Nieuws

Update duurtestpark

De V85 TT is over de helft van de testafstand. Maar de machine op de foto is echter al de tweede Guzzi, aangezien de eerste na een flinke schuiver de strijd noodgedwongen moest staken.

Uitzonderingen bevestigen de regel. De eerste V85 TT raakte na zeventien maanden en 32.104 gereden testkilometers dusdanig zwaar beschadigd bij een valpartij, dat, alhoewel de Guzzi weer werd opgebouwd, de test op wens van Moto Guzzi voortijdig werd beëindigd. Daarmee zou het onderwerp duurtest V85 TT definitief van tafel zijn geveegd, ware het niet dat zowel onze redactie als ook Moto Guzzi van mening waren dat de TT een nieuwe start verdiende.

En zo maakte eind september 2021 ‘numero due’, dit keer als Euro5-model trouwens, zijn opwachting in ins duurtestpark. Huidige kilometerstand? Ruim 31.000. Problemen tot nu toe? Geen. Hoe zit het dan met die foto’s? Toen we de Guzzi voor de 30.000-beurt naar de dealer brachten, kregen we de vraag of er bijzonderheden waren. Nou, bij temperaturen rond het vriespunt start de V-twin weliswaar vlot en probleemloos, maar op de eerste honderd tot driehonderd meter wilde ‘ie zich vervolgens nog wel eens verslikken. Dat zou veroorzaakt kunnen worden door niet helemaal honderd procent goede pick-up-ontsteking. Dat is gecontroleerd en daarvoor moest er een motordeksel worden verwijderd. Uitslag: niets aan de hand.
Bij het weer monteren van het hele zwikje viel het messcherpe oog van de meester op de nokkenaskettingspanner en een ontbrekende veer. Beide breukdelen vonden we na een korte zoektocht terug in het carter. Waardoor de veer brak, is onduidelijk. De spanner wordt namelijk al jarenlang ongewijzigd gebruikt. Aangezien de geleiderails zichtbare beschadigingen heeft, zou de breuk al van een poos geleden kunnen zijn, zonder dat het verder tot problemen heeft geleid.

Onze andere duurtest-motoren
Er is de afgelopen maanden niet heel veel gebeurd, want winter, sneeuw en dus weinig rijden. Maar nu de zon weer begint te schijnen, hebben we volop plannen om ze zo snel mogelijk hun testkilometers te laten maken. De Indian FTR stond een tijdje terug nog in de werkplaats van de dealer in het kader van een terugroepactie voor een gemodificeerde koelvloeistofflens. Bij de oude flens kon bij bepaalde omstandigheden koelvloeistof uit lekken en op de achterband terechtkomen. De beide sportieve machines in onze stal waren met het koude weer wat minder in trek, maar desondanks bleef de Ducati Multistrada V4 S wel onverdroten zijn kilometers vreten, want goede ruit en uitstekende handvat- en zadelverwarming.

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT
Sinds kort hebben we ook de beschikking over een Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports met DCT-versnellingsbak. Deze zal in tegenstelling tot de andere duurtestmotoren niet worden gedemonteerd, maar we houden je uiteraard wel op de hoogte over het wel en wee van de Honda, die dit hele motorseizoen bij ons in de stal staat en waarvoor we al diverse trips op de planning hebben staan. Een mooie vuurdoop was de Adventure Challenge in Spaarnwoude, waar we onlangs met de Africa Twin aan deelnamen.

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...