Mofra, Rijen

« Terug naar overzicht Mofra, Rijen

Waar je mee omgaat, word je mee besmet zo luidt het gezegde. Dat Marc Uitdewilligen van Mofra uit Rijen tot op de laatste druppel BMW-bloed door z’n aderen heeft lopen, komt dan ook niet echt als een verrassing. Na jaren als motormonteur bij een zaak in Limburg te hebben gewerkt startte zijn vader – “ons pa zoals we dat in het Brabantse noemen” – in 1963 een eigen tweewielerzaak in Breda. “Hij verkocht in het begin ook nog fietsen en bromfietsen, alleen met motoren was er toen geen droog brood te verdienen”, legt de 51-jarige ondernemer uit. “Ergens halverwege de jaren ’60 kreeg hij de vraag van de Bredase politie of hij niet aan BMW’s wilde gaan sleutelen, en toen ging het mis hè. In 1969 kwamen de eerste nieuwe BMW’s in de showroom en waren we eigenlijk ook meteen officieel dealer, zo ging dat in die tijd. Dat liep zo goed dat vanaf 1974 we enkel nog in BMW motorfietsen deden.” Voor de destijds veertienjarige Marc was er aan het BMW virus toen geen ontkomen meer aan. “Van de keuken via het paadje naar de werkplaats om daar te knutselen aan motorfietsen. Ondanks dat ik nu nog enkel aan de verkoopkant zit, ben ik van huis uit echt een techneut, heb ook MTS werktuigbouwkunde gedaan. Mijn eerste motor heb ik ook zelf gebouwd, een R60/5 die ik met spullen van zolder heb omgebouwd tot een R90S. Mooi was dat!”Marc Uitdewilligen doorliep de gebruikelijke stappen binnen het bedrijf, begon in de werkplaats, groeide richting verkoop, werd compagnon van zijn vader om uiteindelijk in 1994 alleen het roer over te nemen en samen met zijn vrouw Carla het gezicht van de zaak te worden. Een tijd ook waarin Mofra aan de vooravond stond van de grootste transformatie sinds de oprichting meer dan dertig jaar eerder. In 1996 werd Breda namelijk, “met pijn in het hart hoor”, verruild voor het iets centraler en strategischer gelegen Rijen. Nieuw locatie, modern pand, maar een bedrijfsvoering waar net als tevoren alles draait om de klant. “BMW zit in ons hart en dat wil ik breed en op een mooie manier uitdragen. Laten zien aan je klanten wat er allemaal mogelijk is, zowel in de BMW-kledingshop, werkplaats als showroom. Mensen echt de mogelijkheid bieden kennis te maken met het merk.” Maar meer nog dan nieuwe klanten staat zijn trouwe clientèle centraal. “Ik hecht wel waarde aan loyaliteit ja, vind het ook echt leuk om wat te doen voor of ondernemen met onze klanten. We zetten ieder jaar twee toertochten uit en hebben afgelopen jaar voor het eerst een ladiesday georganiseerd, dat was ook een succes. Ook duik ik jaarlijks met een groep klanten het buitenland in. Een week lang ontspannen rijden met leuke mensen, daar kijk ik altijd echt naar uit.”Mofra, Dorpenbaan 2, 5121 DG, Rijen, tel. 0161-227 922, www.mofra.nl

Winkel overzicht