+ Plus

WK IJsrace Assen 2011

Met na Assen alleen nog een wedstrijd in Inzell verkeert het WK ijsspeedway in een cruciale fase. En traditiegetrouw domineren de Russen deze tak van motorsport, met namen als Nikola Krasnikov, Daniil Ivanov, Dmitri Khomitsevitsj en opkomende man Igor Konokov. Met een wildcard mocht René Stellingwerf in Assen starten, maar dat bracht hem weinig succes. Hij raakte uitgeschakeld door een zware val.De voorbereiding was verre van ideaal. Eigenlijk was het zelfs kantje boord of René Stellingwerf daadwerkelijk gebruik kon maken van de aangeboden wildcard. In december liep Nederlands beste ijsspeedwayer van dit moment in Zweden een dubbele beenbreuk op en pas twee weken voor de wedstrijd in Assen kon Stellingwerf weer een paar rondjes op de motor maken. En dan in eigen land meteen tegen de complete Russische wereldtop aantreden. Want dat is sinds jaar en dag het beeld: gepokt en gemazeld door een ijzersterke nationale competitie met zware concurrentie gaan alleen de allerbeste Russen met topmateriaal, ervaren begeleiders en een goed salaris het wereldkampioenschap in. Dat rijders als Krasnikov, de gebroeders Khomitsevitsj en Ivanov al jaren om de mondiale podiumplaatsen vechten, bevestigt hun klasse als coureur, maar de ‘amateurs’ uit de andere landen hebben hier maar weinig tegen in te brengen. De laatste jaren trok Krasnikov met zes wereldtitels telkens aan het langste eind, maar er lijkt een einde te komen aan zijn dominantie. Dit seizoen won hij weliswaar beide finales in Krasnogorsk, maar in Togliatti werd de winst verdeeld onder Daniil Ivanov en Dmitri Khomitsevitsj. Daarmee bewezen die zichzelf en hun belangrijkste sponsor goede diensten: Ivanov en Khomitsevitsj krijgen een riante ondersteuning van de in deze stad gevestigde Lada-fabriek! Naast dit drietal toppers ontpopt Igor Konokov zich tot dusver – net als vorig seizoen, toen hij debuteerde in het WK – wederom als grootste talent. Met diverse podiumklasseringen in de voorgaande wedstrijden stond Konokov voor Assen op de vierde plaats in de WK-tussenstand van het wereldkampioenschap.En hoe getalenteerd Konokov is, kon het publiek in Assen vooral op de zaterdagavond zien. Hij plaatste zich vlot in de A-finale en sloeg daar in de laatste bocht genadeloos toe bij de zesvoudige wereldkampioen Krasnikov, door hem buitenom voorbij te knallen. Iets dat Krasnikov, de hele wedstrijd ogenschijnlijk onbedreigd aan de leiding, totaal niet verwachtte en bij hem zelfs riskante oerdriften losmaakte. In een ultieme poging om de zaken vlak voor de finishvlag alsnog recht te zetten zette Krasnikov een uiterst riskante actie in en met een wheelie probeerde hij Konokov voor de streep van zijn lijn te drukken. Dat mistte zijn doel, wel smakte Krasnikov zelf door zijn eigen onbalans op hoge snelheid pal over de finishlijn tegen het ijs om in de strobalen bij de eerste bocht tot stilstand te komen. Ongedeerd wandelde Krasnikov vervolgens meteen richting de jurycabine om daar vanaf de baan verontwaardigd protest aan te tekenen als zou Konokov hebben afgesneden. De jury liet zich echter niet van de wijs brengen en schoof dat protest meteen als nonsens terzijde. Beroerder was het inmiddels de enige Nederlander vergaan: René Stellingwerf was op dat moment al op weg naar het ziekenhuis voor nader onderzoek van zijn rug. In de kwalificatieheats had Stellingwerf nog veel respect afgedwongen met zijn agressieve rijstijl. Een dubbele beenbreuk aan het begin van het ijsspeedwayseizoen had hem vanaf december tot twee weken voor Assen nog thuis gehouden. Na een sputterende carburateur in de eerste heat mengde Stellingwerf zich na een reparatie echter met veel vechtlust terug in de duels. In de D-finale op zaterdagavond ging het echter totaal mis. Op het slechter wordende ijs hapte de machine en helemaal uit balans kwam René aan zijn gashendel te hangen, dat hij volledig openschroefde. Het voorwiel koos het luchtruim en René werd uit het zadel gezwiept. Hij reed naast zijn eigen motor hangend richting de strobalen, maar de achterop komende Antonin Klatovsky kon hem niet meer ontwijken en reed over hem heen, met als gevolg een beschadigde ruggenwervel en opnieuw letsel aan het been. Daardoor was de Nederlandse inbreng op zondagmiddag tot nul gereduceerd en alle ogen waren nu vooral gericht op Igor Konokov na diens spectaculaire zaterdagoptreden. Hoe smal de marge tussen succes en falen in speedway is ondervond echter ook Konokov: door in twee voorrondes onderuit te schuiven wist hij zich op zondag niet voor de A-finale te plaatsen.Wel achter het startlint in de grote finale stonden zijn naaste concurrenten Krasnikov, de beide broers Khomitsevitsj en Daniil Ivanov. Met enige onderlinge afstand scheerden Ivanov op kop gevolgd door Dmitri Khomitsevitsj en Nikolaj Krasnikov over het ijs en eigenlijk gebeurde er de hele heat niet zo veel. Krasnikov probeerde tot halverwege nog wel een paar bochten aan te zetten, maar zag zijn enthousiasme telkens door een bokkende motor gepareerd en vanaf de derde ronde koos hij eieren voor zijn geld, zodat hij heelhuids de finish haalde en de leiding in de WK-tussenstand wel behoudt. Beste niet-Rus in Assen was routinier Harald Simon. Bijgestaan door oud-wereldkampioen Bondarenko werd deze Oostenrijkse vechtjas pur sang eerder dit seizoen nog bijna Europees kampioen. Slechts een uiterst discutabele jurybeslissing in de allerlaatste heat beroofde hem van de titel. In Assen ging Simon zoals gebruikelijk weer fanatiek maar fair te keer. Vooral op zaterdag wist hij de handen van het publiek op elkaar te krijgen door zich af en toe tussen de sterke Russen te mengen. Het leverde Simon uiteindelijk op zaterdag een tweede plaats in de B-finale op en op zondag een tweede plaats in de C-finale.Opvallend is dat er vanuit Finland, Noorwegen en Zweden, waar het ijsracen toch een serieuze sport is, al langere tijd weinig nieuw talent doorbreekt. Voor Zweden moet de zelfs 52-jarige Stefan Svensson de eer al jarenlang hooghouden. Dat doet hij nog met verve: met zijn negende plaats in de WK-tussenstand is hij zelfs de eerste niet-Rus! Hoop is er nu wel met Robert Henderson, die in de bijwedstrijd om de Roelof Thijs Bokaal tweede werd. Vanuit Finland ontbreekt het nieuwkomer Mats Jaerf in ieder geval niet aan lef. Hij schoof in de drie vrijdagtrainingen telkens onderuit. Na zijn goede prestaties in Berlijn kwam hij op zondagmiddag met een tweede plaats in de D-finale in Assen minder uit de verf. In de Roelof Thijs Bokaal haalden de Nederlanders Simon Reitsma en Gerrit Schukken respectievelijk een dertiende en vijftiende plaats, ook hierin ging de winst uiteindelijk naar een Rus: Dmitri Koltakov.Komend weekend ligt het supersnelle ijs op de gloednieuwe ijsbaan van Inzell te wachten op ’s werelds snelste mannen op de lange spikes. Daar wil klassementsleider Krasnikov (nu 126 punten) zijn zevende wereldtitel veroveren, al kan hij zich geen foutjes veroorloven want Ivanov (118) en Khomitsevitsj en Kononov (beiden 113) liggen op de loer om hem van zijn troon te stoten. [[IJsspeedway fotobijschriften]]Foto 1 1090.tif Daniil Ivanov voor Nikola Krasnikov.Foto 2 1124.tif,Plat, platter, platst: Igor Konokov.foto 3 PHL20110311-0603 t./m 0606.tifRené Stellingwerf schoof ook in de trainingen al onderuit. Foto 4 0883.tifZelfs zesvoudig wereldkampioen Krasnikov maakt wel eens een stuurfoutje…Foto 5 1010.tif,Daniil Ivanov controleert zijn spikes voor de wedstrijd.Foto 6 1190.tif,Concentratie bij de rijders en bij starter Wagenaar.Foto 7 1054.tif,Fraai uitgedoste Zweedse ijsspeedwayfan.Foto 8 1143.tif,Gepast baanonderhoud in Assen!Foto 9 1197.tif,De 52-jarige Stefan Svensson is met zijn negende plaats in de tussenstand de eerste niet-Rus!0985.tif, coureur Grzegorz Knaap werkt in het rennerskwartier aan zijn carburateur.1052.tif, Het hektische bestaan van een coureur: een broodje kaas in de gereedschapkist…1259.tif, Dmitri Khomitsevitsj wist vlak voor de start van de finale zijn voorhoofd.1343.tif, Zege-wheelie van Daniil Ivanov.1347.tif, Weer net geen winst: teleurstelling druipt van gezicht Dmitri Khomitsevitsj af.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...