+ Plus

Triumph Adventure Experience

Echte scramblers en allroads zijn per definitie machines die op zand ook prima uit de voeten kunnen. De ervaring leert echter dat maar weinig mensen met zo’n motor in de schuur, hun tweewieler ook echt met regelmaat op het onverhard uitlaten.

Jammer, vindt ook Triumph. Zij hebben met haar Scramblers en Tigers immers een aantal echte avonturiers in het gamma. Daarom organiseert het merk, naast in thuisland Engeland, ook in Nederland en België de Triumph Adventure Experience. Een dagvullende offroad-training voor iedereen die eens gehoor wil geven aan het sluimerende gevoel voor avontuur, maar de stap nog niet gezet heeft. Als locaties zijn hiervoor Circuit Zolder in België en Experience Island in Nederland geselecteerd. Terwijl het kwik een verfrissende 12 graden aantikt, melden we ons bij het paviljoen van laatstgenoemde aan ‘t Blauwe Meer. Het is de toegangspoort tot een bijna 50 hectare groot terrein dat zich het best laat omschrijven als een zandbak voor volwassenen. Klink misschien wat abstract, maar beeld je het volgende in: rond een groot meer ligt een zeer divers netwerk aan paden, banen en zandwegen. Sommigen zijn groot genoeg om met een tank overheen te rijden (en ja, dat doen ze hier ook) terwijl je bij de singletracks soms hardop de vraag stelt of een motor misschien niet al wat aan de brede kant is. Een ideaal terrein om de offroad-kwaliteiten van jezelf en je motor op de proef te stellen dus. Liever met een machine van Triumph? Dat kan ook, want iedereen die zich aanmeld voor de Triumph Adventure Experience kan rijden met de Tiger 800, Tiger 1200, Street Scrambler of – nieuw voor dit jaar – de Scrambler 1200 XE en Scrambler 1200 XC. Stuk voor stuk machines die niet vies zijn van een beetje zandhappen. Dus daar zal het niet aan liggen.

Voor het zover is, en we onder begeleiding van instructeur Luc Bertens losgelaten worden op de Brabantse grond, staat er korte uitleg op het programma. Een rondgang onder alle deelnemers onderschrijft dat asfalt toch de meest geprefereerde ondergrond is om op te rijden. Het aantal offroad-rijders is namelijk dun bezaaid. “Geen probleem”, bezweert Luc. “Doen is snappen. Nadat je de eerste keer een heuvel bedwongen hebt, geloof je pas dat het kan. Daarnaast draait het vandaag absoluut niet om snelheid. We gaan technisch rijden, dus verwacht geen cross- of enduro-cursus.” Als de koffie op is, is het tijd om te rijden. Daarvoor staat buiten een achttal Triumph Scramblers klaar. “Het belangrijkste is dat iedereen de motor in de Offroad-modus zet”, vervolgt Luc zijn uitleg. “De op het asfalt zeer nuttige hulpsystemen gaan we vandaag niet gebruiken.” Met de motoren in de juiste modus en na pak ‘m beet tien meter asfalt, rijden we vol goede moed het onverhard op. Om niet te hard van stapel te lopen, beginnen we rustig met wat slalomoefeningen op het zand. Staand tussen een aantal pionnen navigeren met twee vingers op de koppeling. “Bij het lessen leer je misschien dat je geen vingers op de hendels moet houden, maar voor rijden op onverhard is dat juist wel wat je moet doen.” Even voor de duidelijkheid, dan heeft Luc het dus over de koppeling. Het voorremhendel is in het mulle zand verboden gebied voor de gretige vingers. “Dan ben je direct alle controle kwijt.” Als iedereen de basis onder knie heeft, is het direct tijd voor een wat serieuzer stuk. Door de opzet van het terrein hoeven we hier niet ver voor te rijden. Feitelijk is het even een hoek om, en je bent in een compleet nieuw stuk. Voor ons betekende dat een behoorlijke heuvel waar we ‘even’ op en weer vanaf mochten rijden. Kijkende naar de machine, die droog al 205 kilo weegt, lijkt dat schier onmogelijk. Dat Luc het er bij het voorrijden als kinderspel uit laat zien, voelt dan ook meer als onderstreping van zijn kwaliteiten. “Nee, dit kan iedereen makkelijk”, verzekert hij ons. Dat blijkt juist, want iedereen stuurt de Scrambler in een vloek en een zucht naar boven en weer naar beneden. Het resultaat? De knop gaat om en los zand verliest meteen zijn iets wat onvoorspelbare eigenschap. Sterker nog, dit is onwijs leuk! Dat blijkt onder meer op de crossbaan waar we aansluitend naar toe rijden. Puur op techniek de Scrambler door de losse zand sturen is een uitdaging waarbij je goed gefocust moet zijn. Af en toe wordt dat bevestigd door een motor die de bestuurder van zijn rug af gooit wanneer het gashendel toch iets te gretig wordt opengedraaid. “Dat hoort erbij in het zand”, is het nuchtere antwoord. Na de lunch, die bij de prijs inbegrepen is, is het tijd om al het geleerde echt op de proef te stellen. Met Luc voorop verkennen we het hele terrein. Van grote heuvels en flinke afdalingen tot krappe single-track paden. Alles rolt onder de banden door. Bij terugkomst is iedereen moe, maar zeer voldaan. Onverhard met een dikke machine is niet langer spannend, maar juist een leuk uitstapje. “Precies de bedoeling van de training”, aldus Cees de Rooij van Triumph Benelux. “Alles wat je in deze cursus geleerd hebt draagt ook bij aan je rijkwaliteiten op de weg. Kom je nu bijvoorbeeld onbedoeld toch op het zand terecht, dan weet je wat je moet doen. Daarnaast is het voor veel mensen de opstap naar een volgend avontuur!” Is dat niet iets waar we allemaal naar op zoek zijn?

Zelf deelnemen aan de Triumph Adventure Experience? Dat kan! De eendaagse offroad-training wordt dit jaar van april tot en met september gehouden en is open voor iedereen. De enige voorwaarde is dat je in het bezit bent van een geldig motorrijbewijs. Het tarief van een cursus inclusief leenmotor bedraagt € 270,-. Rij je met je eigen motor, dan kost het dagvullende programma € 150,-. Iedereen die een nieuwe Triumph Tiger of Scrambler koopt, krijgt een voucher voor de Adventure Experience. Kijk voor meer informatie en de beschikbare data op www.triumphmotorcycles.nl/public-content-nl/riding-experiences/nederland

Lees meer over

Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-