+ Plus

TomTom Rider 550

Sinds 2006 begeeft TomTom zich met de Rider op het motornavigatie pad. Deze nieuwe Rider 550 van de Nederlandse navigatiespecialist tekent voor alweer de vijfde generatie, die, hoewel ook optisch iets aangescherpt, met name op hard- en softwarematig vlak flinke stappen heeft gemaakt. Sneller en makkelijker routes zoeken, aanpassen, maken en uploaden, een nog betere integratie met smartphone/pc, zo wordt belooft . Dat klinkt goed!

De vijfde generatie, in een tijdsbestek van krap twaalf jaar, de talrijke updates tussendoor nog buiten beschouwing gelaten. Je kunt dus wel stellen dat de ontwikkelingen in motornavigatieland behoorlijk snel gaan. Zeker de laatste jaren. De eerste motor specifieke systemen van TomTom wortelden technisch gezien nog behoorlijk sterk in de apparaten voor de automarkt, ondanks dat ze softwarematig uiteraard wel op de eisen van de gemiddelde motorrijder waren afgestemd, die meer wil dan enkel zo snel mogelijk van A naar B worden gedirigeerd. De in 2015 gepresenteerde nieuwe Rider 400 tekende echter voor een volledig nieuwe lichting navigatiesystemen. De toestellen waren bijvoorbeeld uitgerust met een uiterst modern capacitief touchscreen, dat in tegenstelling tot de resistieve schermen van de voorgaande generatie niet middels druk maar geleiding van de vingers werkt (vergelijkbaar met het touchscreen van je telefoon). Belangrijker echter misschien nog wel was de implementatie van een volledig nieuw software platform, dat onder meer de mogelijkheid bood om op het toestel zelf in luttele seconden een fraaie route uit te zetten, een unicum in de motornavigatiewereld. De nieuwe software zorgde er daarnaast ook voor dat het een stuk makkelijk werd om frequente updates en uitbreiding/verfijning van alle functionaliteiten door te voeren. En daar is gretig gebruik van gemaakt, zo werd na de lancering onder meer het aantal voorgeïnstalleerde routes uitgebreid, kon je de gevoeligheid van het scherm instellen en werd de routeplanning steeds verder geoptimaliseerd.

Meer functionaliteiten betekent echter ook meer rekencapaciteit, en daarmee komen we uit bij de nieuwe Rider 550, die met een nieuwe, beduidend snellere quad-core processor is uitgerust. Daarmee gaat enerzijds de snelheid omhoog, tegelijkertijd is het toestel daarmee ook klaar voor de toekomst en eventuele nieuwe features. Ook is de integratie tussen navigatiesysteem en smartphone (in MotoPlus 2/20108 kon je al lezen dat de digitale mogelijkheden op de motor steeds grotere vormen aanneemt, waarbij de smartphone doorgaans een sleutelrol speelt) verder uitgediept. Zo kun je onder meer binnengekomen berichten (o.a. Whatsapp en SMS) laten voorlezen via je headset, en is de 550 geschikt voor Siri en Google Now. Je kunt je smartphone daarmee nu via steminstructies (voice control) bedienen, voor bijvoorbeeld het plegen van een belletje of het afspelen van muziek.
Het grootste nieuws is echter de verhoogde connectiviteit. De 550 is namelijk uitgerust met geïntegreerde Wi-Fi, iets dat afgelopen jaar al in de autosystemen werd geïntroduceerd. Daardoor is het nu een kwestie van eenmalig je navigatiesysteem aanmelden bij je thuisnetwerk, waarna eventuele updates van bijvoorbeeld software of kaarten zonder tussenkomst van een computer direct kunnen worden binnengehaald.
Maar het biedt veel meer mogelijkheden. De op het toestel voorgeïnstalleerde routes, zoals je die kent van de voorgaande 400-generatie, komen bijvoorbeeld te vervallen. Standaard krijg je er echter wel degelijk routes bij, het beheer daarvan regel je echter simpel via een eigen account bij MyDrive. MyDrive betreft een app (voor tablet, PC en smartphone) waarmee je je routes niet alleen kunt beheren, maar ook nieuwe kunt uitzetten of gedownloade routes kunt aanpassen. Het betreft een cloud oplossing, waarbij alle devices onder dezelfde account automatisch gesynchroniseerd worden. Heb je op je werk in de middagpauze een of meerdere leuke route voor het weekend uitgezet, dan hoef je deze niet ’s avonds thuis nog in het toestel te laden. Je geeft simpel aan welke routes je uit je persoonlijke bibliotheek wilt synchroniseren en eenmaal thuis kun je direct op pad. Op zich is deze functionaliteit niet helemaal nieuw, hij is alleen wel wat verder uitgediept en met de komst van Wi-Fi is de gebruiksvriendelijk- en toegankelijkheid met tweehonderd procent verbeterd. En ben je nu onderweg en is er geen draadloos netwerk in de buurt, dan kun je routes altijd nog gewoon via bluetooth verzenden. Of je stelt je smartphone als hotspot in en maakt gebruik van je databundel.
Net als voorheen biedt de Rider 550 weer de mogelijkheid tot het zelf uitzetten van (kronkel- en heuvelachtige) routes. Daarnaast is TomTom in juni van het afgelopen jaar ook met een online platform gestart genaamd TomTom Road Trips (roadtrips.tomtom.com). Daarop vind je niet alleen de mooiste motorwegen van Nederland en Europa, maar zelfs de hele wereld (o.a. Route 66). Alles overzichtelijk gerangschikt per categorie (o.a. bergwegen, historische routes, kustwegen etc.), en met een aparte sectie voor Rider 550 bezitters. Alle routes zijn samengesteld door een geselecteerd gezelschap aan experts, waarbij het aanbod continu wordt uitgebreid. Komend jaar zullen er verschillende functionaliteiten worden toegevoegd, met als uiteindelijk doel een online ‘GPS community’ te creëren waar iedereen zijn of haar favoriete routes (inclusief foto’s)/POI’s met de wereld kan delen.

De toekomst is nu, bij TomTom, zo lijkt het. De nieuwe Rider 550, uiteraard met Lifetime Maps en TomTom Traffic (realtime verkeersupdates), wordt standaard geleverd met een motorhouder en RAM-mount kit. Daarnaast is er ook een Premium Pack met een autohouder, antidiefstalbeveiliging voor de RAM-mount en luxe beschermtas. De prijs bedraagt € 399,00 voor de basisversie en € 499,00 voor de Premium Pack. Info: www.tomtom.com

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...