Nieuws

2012 Yamaha WR 450 F

De Yamaha WR450F heeft er al een hele carrière op zitten en krijgt voor 2012 enkele belangrijke updates.  de motor wordt volges verwachting in november leverbaar.

De WR wordt onder meer voorzien van een zelfregelend injectiesysteem en een nieuw frame, dat de 449 cc vijfklepper de maten van een 250 cc-machine moet geven.

Het injectiesysteem op de 2012 WR450F is van het zelfregelende type. Sensoren voorzien de ECU van informatie omtrent het toerental, de gasstand, de inlaatluchtdruk, de atmosferische luchtdruk, de inlaatluchttemperatuur en de koelvloeistoftemperatuur. De ECU regelt op basis van die parameters constant de brandstofinspuiting en het ontstekingstijdstip bij. De trillingbestendige radiator heeft een nieuwe, dikkere kern en is voorzien van een extra ophangpunt. Om het nieuwe injectiesysteem van stroom te voorzien is een sterkere dynamo toegepast en is de boordelektronica voorzien van een condensator voor betrouwbaar kickstarten als de accu leeg is.

Het nieuwe aluminium frame van de Yamaha WR450F is opgebouwd uit een unieke combinatie van gesmede, geëxtrudeerde en paneelvormige onderdelen die aan elkaar gelast zijn om een extra compact frame te vormen. 

Hierdoor kon de nieuwe, 7,2 liter plastic brandstoftank verplaatst  worden voor een betere massacentralisatie en kromp de wielbasis met 25 mm tot 1.475 mm. Een nieuwe 48 mm UPSD voorvork met vochtscheiding-systeem is gecombineerd met een balhoofdhoek van 27°, wat een naloop van 115 mm oplevert. De zithoogte is met 30 mm gereduceerd tot 950 mm. Verder is de nieuwe WR voorzien van een gefacelifte koplamp, een LED achterlicht, Excel velgen en een Pro Taper stuur.

Daarnaast is er een competitiekit leverbaar met onder andere een race-uitlaat met resonator en een kettingset met kortere overbrenging. In combinatie met deze competitiekit is de Power Tuner beschikbaar, waarmee het injectiesysteem zonder de hulp van een computer kan worden bij-geregeld op negen punten in zowel de brandstof- als ontstekingsmappen. Bovendien dubbelt de Power Tuner naar wens als een permanente monitor waarop de waarden van alle sensoren te lezen zijn en geeft het toestel ook aan wanneer en waarom er een motorstoring voorvalt.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws