Nieuws

100 Colls: eerst puzzelen en dan gasgeven!

Onder wielrenners is ‘100 colls’ een begrip: in diverse landen bestaan er loodzware koersen en fietstochten over – inderdaad – 100 bergtoppen. Maar ook voor motorrijders is er nu eind april in de Pyreneeën een ‘100 Colls’: geen wedstrijd, geen puzzeltocht en geen sightseeing-toertje, maar een leuke combinatie van alle drie!

In MotoPlus 17/2022 was het verhaal van Ad van de Wiel te lezen over de Dutch1000: 1000 kilometer toeren over kleine wegen door Nederland in één etmaal. Het enorme aantal motorrijders dat tegenwoordig aan zo’n prestatierit deelneemt geeft duidelijk aan dat er genoeg avontuurlijke motorrijders zijn die wel van een uitdaging houden.

En precies die rijders zoekt ook het Spaanse CROM, dat de 100 Colls (spreek uit ‘Cien Colls’) organiseert in het weekend aansluitend op onze Koningsdag. Wie dus zijn buik vol heeft van koekhappen, rommelmarkten en bierdrinken, kan op die dag mooi naar de Frans-Spaanse grens rijden, waar op vrijdag 28 april om 13.00 uur het fictieve startschot klinkt voor deze monstertour. Precies 48 uur later, op zondagmiddag 13.00 uur is de rit ten einde, en word je verwacht bij de finish in Sant Benet de Bages, zo’n 60 km ten noordwesten van Barcelona. En de bedoeling is simpel: in die 48 uur moet je zoveel mogelijk Spaanse, Franse en/of Andorrese bergtoppen onder je wielen door hebben laten rollen.

Maar voor het zover is, moet je dus eerst zelf thuis een slimme route samenstellen. Eentje die je in twee dagen rijden kunt halen. Alleen de finishplaats staat dus vast: je mag de route op vrijdagmiddag 28 april om 13.00 uur op elke willekeurige plaats in de Pyreneeën beginnen, maar het ligt natuurlijk voor de hand om te starten aan de voet van een eerste colletje, zodat je nummer één al snel binnen hebt.

Ter controle krijgen alle deelnemers van de organisatie een GPS-tracker mee, waarmee ze 48 uur lang gevolgd worden en die jouw route dus registreert. Je rit is daarbij ook te volgen via een app, zodat ook het thuisfront kan meekijken. Aan de hand van het gereden aantal cols wordt op de finishplaats een eindklassement opgemaakt. Elke col is namelijk vooraf door de organisatie beoordeeld aan de hand van de lengte, hoogte en zwaarte. Na het inschrijven krijg je een uitgebreid informatiepakket thuis met alle cols en hun beoordeling. Een slimme route uitzetten om zoveel mogelijk punten te verzamelen is dus minstens zo belangrijk als stevig doorrijden: de strategie van het samenstellen van een slimme route, maar ook van het plannen van twee overnachtingen is minstens zo belangrijk. Voor de veiligheid werkt de transponder namelijk niet tussen 21.00 en 7.00 uur zodat iedereen een normale nachtrust kan pakken. Je kunt de rit trouwens rijden als individuele deelnemer, maar je kunt ook inschrijven als team van drie rijders.

Meer informatie en inschrijven kan via de website www.100colls.cat/en. En voor wie alvast wat route-voorpret wil: op www.grandtour.catalunya.com vind je – in vijf talen –  al een prachtige route in vijf etappes door het Catalaanse deel van de Pyreneeën.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Triumph Daytona 660

Eerste test Triumph Daytona 660

14 april, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...

Overig nieuws