Nieuws

102 octaan verdwijnt bij pompstations door verplichtstelling E10

Een flink aantal tankstations waar tot op heden 102 octaan – oftewel Competition102 – getankt kon worden, zitten vanaf 1 oktober zonder.  De reden hiervoor is dat aanbieders van brandstof vanaf dan verplicht zijn E10 biobrandstof op de pomp te hebben. Onder meer Esso, Texaco en Firezone hebben aangegeven te stoppen met 102 octaan.

Vanwege de beperkte opslagruimte bij tankstations, kiezen de meesten ervoor 102 octaan te vervangen door de wettelijk verplichte E10. Vervelend nieuws voor bijvoorbeeld mensen die op het circuit of crossbaan graag gebruikmaken van de brandstof met het hoger octaangehalte. Zoals het er nu naar uitziet, blijft alleen de keten TanQyou 102 octaan voeren onder de naam Euro 102 Racing Power. De locaties van TanQyou waar 102 getankt kan worden zijn:

  • TanQyou Franeker (De Wieken 2)
  • TanQyou Sint Annaparochie (Stadhoudersweg 30)
  • TanQyou Leeuwarden (Nijlânsdyk 4)
  • TanQyou Hommerts (Jeltewei 1)
  • TanQyou Grijpskerk (lageweg 8)
  • TanQyou Schoonebeek (Europaweg 153)
  • TanQyou Ommen (Brink 58)
  • TanQyou Dalfsen (Vossersteeg 99)
  • TanQyou Putten (Stationsstraat 44)
  • TanQyou Bergen op Zoom (Gagelboslaan 161)
  • TanQyou Heerlen (Voskuilenweg 125
  • TanQyou Landgraaf (Brunsummerweg 136)

Overigens moeten bezitters van oudere motoren met carburateurs oppassen met de verplichtgestelde E10-benzine. De bio-ethanol in deze brandstof lost namelijk de weekmakers in bijvoorbeeld keerringen en slangen op. Het gevolg is dat het materiaal poreus wordt. Dat is de reden waarom er tot nu toe met een percentage tot 5% ethanol relatief weinig alcohol met benzine werd vermengd. De vuistregel daarbij is: des te hoger het aandeel alcohol, des te minder is de benzine geschikt voor ongemodificeerde en niet op het gebruik van ethanol ontwikkelde voertuigen.

In het blok zouden alle onbeschermde aluminium onderdelen, die met E10 benzine in contact komen, en brandstofgeleidende onderdelen als slangen, pompen, keerringen en inlaatkleppen uiteindelijk kunnen beschadigen. Bio-ethanol heeft een corroderende werking en daarom krijgen in het merendeel van nieuwe voertuigen de brandstofgeleidende onderdelen een Teflon coating.

Nieuwere motoren

Maar ook bezitters van nieuwere motoren moeten oppassen. Ethanol is namelijk hygroscopisch, wat betekent dat het water aantrekt. Eenmaal verzadigd, dan zal de ethanol zich van de benzine scheiden en onderin de tank verzamelen. Dat kan tot gevolg hebben dat de hele motor vastloopt. De schade ontstaat doordat pure ethanol veel heter ontbrandt, hogere toeren wil draaien en geen smering meer heeft. 

Bovenstaande zal overigens bij regelmatig rijden niet snel voorkomen. Staat de motor langere tijd stil, bijvoorbeeld voor de winter, dan is het wel raadzaam de machine met een volle tank weg te zetten. Kleine tip daarbij: tank bij een drukbezocht tankstation. Ethanol is namelijk gevoelig voor veroudering.

Hieronder een lijst met motoren die geschikt zijn voor E10-benzine:

  • Aprilia: Nog geen duidelijkheid. Info: www.aprilia.nl
  • BMW: Alle modellen en bouwjaren. Info: www.bmw-motorrad.nl
  • Buell: Alle modellen ongeschikt voor E10. Super aanbevolen. Info: www.buell.nl
  • Ducati: Nog geen duidelijkheid. Super aanbevolen. Info: www.ducati.nl
  • Harley-Davidson: Alle productiemodellen vanaf 1980. Alle andere modellen: Super. Info: www.harley-davidson.nl
  • Honda: Alle actuele modellen, veel Euro2-modellen en andere motoren die na 1990 zijn gebouwd. Info: www.honda.nl
  • Husqvarna: Alle modellen. Info: www.husqvarna.nl
  • Kawasaki: Alle recente modellen. Zie onderstaande tabel.
  • KTM: Alle modellen vanaf bouwjaar 2000. Info: www.ktm.nl
  • Moto Guzzi: Nog geen duidelijkheid. Info: www.motoguzzi.nl
  • Moto Morini: Alle modellen en bouwjaren
  • MV Agusta: Nog geen duidelijkheid. Info: www.mvagusta.nl
  • Piaggio: Vespa-, Gilera- en Piaggio-modellen vanaf bouwjaar 2000. Info: www.piaggio.nl
  • Suzuki: Alle viertaktmodellen met uitzondering van GS125 en GN125. Info: www.suzuki.nl
  • Triumph: Alle modellen uit het ‘Hinckley-tijdperk’, dus vanaf 1990. Info: www.triumphmotorcycles.nl
  • Yamaha: Alle modellen vanaf bouwjaar 1990. Info: www.yamaha-motor.nl

 

Kawasaki E10-overzicht

KLX125 vanaf modeljaar 2010
W800 vanaf modeljaar 2011
KX65 vanaf modeljaar 2000
D-Tracker 125 vanaf modeljaar 2010
VN900 vanaf modeljaar 2006
KX85 vanaf modeljaar 2001
KLX250 vanaf modeljaar 2008
Z1000 vanaf modeljaar 2009
KLX110 vanaf modeljaar 2002
Ninja 250R vanaf modeljaar 2008
Z1000SX vanaf modeljaar 2011
KX125 vanaf modeljaar 2003
Ninja ZX-6R vanaf modeljaar 2007
Ninja ZX-10R vanaf modeljaar 2006
KX250 vanaf modeljaar 2004
ER-6n vanaf modeljaar 2006
ZZR1400 vanaf modeljaar 2006
KX450 vanaf modeljaar 2006
ER-6f vanaf modeljaar 2006
1400GTR vanaf modeljaar 2008
KLX450 vanaf modeljaar 2008
Versys vanaf modeljaar 2007
VN1700 vanaf modeljaar 2009
Jet Ski STX-15F vanaf modeljaar 2011
Z750 vanaf modeljaar 2007
VN2000 vanaf modeljaar 2008
Jet Ski 800 SX-R vanaf modeljaar 2011

Is je Kawa ouder dan 2011 en staat deze niet in bovenstaande lijst, dan raadt het merk aan om een premium brandstof zonder ethanol te tanken. Kijk voor meer informatie en een dealer in uw regio op www.kawasaki.nl.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws