Nieuws

2017 HARLEY-DAVIDSON STREET ROD

Voor 2017 belooft de nieuwe Harley-Davidson® Street Rod™ jaloerse blikken en waargemaakte verwachtingen. Gebouwd op het Street platform is hij gemaakt voor in de stad, terwijl hij ook op de open weg een opwindende rijervaring biedt.

Wat is er nieuw:

* Een krachtige middengewicht met verbeterde performance, handling en een agressievere rijhouding

* Het High Output Revolution X™ 750 V-twin motorblok van de Street Rod™ levert meer piekvermogen en koppel en heeft een groter toerenbereik

* Nieuwe chassisgeometrie en 17-inch voor- en achterwielen zorgen voor snel, responsief sturen

* 43mm upside-down voorvork wordt aan de achterkant gematcht door remote reservoir schokbrekers

* Dubbele 300mm remschijven voor, plus standaard ABS

* Drie lakopties showen de Dark Custom™ stijl van de Street Rod™

8512

Zijn getunede High Output Revolution™ X 750 motorblok levert meer koppel in het middengebied, terwijl voor het vermogen bij hoge toeren de rode lijn eveneens omhoog verlegd is. Passend bij de krachtigere motor is de framegeometrie scherper geworden en is de rijder is een agressievere rijhouding geplaatst. Ook de vering, remmen en wielen zijn verbeterd.

De lijnen van de Street Rod zijn uniek en herkenbaar uit duizenden. Zijn ruige look druipt van de Harley-Davidson Dark Custom™ stijl (met hints van flat-track staal) en ademt functionaliteit, met een voorwaarts gerichte, aanvalsklare stance.

De Street Rod is leverbaar in drie kleuropties:

* Vivid Black

* Charcoal Denim

* Olive Gold

Mathew Weber, Harley-Davidson chief engineer:

“De nieuwe High Output Revolution X 750 van de Street Rod™ heeft hot cams, gas-geflowde koppen, meer compressie en een hoger maximaal toerental. Hij is een aandachtstrekker pur sang. We wilden dat het frame bij dat karakter zou passen: scherpe handling en veel agressie, perfect voor snel kappen en draaien en stop-and-go stadsverkeer. Zijn attitude en de verhouding tussen de zadelpositie, de achteruit geplaatste voetsteunen en het brede stuur zorgen voor een agressieve, dominante rijhouding. Het feit dat de Street Rod™ er zo goed uitziet – en amper afwijkt van onze eerste schetsen – maakt dat wij er allemaal verdomd trots op zijn!”

8514

Meer koppel in het middengebied, meer top-end vermogen en 1.000 tpm extra

Het vloeistofgekoelde OHC 8V 60° V-Twin High Output Revolution X 750 motorblok van de Street Rod™ produceert 18% meer paardenkrachten en 8% meer koppel dan de Street 750; piekvermogen wordt geleverd bij 8.750 tpm, met piekkoppel bij 4.000 tpm. Hij is afgesteld om tussen 4.000 en 5.000 tpm veel koppel en vermogen te leveren, met een krachtige midrange performance die een rijder voelt en kan benutten in dagelijkse verkeerssituaties.

Hij heeft een grotere airbox en nieuwe dubbele 42mm gasklephuizen, nieuwe vierkleps cilinderkoppen en high-lift nokkenassen, plus een grotere uitlaatdemper; allemaal ontworpen om airflow en efficiency te verbeteren. De compressieratio is vergroot van 11.0:1 tot 12.0:1 en de rode lijn gaat van 8.000 naar 9.000 tpm.

Scherpere geometrie plus nieuwe vering en remmen zorgen voor wendbare handling

Het chassis van de Street Rod is gemaakt om te matchen met de performance van het motorblok. De voorkant heeft een stijve 43mm upside-down voorvork, die vastgeklemd zit in lichtgewicht aluminium kroonplaten. De balhoofdhoek is van 32° naar 27° gegaan, voor scherper stuurgedrag.

Nieuwe achterschokbrekers hebben een extern reservoir voor meer vloeicapaciteit bij dezelfde demping. De veerweg is met 31% vergroot tot 117mm. De swingarm is iets verlengd om de langere schokbrekers te kunnen plaatsen, en heeft performance-geïnspireerde styling.

Het nieuw ontworpen zadel is gemaakt om de rijder stevig in positie te houden en is verhoogd naar 765mm om de rijder een beter zicht voorwaarts te geven. De Street Rod heeft ook nieuwe gesmede rem/koppelingshendels, plus aluminium achteruit geplaatste voetsteunen, die zorgen voor meer controle en het makkelijker maken om bij stilstand bij de grond te komen. Om nog sportiever te kunnen rijden is de hellingshoek vergroot van 28.5° links en rechts naar 37.3° rechts en 40.2° links.

Het rechte dragster-stuur zorgt voor een agressieve rijhouding. De nieuwe bar-end spiegels kunnen zowel boven als onder het stuur worden gemonteerd en hebben een gepatenteerd design waardoor ze weg te klappen zijn zonder in de weg te zitten.

De Street Rod heeft voor en achter exclusieve zwarte 17-inch open spaakwielen en nieuwe Michelin Scorcher 21 radiaalbanden, in 120/70 R17V voor en 160/60 R17V achter. De dubbele tweezuiger remklauwen en 300mm remschijven plus ABS zorgen voor krachtig, gecontroleerd remvermogen. Harley-Davidson’s Smart Security System is standaard.

Dark Custom met een eigen touch

De verbeterde motor en handling performance van de Street Rod wordt afgemaakt met een royale lik Harley-Davidson Dark Custom stijl. Dikke zwarte voorvork en kroonplaten en een nieuw speed-screen (meegespoten met de body, op een zwarte midden-insert na) geven de voorkant een vette look. Een nieuw kontje met geperforeerde mudguard verlicht de achterkant; het achterlicht is helder LED, net als de knipperlichten.

Het verhoogde zadel en de 17-inch wielen geven de Street Rod een sportieve look, terwijl de nieuwe scoop-style luchtfilter cover en het scherpere uitlaatgeluid het krachtige design van het motorblok accentueren.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws