+ Plus

Warmdraaien MotoPlus 02-2009

In MotoPlus 15 van afgelopen jaar noemde ik op deze plek een opmerkelijk verschil tussen motorrijden en bootjevaren: waar het eerste middels BPM en houderschapsbelasting de staat behoorlijk sponsort, geldt er op het water geen enkele vorm van belastingen. Of verzekeringsplicht. Sommige lezers vroegen zich toen af of ik nu zo nodig slapende Haagse honden wakker moest maken. Nu denk ik niet dat de ster van MotoPlus inmiddels zover is gerezen dat we invloed kunnen uitoefenen op de belastingwetgeving, maar toch staat de vaarbelasting (ook wel: ‘sloepentaks’) weer op de politieke agenda. En in een krantenbericht zei tegenstander en VVD-kamerlid Ton Elias daarover : “Plezier en belastingen gaan niet samen. We hebben al zo’n veertig belastingen in Nederland en dat is meer dan genoeg!”Hallo, hallo, hier motorwereld speaking: volgens mij rijdt in Nederland iedereen voor zijn plezier motor (ik ben zelfs nog nooit een motoragent tegengekomen die met tegenzin op de motor zat), maar we doen wel een aardige duit in het fiscale zakje. Dus beste Ton: jouw uitspraak klinkt ons motorrijders als muziek in de oren. Aan de slag ermee, zouden we zeggen![[streamer]]VVD-kamerlid Ton Elias: “Plezier en belastingen gaan niet samen.” Maar hoe zit dat dan met motorrijden?Waar het in de tweede kamer ging over de verplaatsing via vloeibaar water, was half Nederland afgelopen weken in de ban van een vaste vorm: ijs! De schaatsen konden eindelijk weer uit het vet en in Friesland ontstonden zelfs spontaan motorwedstrijden op dichtgevroren meren, waarvan we op pagina 10 wat foto’s laten zien.Aansluitend volgden we de ‘motards’ van NOS Studio Sport, die de dikke kleding, stuurmoffen en winterhandschoenen na 13 jaar weer uit de mottenballen konden halen voor een live-uitzending van een NK schaatsmarathon. De twee motorcamerateams zorgden voor mooie tv-beelden. En voor een mooie foto van een door het ijs gezakt camerazijspan…De eerste weken van januari breng ik traditioneel toch al veel tijd door voor de kijkbuis vanwege de Dakar-rally. En wat een schitterende beelden kregen we ditmaal te zien vanuit Zuid-Amerika. De enthousiaste mensen, de woestenij en de über-hoge zandduinen waren adembenemend. RTL7 realiseerde twee weken lang mooie uitzendingen van de monsterrally, maar moest het bij veel liefhebbers toch ontgelden. Waarom zagen we altijd dezelfde gezichten op tv en waarom waren er zoveel kunstmatige opzetjes? Die criticasters waren blijkbaar vergeten dat ze naar een commerciële zender keken en die hanteren nu eenmaal een heel simpel principe: wie betaalt bepaald! En als een willekeurige deelnemer er heel veel euro’s voor over heeft om op tv te komen, dan kan dat. Zelfs als hij allang is uitgevallen…Dat het RTL-journaal echter niet eens een beeld of maar een foto liet zien bij hun nieuwsbericht dat Frans Verhoeven voor de eerste Nederlandse motoretappewinst sinds 1995 had gezorgd, mag daarentegen twijfelachtig genoemd worden. Voor de duidelijkheid: Verhoeven had dus geen deal met RTL gesloten. Het wekt in elk geval de suggestie dat zelfs de nieuwsuitzendingen commercieel ingevuld worden.Maar laten we blij zijn dat we zoveel mooie (Nederlandse) beelden van de rally bij RTL7 te zien waren, want een ‘publiek’ alternatief is er niet. Sterker nog: die maken enkel melding van de rally als er een dodelijk slachtoffer is gevallen, zelfs wanneer er in feite sprake is van een natuurlijke dood. Die opstelling van de NOS riekt naar sensatie en dat vind ik persoonlijk véél erger dan al die commerciële beelden bij elkaar.Eric Bulsink,Hoofdredacteur Motoplus[[BU]]De Dakar-rally leverde weer fantastische tv-beelden op. Net zoals de NK schaatsmarathon op natuurijs, waar we de motorcameraploeg een dag volgden.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.