+ Plus

Verwarmde winterkleding

Ondanks de veelbesproken opwarming van de aarde kan het in de winter toch nog best fris zijn. Wie in die wintermaanden gewoon doorrijdt hoeft echter niet dood te vriezen: de accessoireleveranciers staan namelijk onder spanning! Er zijn voldoende redenen om in de winter ook op twee wielen te blijven rijden: files, gebrek aan parkeerruimte of omdat je motor je enige vervoermiddel is. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon lol in het motorrijden hebben, want zolang er geen sneeuw of ijs ligt, heeft het rijden in de winter ook zijn charmes. Charmes waar je nog meer van kunt genieten als je niet half bevroren bent! Warme handen zijn daarbij een eerste vereiste, want met verstijfde vingers is het lastig remmen en gas geven. Elektrisch verwarmde handvatten of handschoenen zijn daarom al ook behoorlijk ingeburgerd. Er zijn echter nog veel meer elektrisch verwarmde winterhulpjes, die nagenoeg allemaal werken volgens hetzelfde principe. Door een draad met een bepaalde weerstand loopt een elektrische stroom, de draad wordt daardoor warm en geeft die warmte aan zijn omgeving af. Het gevraagde vermogen ligt daarbij gemiddeld tussen de 10 en 50 Watt. Wie dit getal naast het vermogen van zijn dynamo houdt – grofweg variërend van 200 Watt bij een kleine motor tot dik 500 Watt bij de toerkolossen – ziet meteen dat het zomaar aansluiten van alle in dit artikel genoemde producten samen niet zal werken. De verlichting, ontsteking, injectie en het eventueel aanwezige ABS moeten immers ook nog van stroom worden voorzien! Als vuistregel geldt dat een extra belasting van ongeveer tien procent van het vermogen van de dynamo geen probleem zal zijn, zeker niet zolang je die energie niet constant nodig hebt. En bovendien moet je ritje het liefst wat langer zijn dan een paar kilometer, anders krijgt de accu (die in de winter toch al zwaarder belast wordt bij de koude start) geen kans om weer volledig op te laden. En met een lege accu houdt alles op! Op de volgende pagina’s geeft MotoPlus je een overzicht van de mogelijkheden om warm de winter door te komen. ________________________________________ De klassieker: verwarmbare handvatten WARME VINGERS Veel merken hebben de verwarmde handvatten tegenwoordig in hun accessoireprogramma zitten. Mooi afgestemd op het bepaalde merk, met bijpassende schakelaars en bedrading. Maar ook universele systemen zijn volop te koop. Marktleider is Daytona, dat door de meeste internetleveranciers en motorzaken geleverd kan worden voor rond de 60 euro. Saito is een tweede redelijk bekende en daarnaast worden ook regelmatig naamloze producten (met name uit China) aangeboden. Hou in dat geval de kwaliteit wel in de gaten! Meestal is de regelbaarheid met twee standen wat beperkt, maar wel voldoende, waarbij het vermogen varieert van 15 tot 57 Watt. Die 57 Watt heb je in het begin nodig om door je dikke handschoenen te warmen, later kun je terugschakelen naar 15 Watt om te voorkomen dat je vingers gebarbecued worden. De goedkopere varianten komen ook in de hoogste stand vaak niet verder dan 30 Watt; voldoende voor de frisse herfst, maar te weinig voor het echte werk. Sets die je alleen aan en uit kunt schakelen kun je beter laten liggen: die zijn te koud in de winter en te warm in de herfst. Bij de aankoop moet je er op letten dat de kabel van met name het rechterhandvat solide gemonteerd is onder een hoek van 90 graden. Door de beweging van het gashendel is de verbinding tussen kabel en handvat namelijk het meest kritische punt. Een tip voor de montage: koppel de handvatten niet direct aan de accu, ook niet met een ‘zwevende zekering’ ertussen. Als je dan vergeet de handvatten uit te zetten bij een stop, word je accu snel leeg getrokken. Beter is het om hem aan te sluiten op een accessoirepunt na het contactslot. Of op de plus van de claxon bijvoorbeeld. Dat is een ideaal aansluitpunt omdat deze via het contact loopt, meestal extra gezekerd is en zelden wordt gebruikt, zodat overbelasting niet snel zal voorkomen. [Unterschrift] Als accessoire of vaak ook al af-fabriek verkrijgbaar: verwarmde handvatten. Basisregel: hoe meer vermogen, hoe warmer ze worden. ________________________________________ [[[Michael, wenn zu wenig platz, dan kann dieser Strecke mit Bild komplett weg]]] Niergordel voor 12 Volt aansluiting RUGDEKKING Voor veel motorrijders is het dragen van een niergordel vanzelfsprekend. Niet voor niets, want de nieren kunnen tijdens het rijden behoorlijk last hebben van de (koude) turbulentie achter je rug, vooral wanneer je motorjack je onderrug onbeschermd laat. Daarbij biedt een niergordel ook enige bescherming tegen het schudden en trillen op de motor. Een niergordel met brede klittebandsluiting en fleecevoering zorgt ervoor dat je onderrug warm ingepakt zit. Het Duitse Softline, in Nederland geïmporteerd door Biker’s Best (tel. 0318-574 575), levert zelfs elektrisch verwarmde gordels. Naast de 27 Watt ongeregelde versie is er voor de echte ijsberen ook een 40 Watt traploos regelbaar exemplaar. De niergordels zijn netjes afgewerkt, alleen ontbreekt er een zakje om de stekkers in op te bergen wanneer je ze niet gebruikt. [Unterschrift] De afgebeelde neopreen niergordel van Softline houdt je onderrug en je nieren heerlijk op temperatuur. Echte koukleumen kiezen voor het traploos regelbare model met 40 Watt vermogen. ________________________________________ Verwarmde onderkleding SPANNEND SETJE De tweedelige onderkleding van WarmX doet in de verte denken aan de kleding van de bemanning van de Enterprise of gelijksoortige ruimteschepen. Het pak ziet er ook net zo futuristisch als in de series, onder andere door de lichtgekleurde delen die deels van verzilverde polyamidedraden zijn voorzien. Hoe dichter deze op elkaar zitten, hoe meer warmte er geproduceerd wordt. Op deze manier kunnen bepaalde gebieden extra verwarmd worden. Bij de broek zijn dat de voeten, knieën en delen van de benen, het bovendeel verwarmt vooral het gebied op de onderrug. Beide delen zijn in de gangbare dames- en herenmaten verkrijgbaar. Belangrijk, omdat het voor een warm gevoel van belang is dat de kleding nauw op het lichaam aansluit. De benodigde energie wordt geleverd door een Lithium-Ion accu met elektronische regeling. De accu’s worden in de aanwezige zakken gestopt en met drukknopen aan de kleding verbonden en het vermogen is regelbaar in drie stappen. In de praktijk voel je de warmte niet direct, maar je merkt wel dat je niet koud wordt. Zo kun je een trui besparen, wat de beweeglijkheid weer ten goede komt. De plaats van de accu in de broek is verre van praktisch en zit tijdens het rijden behoorlijk in de weg, maar daarvoor hebben ze bij WarmX echter ook een verlengsnoer in het gamma. Afhankelijk van de gekozen stand bedraagt de gebruiksduur van de accu’s tussen twee en vijf uur, daarna moeten ze weer drie uur aan de lader. De kleding is zonder problemen op dertig graden te wassen in de wasmachine. Het verwarmde ondergoed overtuigt wat dat betreft prima, op de heftige prijs na: het hemd kost 348 euro, de broek is zelfs nog 50 euro duurder en dat is ook nog exclusief de verzendkosten (www.warmx.de). Accu en oplader worden wel meegeleverd voor dat geld. [Untenrschrift] Middels twee drukknopen wordt de Lithium-Ion accu met de geïntegreerde regeling aan het ondergoed verbonden. Voordeel is dat je op deze manier de motoraccu niet extra belast. ________________________________________ Verwarmbare handschoenen HETE HANDDRUK De uitstekende delen zijn de lichaamsdelen die het meest vatbaar zijn voor onderkoeling. Warme vingers zijn hierbij nog belangrijker dan warme voeten, aangezien gedoseerd gas geven en remmen heel lastig is met ijspegels aan je vingers. Qua warmte moet je verwarmde handschoenen boven handvatten inschalen. Daarbij verwarmen de handschoenen vooral het deel dat het koudste wordt: de buitenklant van je handen en vingers en dat kunnen de elektrische handvatten niet. Het links afgebeelde paar Thermano High-Power handschoenen van Baehr (www.hobbyist.nl) met een prijs van € 285,00) behoort tot de topklasse. Een traploos regelbaar vermogen van 25 Watt per handschoen zorgt voor weldadig warme vingers. Om ervoor te zorgen dat je vingers ook droog blijven is er een waterdicht membraan aangebracht en om te voorkomen dat regenwater je handschoenen in loopt zijn ze voorzien van dubbel uitgevoerde schachten. De afwerking is eersteklas, de kabels zijn zelfs voorzien van vergulde stekkers (belangrijk als je wel eens in de pekel rijdt!). Baehr heeft ook een eenvoudiger model in het programma voor 199 euro. Iets minder uitgebreid zijn de handschoenen van Heizteufel (www.heizteufel.de). Het middelste afgebeelde paar is door het ontbreken van versterkte delen maar matig geschikt en zit met een vermogen van 13 Watt in de onderste regionen van het prijs- en vermogensgebied. Het model rechts is een klassieke functionele handschoen. Deze set wordt in twee uitvoeringen aangeboden: een ongeregelde versie met 13 Watt verwarmingselementen – de regelaar is los verkrijgbaar – en voor de liefhebbers de 40 Watt regelbare uitvoering. En die laatste bezorgen je zelfs rond de poolcirkel nog warme vingers. Als je accu dat tenminste volhoudt. [Unterschrift] Wie ècht warme handen wil, moet wel een kabel accepteren. Dat inpluggen blijft wel een beetje ene gedoe en ook bij het afstappen is het opletten geblazen! ________________________________________ Inlegzolgen en vergelijkbare delen OPWARMERTJES Voeten, en in het bijzonder de tenen, zitten bij motorrijden in de winter midden in de gevarenzone. Maar ook daarvoor zijn uiteraard hulpmiddelen te verkrijgen. Als je dynamo nog capaciteit overheeft en wie nog plaats over heeft voor een stroomplug kan de verwarmingsmatten van Heizteufel (www.heizteufel.de) nemen. Met 13 Watt per stuk geven de zolen (net geen 58 euro per paar) zoveel warmte af dat je er meteen een regelaar bij wilt. Het inbouwen in de laarzen vereist wat werk, net als het leggen van de kabels. Bij aan- en uittrekken van de laarzen moet namelijk wel alles goed blijven zitten en ook tijdens het lopen mag er niets in de weg zitten. Daarmee lijkt voetverwarming met een losse accu of batterij handiger. Die worden volop aangeboden, met name in buitensportwinkels. De zolen hebben dan elk met een eigen oplaadbare accu die je aan de schacht van de laars kunt bevestigen. Met een schaar kun je de zool voorzichtig op maat knippen. Voordeel is dat je dus niet afhankelijk bent van de stroomvoorziening van je motor. De accu’s gaan doorgaans drie tot vijf uur mee, de temperatuur varieert van 30 tot 43 graden. [Unterschrift] Ze verwarmen inderdaad als de duivel, de op de boordspanning aansluitbare zolen van Heitzteufel. Maar inlegzolen met een losse accu zijn veel handiger. ________________________________________ Mobiele vloerverwarming FLASH FOR FANTASY Stel je voor: handvatten, niergordel, handschoenen, laarzen, jas, vizier, zadel met aan elk deel een kabel. En wanneer je alles inschakelt valt je licht uit en houdt de motor er mee op! De redding is nabij, in ieder geval voor vloeistofgekoelde motoren. En wel in de vorm van deze mobiele vloerverwarming. Klinkt gek, maar toch is het zo. Bovendien is het systeem ook nog eens eenvoudig in te bouwen. Op je motor wordt een warmtewisselaar geïnstalleerd, die met de warmte van het koelsysteem een vloeistof opwarmt die vervolgens door dunne leidingen in het pak stroomt. Bij het afgebeelde systeem is de warmtewisselaar geplaatst in een soort tanktas. Eenmaal geïnstalleerd kan deze met snelkoppelingen aan- en afgekoppeld worden aan de motor. Aan de andere kant sluit je eveneens met snelkoppelingen je kleding aan. Middels een display is de gewenste temperatuur in te stellen. Voordeel van deze oplossing: het elektrische systeem van de motor wordt niet extra belast en de warmte wordt gelijkmatig over het hele lichaam verdeeld en niet op bepaalde punten. Nadeel: het systeem is met 1100 euro niet bepaald goedkoop. Bovendien moet er dus een aansluiting op het koelsysteem gemaakt worden. Het pak draagt overigens bijzonder aangenaam en zit prima onder normale motorkleding. Daarbij is het ontwerp ook echt gericht op de zitpositie tijdens het motorrijden. Waar traditionele elektrische hulpmiddelen maximaal tot 100 Watt komen, is de Thermo Flash (www.thermoflash.de) volgens de fabrikant goed voor een vermogen tot wel 3800 Watt. En dat is ongeveer voldoende om in Alaska een blokhut warm te stoken. [Unterschrift] In de voering lopen leidingen waar de vloeistof doorheen stroomt (links), die door een vast geïnstalleerde warmtewisselaar (midden) verwarmd wordt. Verkrijgbaar als overall of als jas (rechts) voor onder je normale motorpak. ________________________________________ En verder… WARMTE-BRONNEN Ook wanneer je niet van plan bent eind februari het Elefantentreffen te bezoeken, kun je het best koud hebben. Via www.baehr.nl is een verwarmbaar vest met accu te koop dat dus ook naast de motor gedragen kan worden. De gewenste temperatuur is in vijf trappen instelbaar en de accu is met een LED uitgerust zodat hij ook als zaklamp gebruikt kan worden. Voor de liefhebbers van klassiek heeft Heitzteufel ook een leren uitvoering in de aanbieding. Een extra investering in een regelaar is allesbehalve overbodig, want wanneer het vest direct op de boordspanning aangesloten wordt, voelt het alsof je in een oven zit. Een slim en met 49 euro ook betaalbaar idee komt van Heatpro: waar normaal de rugprotector zit wordt een verwarmbare plaat geplaatst en met de stroomplug aan de motor verbonden. In korte tijd warmt het ding op tot 40 graden en zorgt zo voor een lekker warme rug. Het verwarmde vizier van IXS zorgt ook onder de meest belabberde weersomstandigheden nog voor helder zicht. Oorspronkelijk is het vizier ontwikkeld voor sneeuwscooterrijders, maar het past ook op enkele IXS motorhelmen. Een klein probleem: het vizier is niet ECE gekeurd en mag strikt genomen dus niet op de openbare weg gebruikt worden. [Unterschrift] Voor het tussenseizoen is een vest voldoende om lekker warm te blijven. Links met accu, in het midden met 12 volt aansluiting. Daarnaast het verwarmde rugschild en het verwarmde vizier. ________________________________________ Diverse doelen VERWARMD ZADEL Hoe lekker warme handen en voeten ook zijn, het inpluggen van alle kabels kan met name op korte ritten als behoorlijk hinderlijk worden ervaren. Hoe minder energie het lichaam hoeft te gebruiken om de romp warm te houden, hoe meer er overblijft voor de buitenste regionen. Een verwarmd zadel is dan ook geen gek idee. Sommige merken leveren het al af-fabriek, maar ook diverse toeleveranciers leveren matjes of complete verwarmde buddyseats (o.a. www.motorrad-sitzbaenke.de) Bij Baehr (www.hobbyist.nl) wordt voor ongeveer 250 euro worden de op de foto rechts afgebeelde matten ingebouwd. De beperkende factor is zoals altijd weer de reservecapaciteit van de boordspanning. [Unterschrift] Voor een verwarmde buddyseat leveren verschillende bedrijven elektrische matjes of folie. ________________________________________ [Unten jeder Seite folgende text platzieren] * Artikelen zijn verkrijgbaar via internet, de genoemde prijzen zijn exclusief verzendkosten, deze kunnen per leverancier verschillen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-