onzichtbaar, dat hoef je niet te camoufleren. Ondanks zijn pezige uiterlijk is de 1300 niet verstoken van elektronische en digitale ondersteuning. Het heeft een doorslaggevend voordeel: het weegt niets. Verwacht in ieder geval ook een adaptieve cruisecontrol.

Naar verwachting blijft het niet alleen bij de R1300GS. Een R1400GS vervangt – zonder een echte toename van de cilinderinhoud – de Adventure-variant. Een M1300GS is een GS-variant die geoptimaliseerd is voor offroad-gebruik.

Dat de nieuwe GS (of drie GS’en om correct te zijn) in de startblokken staat is duidelijk. We verwachten een nieuwe GS voor modeljaar 2023. Waarom? Omdat de vuistregel ongeveer als volgt luidt: elke vijf jaar een kleine update, elke tien jaar een nieuwe GS.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

iXS komt met airbag-vest

iXS komt met airbag-vest

1 mei, 2024

Om letsel aan torso en de ruggengraat te voorkomen, brengt iXS het airbag-vest Ipro 1.0 op de markt. Alles bij ...

Overig nieuws