+ Plus

Vergelijkingstest Garmin Zumo 590LM – TomTom Rider

Met de Zumo 590LM presenteerde Garmin afgelopen april de langverwachte opvolger van haar motornavigatie paradepaardje Zumo 660. Samen met de vorig jaar volledig vernieuwde TomTom Rider betreft het hier de twee veruit meest populaire motornavigatiesystemen van dit moment. Ze doen in de basis dan wel hetzelfde, maar ieder op een heel eigen wijze. Tijd voor een directe vergelijking!

Laat ik beginnen met een korte introductie van mezelf. Mijn naam is Carlo Bankers, sinds 1 maart 2013 eigenaar van Horizon Motor Reizen en, zoals de naam al doet vermoeden, in de hoedanigheid als reisbegeleider veel met de motor onderweg. Het afgelopen jaar zo’n 30.000 kilometer door heel Europa, van Noorwegen tot aan Sardinië. Sinds 2007 ben ik een vaste gebruiker van de Garmin Zumo 550 (met lifetime update), waarmee ik vanaf 2007 tot en met 2012 zo’n 75.000 kilometers hobbymatig mee heb gereden. In 2013 ben ik echter overgestapt en heb het hele seizoen met de nieuwe TomTom Rider gereden.
Wat het eerst opvalt? Ondanks dat het 4,3” scherm van de TomTom toch redelijk groot is, valt deze in het niet bij het reusachtige 5” scherm van de Garmin. Bovendien is de Garmin ook een stuk platter dan de TomTom. Wel frappant, om het navigatiesysteem met de PC te verbinden is de 590LM uitgerust met een micro-USB aansluiting, terwijl alle andere Garmin systemen een mini-USB aansluiting kennen. Waarom? Geen idee. Beide navigatiesystemen worden standaard geleverd met lifetime kaartupdates, omdat ze allebei al zijn voorzien van het meest recente kaartmateriaal, kan ik beginnen met het inladen van de routes. Omdat we bij Horizon Motor Reizen gebruik maken van GPX-bestanden kan ik de route zonder tussenkomst van Basecamp (of andere software) naar de Zumo kopiëren, datzelfde geldt voor de Rider. Na het opstarten van beide apparaten valt op dat het importeren van de routes de Garmin veel meer tijd kost dan de Rider. En jammer, bij elke route meldt de 590 dat er meer dan 29 viapunten zijn gevonden en de route daarom wordt opgesplitst. Een aantal jaren geleden was dit nog het grote voordeel van Garmin ten opzichte van TomTom, het maximaal aantal ‘viapunten’ op de Zumo 550 uit 2007 was 500, die van de toenmalige TomTom slechts 48. TomTom heeft dit bij de nieuwe Rider bewust vergroot tot 100 punten, terwijl Garmin het volledig onbegrijpelijk heeft teruggebracht tot maximaal 29.

Maar goed, de routes staan in beide apparaten geladen. Tijdens het starten van de routes vraagt de TomTom nog een aantal zaken, zoals het type route dat je wilt: kortste, snelste, kronkel, etc., daarna start de begeleiding. Bij de Garmin gaat het allemaal iets minder eenvoudig. Er gaan namelijk een aantal zaken mis, omdat op de Zumo eerst een aantal standaardinstellingen gewijzigd moeten worden, voor de routes op de juiste manier gereden kunnen worden. Voorbeeld, de optie ‘Vermijd U-bochten’ is standaard aangevinkt. Bovendien werkt de nieuwe Zumo met drie profielen, te weten Automobiel, Motorfiets en Offroad. Pas je je de instellingen, dan gelden deze enkel voor het geselecteerde profiel, dat overigens af fabriek op ‘Automobiel’ staat. Voor ieder apart profiel dien je dus de instellingen nogmaals na te lopen. Dat heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen, maar het is maar dat je het weet.
De routebegeleiding zelf werkt prima op beide apparaten (mits de instellingen goed staan op de Zumo) en ook via een bluetooth verbinding met de helm vertelt de dame of heer naar keuze duidelijk welke richting je op moet. Wel heeft de TomTom af en toe moeite de weg te volgen (GPS-positie) en bijvoorbeeld aangeeft dat je op de parallelweg of zelfs door het bos rijdt.
Het beeldscherm van de nieuwe Zumo is zonder twijfel de betere van het stel qua grootte en helderheid, toch is de afleesbaarheid niet geweldig omdat er gebruik wordt gemaakt van een roze in plaats van rode lijn zoals bij de TomTom. Ook projecteert de Zumo meer details (zoals schaduw en veel verschillende kleuren), dat ziet er achter een bureau geweldig uit, maar is met 100 km/uur door de Duitse bossen ineens niet meer zo heel functioneel. Ondanks dat de Zumo gebruik maakt van instelbare ‘kaartthema’s’ kan er helaas niet worden gekozen voor een andere kleur lijn. Zelfs bij het uitschakelen van functies in de kaartlagen zoals ‘3D-terrein’, ‘Plaatsen in de buurt’ en ‘Verkeer’ is de roze lijn niet duidelijk tijdens het rijden. De TomTom is hierin simpeler, een dikke rode lijn laat je zien waar je heen moet en alles eromheen is simpel, ook qua kleurstelling, zodat de navigatielijn altijd zeer duidelijk zichtbaar is.

De snelheid van beide apparaten is zeer goed te noemen, waarbij de Zumo op een aantal zaken zelfs nog een stukje sneller is dan de TomTom. Op het moment dat je voor een wegopbreking komt te staan, is het bijvoorbeeld bijzonder handig dat je direct de overzichtskaart kunt oproepen. De Garmin geeft daarbij direct een overzicht van de betreffende omgeving, terwijl je bij de TomTom eerst even moet inzoomen, omdat deze bij het openen van de kaart standaard vrij ver uitgezoomd is.
De informatie die op het scherm getoond wordt, is daarbij bij de Zumo volledig naar eigen voorkeur instelbaar en dat werkt erg prettig. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid zoals: richting, koers, snelheid, max. gereden snelheid, bewogen gemiddelde, totaal gemiddelde, GPS-coördinaten, rijtijd, enz. Je kunt deze echter ook allemaal weglaten, zodat je maximaal gebruik kunt maken van het grote scherm. Op de TomTom kun je de informatie die op het scherm getoond wordt niet aanpassen, wel zit er aan de linkerzijde een handje dat naar het snelmenu verwijst, die is wel volledig instelbaar.
Tijdens het rijden met beide apparaten in Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en België merk je kleine verschillen met het tonen van routeaanwijzingen, zoals bijvoorbeeld op de Duitse autosnelweg bij het nemen van een afslag. De Zumo splitst het scherm in tweeën en gebruikt de linkerhelft voor de normale navigatieweergave en de rechterhelft voor het tonen van het bord van de afslag en de zogenaamde ‘rijbaanassistent’, die aangeeft welke rijbaan je dient te volgen voor de juiste afslag. Helaas is juist door het splitsen het scherm erg moeilijk afleesbaar. De TomTom daarentegen gebruikt het volledige scherm en geeft met een groen knipperende pijl met daarbij de meest gebruikte plaatsnaam aan hoe je moet rijden, wat in de praktijk prettiger werkt. De overige verschillen tijdens het navigeren zijn afhankelijk van het kaartmateriaal, maar deze zijn te klein om verder op in te gaan.
Samenvattend kunnen we concluderen dat Garmin met de Zumo 590LM een nieuw vlaggenschip heeft gelanceerd dat prima functioneert en daarnaast nog veel meer mogelijkheden biedt (bijvoorbeeld de comptabiliteit met legio randapparaten) dan we nu hebben beschreven. Op het gebied van navigeren en het rijden van routes valt er echter nog steeds het een en ander te verbeteren.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...