+ Plus

Tips & Tricks MP 19-2010

GETEST: TOMTOM URBAN RIDERDe nieuwe TomTom Urban Rider is een wat uitgeklede variant van de bekende Rider2. Meest opvallend is het ontbreken van een aansluiting op het boordnetwerk, waardoor de Urban Rider op zijn eigen interne accu is aangewezen. Maar met een volledig opgeladen accu zingt de Urban Rider het wel een uurtje of tien uit, voldoende dus voor een serieuze dag in het zadel. Mocht je daar niet genoeg aan hebben, dan kun je als extra nog een dockingstation met 12V-aansluiting (€ 64,95) aanschaffen. Wat ook mist is een Bluetooth headset, daarvoor moet je uitwijken naar de Urban Rider Pro, die € 100,- duurder is. Heb je echter een helm met standaard Bluetooth (bijvoorbeeld van Schuberth of Nolan), dan kun je probleemloos gebruik maken van de spraakaanwijzingen. En die zijn buitengewoon helder en nauwkeurig. Hetzelfde geldt voor de navigatienauwkeurigheid in zijn geheel. Het display met geavanceerde rijstrookaanwijzingen is contrastrijk en goed afleesbaar. De bediening van het touchscreen is eenvoudig en het hoofdmenu bestaat uit slechts twee knoppen: ‘Navigeer naar’ en Bekijk kaart’. Makkelijk te bedienen met handschoenen aan. TECHNISCHE GEGEVENS: 20-kanaals GPS, 380 Mhz processor, 3,5-inch LCD-scherm, waterdichte behuizing (IPX-7), Li-Ion accu.PRIJS: € 299,95INFO: www.tomtom.com MOTOPLUS-oordeel: GOED[Uit MRD 18 s.69, links onder]HANDIGE OPBERGERSHet kan zomaar gebeuren, tijdens een koffiestop op je vakantie bijvoorbeeld. Je neemt je tanktas van de motor, haalt er een broodje uit, legt de tas op de grond en na een poosje parkeer je per ongeluk je motorlaars maat 47 op de tanktas. Het krakende geluid dat je vervolgens hoort, is dat van je versplinterde hagelnieuwe compactcamera. Dat kun je makkelijk voorkomen, bijvoorbeeld met deze handige Micro Case van Peli. Camera, navigatiesysteem, mobiele telefoon of belangrijke papieren alles past makkelijk in deze robuuste polycarbonaat boxen, die in zeven verschillende maten (tot 1,2 liter inhoud) en vier kleuren verkrijgbaar zijn. De boxen zijn water- en stofdicht en drukbestendig en je kunt ze makkelijk in een tanktas of roltas meenemen. De prijzen beginnen rond de € 20,-. Info: www.peli.com [Beeld: No_Risk_no_life]GELEZEN: NO RISK, NO LIFE – BEN VALKS & BRENDA SMEENGEEEN WERELDAVONTUURJe bent 34 jaar jong, hebt tien jaar knetterhard gewerkt aan een goedlopend eigen bedrijf in het Midden-Oosten en dan? Tijd om iets heel anders te doen vond Ben Valks, die naar Alaska vertrok om als eerste Nederlander mee te doen aan de roemruchte Iditarod, een 1.800 kilometer lange hondenslederace dwars door Alaska. Na deze happening, toch geen kattenpis, besluit Valks er eventjes een motorrit van Alaska naar Argentinië aan vast te knopen. Die tocht voert hem over bepaald niet alledaagse trajecten als de ‘dodenweg voor motorrijders’ in de Amazone, de desolate Carretera Austral in Chili en de beruchte Argentijnse Ruta 40. Stof genoeg voor een prachtig reisboek en dat is No Risk, No Life, dat Valks samen schreef met Brenda Smeenge, ook geworden. Het boek zit vol prettige humor, trekt je op meeslepende wijze mee in Valks’ avontuur en geeft een realistisch inkijkje in het verleggen van grenzen en overwinnen van tegenslagen. Naast het avontuur op twee wielen gunt Valks zich de tijd voor twee bijzondere uitstapjes. In Brazilië begint hij een intensieve zoektocht naar de zwarte jaguar, het meest ongrijpbare roofdier ter wereld. Een roofdier dat bijvoorbeeld nog nooit op film is vastgelegd. In Guatemala wordt Valks uitgenodigd in een weeshuis voor gehandicapte kinderen. Dat greep de auteur dermate aan dat hij de opbrengsten van No Risk, No Life aan dit weeshuis schenkt. No Risk, No Life (ISBN 978-90-225-5527-9) is in de boekhandel verkrijgbaar voor € 19,95. [Beeld: IMG_1320]GETEST: ALPINESTARS 365 HANDSCHOENENBIJNA HET JAAR ROND365, de naam laat er geen misverstand over bestaan: dit zou een handschoen moeten zijn waar je het hele jaar door mee onder de pannen bent. Die vlieger gaat in Italië, waar Alpinestars op papier nog steeds vandaan komt, misschien op, maar hier in Nederland ligt dat net even anders. Voor het Hollandse winterseizoen is deze volledig in leer uitgevoerde handschoen namelijk een tikje te dun. Los daarvan is de 365 een heerlijke handschoen voor het gangbare motorseizoen, door een Gore-Tex membraan wind- en waterdicht en ademend bovendien. De pasvorm is, zoals we van Alpinestars gewend zijn, uitstekend, zonder vervelend drukkende naadjes. De sluiting bij de schacht met dubbele manchetten is misschien wat omslachtig, maar het past allemaal prima onder de mouw van het motorjack als je eens in een stevige bui terechtkomt. Alleen de klittenbandsluiting bij de pols is wat aan de korte kant en schiet bij dikkere polsen zijn ‘sluitende’ doel voorbij. Al met al is de 365 een prettige handschoen voor toeristische veelrijders, maar ook een serieuze optie voor sportieve rijders die de handen graag droog willen houden. De snit en het materiaal zijn sportief en ook de constructie met een aan elkaar verbonden pink en ringvinger is uit de racerij afkomstig. PRIJS: € INFO: www.alpinestars.com

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...