+ Plus

Tips voor Trips (5): de verzekering

Toen wij in 1996 op pad gingen voor een reis van 1,5 jaar waren we verzekerd tot in het graf. Als verantwoorde burgers hadden we onze zaakjes keurig voor elkaar. Het werden uiteindelijk 5 jaar en we waren na 1,5 jaar helemaal nergens meer voor verzekerd, maar we tikten op een oude typemachine achterop de groene kaart de namen van de Afrikaanse landen erbij en zetten er een stempel achter van een oude rijksdaalder met Juliana erop…Tja, als je eenmaal onderweg bent, wordt je inventief. En ik kan je verzekeren dat wij niet de enigen waren die op die manier door Afrika reisden. Met deze truc waren we ook meteen van de lastige verkopers van ‘woekerpolissen’ in West-Afrika af. En de politie knikte altijd instemmend bij het zien van onze volgetypte en gestempelde groene kaart.Het neemt niet weg dat de risico’s die we op die manier namen natuurlijk groot waren. We beseften ook terdege dat de consequenties nog veel groter konden zijn. Het is allemaal goed gegaan, maar we willen zo’n actie echt niemand aanbevelen. Sterker nog: als je op reis gaat verzeker je dan. En doe dat goed!Naast alle persoonlijke verzekeringen (ziektekosten, ongevallen, repatriëringskosten en een reisverzekering tegen verlies of diefstal van je spullen is het allerbelangrijkste eigenlijk toch wel de WA of all-risk-verzekering van je motor waarmee je op vakantie gaat. Deelname aan het verkeer houdt wereldwijd immers een risico in en op dat vlak moet je de zaakjes goed voor elkaar hebben.De ‘groene kaart’ is het bewijs dat je de motor verzekerd hebt. Normaal gesproken zit heel Europa altijd in het pakket, ga je daarbuiten dan moet je dit aangeven bij je verzekeringsmaatschappij. Op de groene kaart staat een heel rijtje landen waarin je dus verzekerd bent volgens de polisvoorwaarden. En de landen waarvoor de verzekering niet geldt zijn doorgekruist. Elke maand komt de overkoepelende organisatie voor verzekeringen met een advies waarin hun leden (de verzekeringsmaatschappijen dus), worden geadviseerd over de risico’s van verzekeren in een bepaald land. Dit advies is elke maand weer anders omdat de situaties in landen kunnen wijzigen. Zelf hebben we dat ondervonden met de Oekraïne, die het ene jaar nog gewoon geldig was, maar het jaar daarop opeens doorgestreept. De verzekeringsmaatschappij bepaalt uiteindelijk in welk land ze jouw willen verzekeren, maar wat op jouw groen kaart staat is bindend. Als de maatschappij een maand na afgifte van jou groene kaart beslist dat ze een bepaald land door de toegenomen risiko’s niet meer willen meeverzekeren, dan heb jij daar de komende elf maanden nog geen boodschap aan en ben je er gewoon gedekt. Ze kunnen niet halverwege het jaar de polis namelijk niet éénzijdig wijzigen.Ga je nu naar een land dat is doorgestreept op je groene kaart – zoals bijvoorbeeld wel voorkomt bij Moldavië en Oekraïne – dan moet je je dus extra verzekeren. Dit is doorgaans geen goedkope grap en in een dergelijk geval is het verstandig om je assurantiekantoor of tussenpersoon te vragen om die landen alsnog op te nemen op de groene kaart. Lukt dit niet, dan kun je het beste eerst eens op zoek gaan naar een verzekeringsmaatschappij die deze landen nog wel dekt. Een overstap kan in dat geval aantrekkelijk (lees goedkoper) zijn dan het extra bijverzekeren voor bepaalde landen.Een ander belangrijk en vaak vergeten aspect is dat de groene kaart ondertekend moet zijn! Zonder handtekening van de verzekerde is de groene kaart – en dus de verzekering – namelijk niet geldig! Er zijn gevallen bekent waar de kaart niet ondertekent was en de bestuurder betrokken raakte bij een ongeval. Dat werd een heel vervelende en dure grap voor die bestuurder, want de verzekering ging op haar strepen staan en keerde niets uit.In het geval van de voorbeeld groene kaart op deze pagina is te zien dat de verzekering is afgesloten door een bedrijf (in dit geval door de Aprilia-importeur Moto Tricolore, het betreft hier een testmotorfiets). In dat geval kan een extra firmastempel en een extra brief van het bedrijf geen kwaad. In die brief moet dan staan dat de bestuurder van dat moment (met naam en adres zoals op het rijbewijs staat) gerechtigd is om die motor op dat moment te besturen. De hoofdredacteur van dit blad heeft dik 10 jaar geleden eens uren aan de Tsjechische grens gestaan met een testmotor en pas nadat er een brief werd gefaxt dat hij toestemming had van de op het kenteken en groene kaart vermelde eigenaar mocht hij verder.Nog een puntje van aandacht is het jaarkilometrage. Steeds meer verzekeringen kennen immers een staffel, zodat je goedkoper uit bent als je maar weinig kilometers rijdt. Maar dan blijkt je vakantietrip toch veel verder dan gedacht en omdat het zo lekker gaat rij je nog een extra rondje. Zodat je dat jaar op 18.000 km uitkomt, terwijl in je polis staat dat je maar 15.000 km mag rijden. Op die 15.000 km is immers ook de premie gebaseerd. Ben je nu die laatste 3.000 km onverzekerd geweest? Niet meer, want er is daarover een gerechtelijke uitspraak geweest, maar de verzekeringsmaatschappij heeft wel het recht om je naderhand een aangepaste nota toe te sturen! Het is daarom altijd beter om een dergelijk overschrijding van de gereden kilometers, als je dat kan inschatten, vooraf aan je verzekering te melden om gedoe achteraf te voorkomen.Plaats hier uw tekst

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...