Nieuws

Yamaha MotoGP-monteurs

Yamaha organiseert al twintig jaar een wereldwijde competitie voor hun monteurs: de Yamaha World Technician Grand Prix. Om als Nederlander mee te kunnen doen, moet je eerst de nationale ronde winnen en het vervolgens opnemen tegen de winnaars van zestien andere Europese landen. Daarvan gaat slechts de top-3 naar de wereldfinale in Japan.

Kwalificeren voor de Yamaha European Technician Grand Prix (ETGP) is een overwinning op zich; per land gaat er maar één monteur naar de Europese finale. Je moet dus sowieso de nationale competitie winnen. Om daaraan mee te doen, moet je Technician I hebben afgerond en van Technician II in elk geval de online modules hebben volbracht. Deze opleidingen maken deel uit van het Yamaha Motor Academy-programma (zie kader). De National Technician GP’s bevatten in elk geval een online deel en in een aantal landen ook een ‘live’ sleutelcompetitie. Dat zijn logischerwijs de grotere landen: Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Zwitserland en Scandinavië.
Hoewel in 2023 de competitie eindelijk doorging, is nog niet alles hetzelfde als voorheen. De wereldfinale, die zoals gewoonlijk in Iwata plaatsvindt, heeft dit jaar een ceremonieel karakter. De top-3’s uit de verschillende werelddelen gaan wel naar Japan, maar er wordt geen sleutelfinale gehouden. In plaats daarvan wordt het voor alle winnaars een informatieve plezierreis met onder andere een fabrieksbezoek.

Op het Yamaha Motor Europe-hoofdkwartier in Schiphol-Rijk werd de negende Europese editie gehouden en dat was dus geen pleziereisje. De laatste winnaar van de ETGP – Ville Sundberg uit Finland – was aanwezig om zijn ervaringen te delen met de deelnemers. “Je hebt de kennis, want anders stond je hier niet, maar het concentreren is moeilijker. Ik eindigde in de wereldfinale niet op het podium, maar het belangrijkste was om naar Japan te mogen gaan. Die reis was geweldig, vooral het bezoek aan de fabriek en daar te zien hoe de motoren worden gebouwd. De motoren die je zo goed hebt leren kennen in je werk.’’
Sundberg had in 2018 het voordeel dat hij twee jaar eerder al aan de ETGP mee deed. “De tweede keer was het makkelijker omdat ik minder stress voelde.’’ In die 2018-editie was er ook Nederlands succes. De 43-jarige Alan Simmonds (MotoPort Hippolytushoef) werd in de ETGP en wereldfinale tweede. Twee jaar eerder gaf de toen pas 20-jarige Remco van Wijk van Hans Van Wijk Motoren (zie MotoPlus 21/2016) het goede voorbeeld door derde te eindigen in de ETGP en de wereldfinale.

Dit jaar kwam er voor Nederland weer een Remco aan de start: de 33-jarige Remco van Andel van Van de Kuinder Motoren in Hilversum. Hij won in januari 2020 de NTGP vóór Joost Lechner van MotoPort Uithoorn en Ralph Staats van MotoPort Hillegom. Remco moest drie jaar wachten voordat hij aan de ETGP kon meedoen. Er waren vijftien deelnemers aan deze Europese finale. Eigenlijk zouden het er zeventien zijn, maar Oostenrijk sloeg deze editie over en de Belgische deelnemer meldde zich ziek. De deelnemende landen: Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Italië, Kroatië, Nederland, Polen, Portugal, Scandinavië (een Zweed), Spanje, Tsjechië, Turkije en Zwitserland. Leuk weetje: de gemiddelde leeftijd was iets onder de 35 jaar, met als uitschieters de 25-jarige Zweed Carl Philip Sagström en de 62-jarige Tsjech Milan Stumpa.

De ETGP is verdeeld over zeven opdrachten in twee dagen. Voor elke opdracht is 45 minuten ingeruimd. Het is niet noodzakelijk de opdracht af te hebben; je wordt vooral op werkwijze en kwaliteit beoordeeld. Ook als je het niet af hebt, kun je meer punten scoren dan iemand die wel klaar is. Er zijn zes praktijk- en een theorieopdracht:

1. T-Max (2022): Storinganalyse. Klant wil de taal van het dashboard veranderen van Engels naar Duits (een instinker: dit moet via een app op de telefoon). Verder krijgt hij geen geluid uit zijn headset. Als derde probleem werken twee van de drie smart-sleutels niet.
2. Ténéré 700 (2019): Begrenzen naar 35 kW of terugbouwen naar 55 kW (afhankelijk van de beginstaat).
3. T-Max 560-motorblok (2020): klepspeling controleren en noteren welke shims moeten worden vervangen door welke nieuwe maten. Niets vervangen, alles weer identiek terugbouwen.
4. Theorieopdracht: achttien examenvragen over elektrische voertuigen, de achtstaps-diagnoseprocedure uit Technician II, het ontgrendelen van een ECU, connectivity, EU5 zelfdiagnose,het gebruik van het diagnoseapparaat,online service manual en het vinden van informatie in verschillende Yamaha-systemen.
5. MT-10 (2021): Klant klaagt over koppeling; grijpt niet op juiste manier aan. Heeft hem al laten vervangen bij een niet erkende dealer. Controleer de koppeling en geef aan hoe de werking kan verbeteren. Verwijder de koppelingskorf niet en zet alles weer in elkaar.
6. Niken (2018): Een gebruikte machine die is binnengekomen als inruiler. Inspecteer op gebreken en om de grote beurt op de juiste manier in te plannen. Noteer alle dingen die extra werk of vervanging eisen. Punten voor alle correct genoteerde gebreken, maar puntaftrek voor het noteren van gebreken die geen vervanging of extra werk vragen.
7. Neo’s (2022): troubleshooting. Elektrische scooter. De klant was aan het rijden en ineens stopte de machine en ging het oranje lampje branden. Vind de fout en noteer alle stappen die hebt doorlopen om tot je conclusie te komen.

Na twee dagen sleutelen, speuren, puzzelen en stressen volgde de uitslag. Dat wil zeggen: de top-3. De rest blijft in het ongewisse, en dat is bewust. Er eindigt op puntenscore altijd iemand onderaan, ook als iedereen briljant is. De allerbeste drie waren: 1. Georgios Kontes (31, Griekenland) – 2. Daniel Ahlroth (49, Finland) – 3. Thomas de Chivre (33, Frankrijk).

Met name de nummers 1 en 2 waren uitgelaten over de uitslag. Daniel Ahlroth liep juichend het podium op. “Ik had het niet verwacht, want ik worstelde met een aantal opdrachten. Blijkbaar worstelden anderen meer…’’ De op de derde plaats gefinishte Thomas de Chivre had een soortgelijke reactie. “Met sommige taken had ik best problemen. Ik voelde een hoop stress. Maar ik liet dat niet merken en volgde zo goed mogelijk de methodiek. Het moeilijkste vond ik het opsporen van de gebreken van de Niken. Het makkelijkste de connectivity-opdracht’’, aldus de Fransman.
Winnaar Georgios Kontes stond te stralen van geluk. Hij had zich intensief voorbereid en net als de vorige winnaar al een keer eerder meegedaan. “Toen haalde ik de top-3 niet. Ik had toen pas zeven maanden ervaring. Daarna ben ik extra hard gaan werken en oefenen. De tweede keer was ik echt goed voorbereid – en toen werd het een week van tevoren afgelast vanwege Covid…’’
De winnaar had vooral moeite met de Niken: “Daarvan heb ik er in Griekenland nog nooit een gezien! Alleen in het buitenland heb ik er een keer mee gereden. Vooral op dag twee was ik vastbesloten alles te geven en vandaag had ik het gevoel dat ik de beste was. Ik kan niet uitleggen hoe belangrijk dit voor me is. Ik kan echt zeggen dat een droom is uitgekomen. Ik mikte niet op de top-3, ik mikte op winnen.“

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...