+ Plus

Tips voor Trips (6): bepakt en bezakt

Wie een langere tijd op zijn R1 of Shadow weg gaat, moet meer meenemen dan alleen zichzelf. Dus er zal bagage meegenomen moeten worden. Een kofferset ligt voor de hand, maar is vaak niet de meest praktische en meest elegante oplossing. We kijken wat er zoals te koop is op dit vlak.
Kanozakken
Oorspronkelijk voor watersporters ontwikkeld, zijn deze waterdichte roltassen een eenvoudige oplossing voor het bagageprobleem op de motor. Om er zeker van te zijn dat ze waterdicht zijn, biedt de volgende truc uitkomst: draai de bovenkant naar de voorkant dicht en sluit hem naar de achterkant. Als je dan een grote luchtbal in je handen hebt waar je geen lucht uitgeperst krijgt en er zelfs op kan drijven dan is hij ècht waterdicht. Ga je veel op pad dan is een duurdere kwaliteit een uitstekende investering wara je veel plezier van kunt hebben.

Spanbanden
Het vastsjorren van de bagage doe je tegenwoordig niet meer met de vroeger veelgebruikte elastische spinnen, maar met speciale spanbanden die elke motorzaak in voorraad heeft. Gebruik wel minimaal 2 spanbanden (mocht er eentje losschieten) en zeker de band met een extra knoop, want de knelsleuitingen willen wel eens lossen. Gebruik liever geen spinnen; de haken kunnen de motor makkelijk beschadigen en je zal de eerste niet zijn waarbij een losschietende haak zomaar in je oog terecht komt!

Zadeltassen
Wat betreft zadeltassen is er tegenwoordig een scala aan mogelijkheden. Monteer je zadeltassen op je sportmotor, houd dan je uitlaat in de gaten en kijk of hij voldoende afstand tot je tassen heeft. Er zijn ook al brandwerende materialen te koop die je onder de tas kunt bevestigen, zodat de hitte van de uitlaat er niet direct een gat in brandt. Zadeltassen heb je in alle prijsklassen, maar het is beter om iets meer geld te investeren. Zadeltassen zijn doorgaans niet waterdicht, pak je spullen dus eerst in plastic tassen of vuilniszakken.

Afplakken
Tassen en spanbanden kunnen de lak van tank en de zijdeksels ernstig beschadigen. In de motorhandel is flexibel doorzichtig afplaktape te verkrijgen, waarmee je die kwetsbare delen kunt afplakken en die ook zonder schade aan de verf weer verwijderd kan worden. Gebruik geen standaard (transparante) tape aangezien die bij het verwijderen de blanke laklaag of zelfs de kleurlaag kan beschadigen.

Tanktassen
Voor tanktassen gelden weer andere aandachtspunten. Belangrijk is dat je hem niet te vol stopt. Monteer hem zo dat de tankontluchting niet geblokkeerd wordt en maak hem deugdelijk vast. Kijk ook even of de tanktas de stuuruitslag niet nadelig beïnvloed.
Vertrouw ook niet enkel en alleen op de magneten, mocht je een magnetische tas voor je stalen tank kopen. Tanktassen zijn ideaal voor alles wat je direct bij de hand wil hebben, zoals je routekaarten en reisboeken, versnaperingen voor onderweg, zonnebrandcrème of telefoon. Bedenk wel dat de spullen in je tanktas natuurlijk niet erg veilig opgeslagen zijn, mocht je onderweg eens een pauze nemen.
Kijk ook of er een regenhoes bij geleverd is en hoe deze op de tas past. Veel regenhoezen bollen enorm op door de wind, waardoor ze het zicht op het dashboard verpesten. Tip: plak daarvoor aan de buitenkant van de tanktas en aan de binnenkant van de regenhoes wat stukken klittenband en het probleem is opgelost.

De driehoek-methode.
Ga je op pad met bagage, dan is er een handige regel om de motor juist en veilig te bepakken: trek een denkbeeldige driehoek van de top van de helm van de bestuurder naar de as van het voorwiel en via de as van het achterwiel terug naar de helm van de rijder. Ideaal is het als alle bagage binnen die driehoek op de motor gepakt is. Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk, maar de boodschap is duidelijk: de bagage niet te ver van het middelpunt van de motor, dat is het beste.
Met name een topkoffer voldoet doorgaans niet aan dit plaatje. Deze bagage zit ver buiten de motor en kan daarmee het stuurgedrag flink beïnvloeden. En bij solorijders wil een topkoffer door de verstoorde luchtstroom achter je rug ook voor onrust in het frame zorgen als je wat harder gaat rijden. Plaats dus nooit te zware spullen in zo’n topkoffer.
Tot slot is het goed de vering op het extra gewicht aan te (laten) passen en 0,2 bar meer lucht in de banden te doen. Maak ook altijd een proefritje met de bepakte motor voor je definitief vertrekt, want het is vervelend als je al na 10 kilometer merkt dat je motor eigenlijk erg slecht stuurt, terwijl je die dag nog in Zuid-Frankrijk wilt aankomen…
Wie een langere tijd op zijn R1 of Shadow weg gaat, moet meer meenemen dan alleen zichzelf. Dus er zal bagage meegenomen moeten worden. Een kofferset ligt voor de hand, maar is vaak niet de meest praktische en meest elegante oplossing. We kijken wat er zoals te koop is op dit vlak.[[fliesstext]]KanozakkenOorspronkelijk voor watersporters ontwikkeld, zijn deze waterdichte roltassen een eenvoudige oplossing voor het bagageprobleem op de motor. Om er zeker van te zijn dat ze waterdicht zijn, biedt de volgende truc uitkomst: draai de bovenkant naar de voorkant dicht en sluit hem naar de achterkant. Als je dan een grote luchtbal in je handen hebt waar je geen lucht uitgeperst krijgt en er zelfs op kan drijven dan is hij ècht waterdicht. Ga je veel op pad dan is een duurdere kwaliteit een uitstekende investering wara je veel plezier van kunt hebben.SpanbandenHet vastsjorren van de bagage doe je tegenwoordig niet meer met de vroeger veelgebruikte elastische spinnen, maar met speciale spanbanden die elke motorzaak in voorraad heeft. Gebruik wel minimaal 2 spanbanden (mocht er eentje losschieten) en zeker de band met een extra knoop, want de knelsleuitingen willen wel eens lossen. Gebruik liever geen spinnen; de haken kunnen de motor makkelijk beschadigen en je zal de eerste niet zijn waarbij een losschietende haak zomaar in je oog terecht komt!ZadeltassenWat betreft zadeltassen is er tegenwoordig een scala aan mogelijkheden. Monteer je zadeltassen op je sportmotor, houd dan je uitlaat in de gaten en kijk of hij voldoende afstand tot je tassen heeft. Er zijn ook al brandwerende materialen te koop die je onder de tas kunt bevestigen, zodat de hitte van de uitlaat er niet direct een gat in brandt. Zadeltassen heb je in alle prijsklassen, maar het is beter om iets meer geld te investeren. Zadeltassen zijn doorgaans niet waterdicht, pak je spullen dus eerst in plastic tassen of vuilniszakken.AfplakkenTassen en spanbanden kunnen de lak van tank en de zijdeksels ernstig beschadigen. In de motorhandel is flexibel doorzichtig afplaktape te verkrijgen, waarmee je die kwetsbare delen kunt afplakken en die ook zonder schade aan de verf weer verwijderd kan worden. Gebruik geen standaard (transparante) tape aangezien die bij het verwijderen de blanke laklaag of zelfs de kleurlaag kan beschadigen. TanktassenVoor tanktassen gelden weer andere aandachtspunten. Belangrijk is dat je hem niet te vol stopt. Monteer hem zo dat de tankontluchting niet geblokkeerd wordt en maak hem deugdelijk vast. Kijk ook even of de tanktas de stuuruitslag niet nadelig beïnvloed.Vertrouw ook niet enkel en alleen op de magneten, mocht je een magnetische tas voor je stalen tank kopen. Tanktassen zijn ideaal voor alles wat je direct bij de hand wil hebben, zoals je routekaarten en reisboeken, versnaperingen voor onderweg, zonnebrandcrème of telefoon. Bedenk wel dat de spullen in je tanktas natuurlijk niet erg veilig opgeslagen zijn, mocht je onderweg eens een pauze nemen. Kijk ook of er een regenhoes bij geleverd is en hoe deze op de tas past. Veel regenhoezen bollen enorm op door de wind, waardoor ze het zicht op het dashboard verpesten. Tip: plak daarvoor aan de buitenkant van de tanktas en aan de binnenkant van de regenhoes wat stukken klittenband en het probleem is opgelost.De driehoek-methode. Ga je op pad met bagage, dan is er een handige regel om de motor juist en veilig te bepakken: trek een denkbeeldige driehoek van de top van de helm van de bestuurder naar de as van het voorwiel en via de as van het achterwiel terug naar de helm van de rijder. Ideaal is het als alle bagage binnen die driehoek op de motor gepakt is. Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk, maar de boodschap is duidelijk: de bagage niet te ver van het middelpunt van de motor, dat is het beste.Met name een topkoffer voldoet doorgaans niet aan dit plaatje. Deze bagage zit ver buiten de motor en kan daarmee het stuurgedrag flink beïnvloeden. En bij solorijders wil een topkoffer door de verstoorde luchtstroom achter je rug ook voor onrust in het frame zorgen als je wat harder gaat rijden. Plaats dus nooit te zware spullen in zo’n topkoffer.Tot slot is het goed de vering op het extra gewicht aan te (laten) passen en 0,2 bar meer lucht in de banden te doen. Maak ook altijd een proefritje met de bepakte motor voor je definitief vertrekt, want het is vervelend als je al na 10 kilometer merkt dat je motor eigenlijk erg slecht stuurt, terwijl je die dag nog in Zuid-Frankrijk wilt aankomen…Plaats hier uw tekst

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kove 450 Rally

Eerste Test Kove 450 Rally

18 juli, 2024

Anderhalf jaar geleden debuteerde het Chinese Kove uit het niets uitstekend in de Dakar Rally. De tweede rally ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-