+ Plus

Warmdraaien MotoPlus 14-2008

Het zit er weer op, we kunnen er weer een jaartje tegen. De jaarlijkse bedevaart naar ons eigen Mekka op die fraaie Drentse hei: de Dutch TT. Nummer 78 was het alweer, maar ik ben bang dat hij qua sport, spanning en sensatie behoorlijk onderaan in de ranglijst zal komen te staan, want de wedstrijden draaiden helaas uit een behoorlijke anticlimax. Natuurlijk, het tempo en de machinebeheersing van Stoner waren fabuleus, de 250 dreigde zowaar nog even spannend te worden en de regendruppels zorgden indirect voor het eerste Nederlandse 125 cc WK-puntje in twaalf jaar, dat op het conto van Hugo van den Berg kwam. Verder gebeurde er niet zo heel veel en kon het massaal toegestroomde publiek relaxed op de bankjes of in het gras blijven zitten.Dat laatste deden ook de duizenden en duizenden toeschouwers langs de A28, die de toeschouwers-karavaan aanschouwden bij hun terugreis. Tot aan Hoogeveen kon elke toeschouwer zich een soort TT-coureur voelen, toegezwaaid door vele ‘fans’ op de taluds, in de bermen en op de viaducten. De TT is een magisch gebeuren en ook die massale gezamenlijke terugreis hoort bij dat unieke TT-gevoel. Al zwaaiend vroeg ik me zelfs af of de klagers over het circuitgeluid wel in de gaten hebben hoeveel mensen er dus ook indirect van het TT-circuit genieten? Om maar te zwijgen over de stad Assen zelf, waar je op vrijdagavond echt over de koppen kon lopen en het weer ouderwets leuk was op het TT-festival.De terugreis zelf verliep dit jaar – naar mijn gevoel – heel soepeltjes. Natuurlijk, de dertig kilometer Assen – Hoogeveen kosten een uurtje meer dan normaal, maar zelfs de wegwerkzaamheden op dit traject zorgden voor opmerkelijk weinig oponthoud.In zijn geheel genomen gaven we als motorwereld weer een fraai visitekaartje af met ‘ons’ grootste ééndaagse sportevenement van Nederland. Er viel geen wanklank te horen, er was geen trammelant en de politie-optredens konden zich beperken tot de traditionele snelheids- en geluidscontroles, met name langs de A28. Zondag was op Teletekst al te lezen dat er weer verschillende ‘slimmerikken’ waren die dachten dat ze op de terugweg Stoner en consorten wel even konden imiteren. Hoe bedenk je het. Als er nu één weg is waar je één dag in het jaar niet te hard moet rijden, is het wel de A28 tijdens de TT. Het feit dat daar gecontroleerd wordt, is immers één van de weinige zekerheden in ons aardse bestaan! Dat weet die Engelsman nu ook, die met 200 langs Zwolle kwam knallen. Die man was trouwens wel het bewijs dat motorrijden je jong van geest houdt, want hij was 70 jaar!Met de controles draagt de politie in elk geval weer haar steentje bij aan het draaiende houden van de BV Nederland, aangezien overduidelijk is dat de miljoenen verkeersboetes dienen als sluitpost op de begroting. En het lijkt wel of ook de politie een beursgenoteerd bedrijf is: ze willen elk jaar plussen! Werden er in 2005 nog een dikke 10 miljoen bekeuringen uitgeschreven, via 11,9 miljoen in 2006 zijn we aangeland bij 12,6 miljoen verkeersboetes in 2007. Of dat in 2008 ook gehaald wordt, valt trouwens nog te bezien, want ten opzichte van 2007 ‘scoorde’ men in februari 2008 veel minder bekeuringen (210.000 tegenover 348.000), een daling veroorzaakt door de looneis-acties van de politie. Willen jullie agenten niet nog véél meer verdienen, vraag ik mij dan als argeloze burger af. Gelukkig is de inhaalslag ingezet, ook al door de verkeersboetes per 1 april 20% duurder te maken. We hoeven ons dus nog geen zorgen te maken…Maar afijn, nog even met een glimlach terugdenken aan die TT-terugreis en dan gaan we er hier op de MotoPlus-redactie een paar weekjes tussenuit. Vanaf 21 juli zijn we weer bereikbaar en MotoPlus nr. 15 verschijnt woensdag 6 augustus. Prettige vakantie!Eric Bulsink[[bu]]Duizenden mensen zoeken een plekje in de berm en genieten van de stoet motoren op de terugweg van de TT. Dat daar op die A28 streng gecontroleerd wordt, is één van de weinige zekerheden in het leven…

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...