+ Plus

Zelf kuipwerk herstellen

Een kras op je lak. Voor de onderhandelingspositie bij de koop van een tweedehands motor natuurlijk erg gunstig. Maar ja, zodra de koop dan gesloten is, krijg je die lelijke beschadiging op het kuipwerk van je nieuwe aanschaf er ook bij. Het beste is dan natuurlijk je kuipdelen bij een goede motorspuiter achter te laten. Maar dat is vaak niet goedkoop, en ook niet altijd in de buurt. Hoever kom je als je zelf plamuur en spuitbus ter hand neemt? Een leuke klus voor de wintermaanden.

Ter voorbereiding maken we eerst maar eens een tripje naar de automaterialenhandel. Een aantal van dit soort zaken is tegenwoordig uitgerust met een speciale lakafdeling waar je de originele kleur van de kuip met behulp van kleurmeetapparatuur kan laten namaken. De lak wordt ter plekke gemengd en verkocht in spuitbussen van zo’n 300 ml, dus perfect voor kleine herstelwerkzaamheden. Zorg voordat je begint voor een opgeruimde en stofvrije werkplek. Ook een mondkapje en voldoende ventilatie in de ruimte waar je aan het werk gaat zijn aan te raden. Houd er rekening mee dat er spuitnevel zal neerkomen in de omgeving rond je project. Doe dit dus bij voorkeur op een plek waar dit niet al te veel vervelende gevolgen kan hebben (dus niet vlak naast de auto in de garage). Werk tijdens temperatuurgevoelige klussen zoals plamuren en spuiten bij voorkeur in een omgeving waarin het rond de 20 graden is. Het eerste begin is vaak moeilijk, want het is even slikken om, na het grondig ontvetten met thinner, het betreffende kuipdeel onder te smeren met de aangemaakte twee componentenplamuur. De plamuur is opvallend snel uitgehard, al na een paar uurtjes kan het schuurpapier ter hand genomen worden. Begin met grof schuurpapier, korrel 240, om het meeste materiaal weg te schuren. Rondt het schuren af met schuurpapier met korrel 400. Probeer bij het schuren zoveel mogelijk de ronding van het plastic kuipdeel aan te houden om ‘hoekvorming’ te voorkomen. Wanneer alles netjes geschuurd is, zou je alleen de plamuur in de diepe krassen of beschadigingen moeten kunnen zien. Alles daarom heen ligt als extra materiaal op het kunststof en moet worden verwijderd om te voorkomen dat het later terug te zien is in de lak.

De volgende stap is het vullen van kleine onregelmatigheden met de spuitplamuur. Plak het deel van de kuip dat niet bespoten hoeft te worden af met schilderstape en kranten. Breng na het ontvetten meerdere lagen aan op de ondergrond om een voldoende dikke laag als basis te hebben. Spuitplamuur droogt vrij snel; zet liever drie of vier dunne lagen op, dan één of twee dikke. De spuitplamuur wordt straks de ondergrond voor je kleur en moet dus perfect glad geschuurd worden. Begin met nat schuurpapier met korrel 400 en eindig met korrel 600. Controleer regelmatig met je vingertoppen of er geen overgang te voelen is tussen de spuitplamuur en de onderliggende, originele blanke laklaag. In verband met mogelijk kleurverschil tussen de originele en de nieuwe kleur kiezen we ervoor om het hele kuipdeel over te spuiten. Delen met een andere kleur worden nauwkeurig afgeplakt met tape. Ontvet het kuipdeel voordat je gaat spuiten, maar let op met thinner, ook sommige spuitplamuur lost er van op. In ons geval is het resultaat van de eerste laag kleur redelijk, maar er blijkt toch niet goed genoeg geschuurd te zijn. Op de plek van de spuitplamuur zijn duidelijk nog onregelmatigheden te zien. Ook heeft zich een haar in de lak genesteld, niet fraai. Vandaar dat het schuurpapier er nog maar eens bij wordt gepakt. Na een succesvollere tweede poging is het tijd voor de laatste en meest kritische stap: de blanke lak. De truc is hier niet te veel, en niet te weinig. Maar zoals wel vaker is de praktijk weerbarstiger dan de theorie. Je werkstuk ontvetten direct na het opzetten van de kleur is niet nodig. Doe je dat toch, omdat er bijvoorbeeld wat tijd tussen zit, gebruik dan terpentine en geen thinner, want hiermee veeg je de kleur zo van je zorgvuldig gespoten kuipdeel. Begin met een eerste laag blanke lak, niet te dik, en laat deze een paar minuten aandrogen. Start voorzichtig met de kleine hoekjes en eindig met de grote vlakken. Breng hierna nog een laag op, iets dikker nu, en laat ook deze een minuut of vijf à tien opdrogen. Eindig tenslotte met een derde laag, de meest kritische, die je zo dik mogelijk aanbrengt, maar ook niet zó dik dat de lak gaat lopen en ‘zakkers’ veroorzaakt. Vooral bij hoekjes en aan de binnenzijde van een bochtig stukje is dat heel snel gebeurd.

Onder de streep zijn we best tevreden met het resultaat, dat bij elkaar zo’n € 70,-, maar ook best een paar spannende momenten heeft gekost. Als je echt geen risico wilt lopen en van een mooi resultaat verzekerd wilt zijn, kun je natuurlijk het beste naar een erkende vakman gaan. Maar als je van een beetje uitdaging houdt, is dit een uitstekend project voor de donkere winterdagen

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...