+ Plus

Tips voor Trips (3)

Sommigen zweren erbij, anderen vervloeken het: kamperen. Voor de een is het afzien om als verzopen katten op drassige veldjes tussen de muggen te bivakkeren, maar voor de ander is kamperen juist de ultieme vrijheid, die naadloos aansluit bij de vrijheid die een motor je biedt.
De keuze van een tent is groot en daardoor al moeilijk. Voor de motorrijder die geen aanhanger of zijspan heeft zal die keuze doorgaans lichtgewicht zijn. Er bestaan tegenwoordig ook lichtgewicht katoenen tenten, maar die zijn behoorlijk onderhoudsintensief. Niet absoluut droog opbergen (dat is dus iets anders als nat inpakken!) levert gegarandeerd schimmel op. Al bestaan er tegenwoordig ook anti-schimmel-middelen, al moet je die dan ook niet vergteen te gebruiken.
Nylon tenten zijn lichter, goedkoper en hebben minder onderhoud nodig. Doordat nylon niet ademt zoals katoen heb je echter vaak last van een natte tent, ook als het niet regent. De goedkopere modellen kunnen vaak lekken en moeten dus vooraf behandeld worden. Let daarom bij de aankoop vooral op de afwerking (zijn de naden geseald of met katoengaren gestikt?). Besteed ook veel aandacht aan de ritsen: hoe stevig zijn die en hoeveel spanning staat erop. Belangrijk is verder het grondzeil, dat niet al te kwetsbaar moet zijn. Een apart grondzeiltje kan de tent trouwens prima beschermen, vooral als je op een steenachtige ondergrond gaat kamperen.
 
Maar of je nu kiest voor de klassieke één- of tweestoks-tent of een moderne tunnel- of koepeltent (of daaraan gerelateerde modellen), belangrijk is dat alles moet passen:  je tent op je motor en jij en mogelijk je reispartner plus bagage in de tent. Bepaal dus eerst hoeveel kilo je maximaal wil, hoe groot de tentzak mag zijn en bedenk daarna de volgende punten:
Koepeltenten zijn redelijk stormvast en makkelijk in je eentje op te zetten. Ze zijn zogenaamd "losstaand", wat betekent dat ze zonder haringen blijven staan en je ze dus echt overal neer kan zetten. Je hoeft er alleen voor te zorgen dat hij niet weg kan waaien.
Eén- of tweestoks tenten hebben als voordeel dat ze hoger zijn en vooral in warm weer aanzienlijk koeler. Een hoge tent is fijn bij het aankleden, maar het schuin aflopende doek beperkt je beweegruimte weer behoorlijk. Deze tenten mogen er dan heel eenvoudig uitzien, het is een heel karwei om ze in je eentje op te zetten, omdat hij staat bij de gratie van de haringen.
Tussen deze modellen in bevindt zich de tunneltent. Die blijft met twee haringen overeind staan en biedt, zelfs als hij niet zo hoog is al veel ruimte. Door de vaak slappe stokken die de lichtgewicht exemplaren hebben is het wel weer moeilijker om hem in harde wind goed af te spannen.
 
Aan de binnenkant is een aparte bergruimte of vak voor de helm, de koffers of tanktas en de motorkleding ideaal. Evenals een voor- en een achteringang zodat je niet door de hele tent hoeft te kruipen om even je helm te pakken.
Een klein geïntegreerd luifeltje kan voorkomen dat het bij slecht weer direct inregent zodra je de ingang openritst. Ook handig zijn tenten waar je eerst de buitentent opzet, waarna je de binnentent later in de buitentent hangt. Bij slecht weer kun je nu namelijk alle spullen en de binnentent lekker droog inpakken voor vertrek. En de buitentent doe je uiteindelijk nat in een vuilniszak, bovenop de bagage. Zo kun je hem tijdens een droge stop even uithangen om te laten drogen. Als je hem dan over de motor hangt: pas op met de hete uitlaat, want het nylon brandt direct weg.
 
Tot slot nog een paar kampeerwetenswaardigheden. Elke kampeerder heeft zijn tent wel eens opgezet onder aan een heuvel of – nog erger – in een kuil. Als het begint te regenen is dat dus een ramp. Niet doen dus. Net zo belangrijk is dat je je motor op een veilige afstand, of in ieder geval met de zijstandaard van de tent af zet. Je zal niet de eerste zijn waarbij de motor omvalt en dus bovenop de tent valt! Denk niet dat het niet kan gebeuren: mensen lopen er per ongeluk tegenaan, de standaard kan wegzakken of de bagage kan net teveel zijn voor je ongetrainde jiffy…
Plaats hier uw tekst

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Eerste Test KTM 390 Duke

Eerste Test KTM 390 Duke

28 maart, 2024

De KTM 390 Duke is sinds de lancering in 2013 wereldwijd gezien het best verkopende KTM model. Gedurende dat ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-