Wim Smallenbroek – Suzuki V-Strom 650

« Terug naar Mijn Trots
Jarenlang stond er geen motor, maar een grote Land Rover Defender bij Wim Smallenbroek (55) op de oprit. Toen die op een gegeven moment plaats moest maken, kwam de tweewieler weer in zicht. Een keuze waar Wim, die naar eigen zeggen altijd met een grote grijns de helm opzet, absoluut geen spijt van heeft.

“Ik ben, zoals ze dat zo mooi omschrijven, een heropstapper. In eerste instantie moest ik niks van auto- of motorrijden hebben. Ik deed alles met de fiets. Maar toen ik met mijn vrouw ging samenwonen leek het me toch wel handig een autorijbewijs te hebben. Maar echt uit puur praktisch oogpunt, ik had er niet per se plezier aan. Dat was in 1991 met het halen van mijn motorrijbewijs wel anders. Dat ging haast als vanzelf. En mijn roots liggen bij Honda. Eerst met een XL250R, toen een CB400, CBR600F en VFR. Die laatste heb ik een paar jaar gehad. Loopt super, maar uiteindelijk toch niet mijn ding. Dus ook die werd ingeruild en wel voor een Trans Alp. Heel wat anders, maar wel een V-Twin. Daarna ben ik altijd in de Twins blijven hangen. Tot mijn vrouw op een gegeven moment liet weten dat ze graag een 4X4 wilde hebben. Tja, en na een keer muurvast te hebben gezeten met een Suzuki jeep, besloot ik dat het tijd werd voor het echte werk. Zo kwam de Land Rover Defender. Dat betekende het begin van een hobby waar ik 14 jaar lang heel veel plezier aan beleefd heb, en geen motor reed. Ik was instructeur en draaide evenementen in heel Nederland en Duitsland. Uiteindelijk kwam er toch een eind aan. 170 euro in de maand aan verzekering en wegenbelasting voor een auto met grijs kenteken is toch wel flink. Zo kwam de motor weer in zicht. Eigenlijk bij toeval, want een collega had een schuur vol machines staan waar hij op uitgekeken was. Niet veel later was ik de eigenaar van een Yamaha XJ600. Leuk om weer mee te beginnen, maar verre van super. Na een half jaar dacht ik bij mezelf; dit is leuk, maar meer niet. Ik heb het nog even met een XJ900 geprobeerd, maar dat was hetzelfde verhaal. De zithouding paste me niet. Last van de heupen, last van de knie. Niet mijn ding dus.”
“Een vakantie op de Veluwe veranderde alles. Bij toeval reden we namelijk langs Premium Motors in Apeldoorn. Omdat ik de Yamaha me min of meer in de weg stond, besloten we even te kijken wat er allemaal in de showroom stond. En daar zag ik hem. Deze V-Strom 650. Helemaal af. Compleet met kofferset, carterbeschermer, Hyper Pro-vering, middenbok, handkappen, navigatie. Super! En dat voor 3.999,- euro. Maar ja, je bent op vakantie. Dan koop je niet zomaar even een motor. Dus we dronken een kopje koffie, bekeken de rest en zijn weer gegaan. Eenmaal terug in huis, vroeg mijn vrouw wat ik toch zat te malen. Die Suzuki, vertelde ik haar. Die staat me toch wel heel erg aan. Dan bel je toch even, was haar antwoord.”
“Een telefoontje later, zonder ook maar één meter met de motor gereden te hebben, was ik de trotse eigenaar. Het enige dat ik nog moest doen was even een oncomfortabel ritje naar Apeldoorn overleven op de XJ900, die ik er ongezien kon inruilen. De terugweg was super. Met de grootst mogelijke grijs op het gezicht kwam ik thuis. Het was natuurlijk wel een gokje, want ik had nog nooit op een V-Strom 650 gereden. Maar het gevoel was meteen goed. De houding, de zit de heerlijke handling. Natuurlijk heb ik hem ondertussen wel een beetje aangepast. Dat hoort er toch wel bij, het eigen maken van de motor. In mijn geval betekent dat kleinere en in het blauw uitgevoerde valbeugels, een versnellingsindicator, en extra mistlampen omdat ik het hele jaar doorrijd en ook op donkere dagen goed zichtbaar wil zijn. Ook heb ik de velgen blauw gemaakt. Precies dezelfde kleur als mijn Defender destijds had.”
“In tegenstelling tot alle andere motoren die ik gehad heb, raak ik hier maar niet op uitgekeken. Voorheen wisselde ik iedere jaar zo’n beetje. Maar nu niet, zoveel plezier heb ik met mijn V-Strom. Ik rij er dan ook overal mee heen. In Nederland, maar ook naar Schotland, Duitsland, noem maar op. Dat komt ook door het V-Strom forum. Een geweldig leuke club mensen die allemaal gek zijn van het type. Leuke is dat we allemaal een V-Strom hebben, maar dat geen een er hetzelfde uitziet.”