+ Plus

Tips & Tricks MP 19-2008

5 FEITEN OVER TITANIUM1. In de natuur komt het chemische element titanium niet als metaal voor, maar hoofdzakelijk als minerale verbinding in grond met titaniumoxide. Deze grond bevindt zich vaak in de buurt van zee. 2. Titanium werd eind 19e eeuw ontdekt, maar werd pas na de Tweede Wereldoorlog op grote schaal in de industrie gebruikt. Slechts 5% wordt als metaal verwerkt, terwijl maar liefst 95% eindigt als titaniumdioxide, een wit pigment (titaanwit) dat wordt gebruikt in de verf-, papier of kunststofindustrie.3. De titanium boutjes die je veel in de accessoirehandel tegenkomt, bestaan niet uit puur titanium. Meestal gaat het om de legering TiAl6V4, dus titanium met 6% aluminium en 4% Vanadium. 4. Eigenschappen: vergeleken met aluminium is titanium een stuk sterker en bij bepaalde legeringen (bijvoorbeeld voor boutjes) is het net zo sterk als staal. Titaniumlegeringen zijn ongeveer 40% lichter dan de in de voertuigbouw gebruikelijke staallegeringen. 5. Titanium corrodeert in principe niet, maar verkleurt bij grote hitte (vanaf 400° Celsius) van goudkleurig tot blauw.DE LEEFTIJD VAN EEN BAND[INTRO]Banden zijn zwart en rond, niks bijzonders zou je zeggen. Maar hoe weet je nu wanneer een band is geproduceerd en of ‘ie nog als nieuw mag worden verkocht? Daarvoor moet je even door de knieën. Ergens op de flank van de band staat een getal van vier cijfers, waaruit je de productiedatum kunt herleiden. De eerste twee cijfers staan voor de kalenderweek en de laatste twee voor het jaartal. Vaste regelgeving tot welk moment een band als nieuw mag worden verkocht is er niet, maar grofweg kun je stellen dat die ouderdomsgrens bij een radiaalband op drie jaar ligt en bij een diagonaalband op vier jaar. Bandenfabrikanten hanteren zelf in de regel een probleemloze levensduur van zes jaar voor een band. Doorslaggevend is echter een juiste opslag van de banden: het kostbare rubber moet, net als goede wijn, koel en donker worden opgeslagen. Onder invloed van UV-straling en warmte kunnen belangrijker weekmakers hun functie verliezen, met als gevolg dat de banden uitharden en poreus worden. Zijn de banden altijd op de goede manier bewaard geweest, dan zijn er in principe geen problemen te verwachten. Wel zou het netjes zijn van een dealer om tot 15% korting te geven op een radiaalband die al drie jaar op voorraad ligt. [bei Bild unten, kein Unterschrift, nur Erklarung ins Bild]KalenderweekJaartal[Bild aus MRD 19/2008 Seite 112 oben und Helm-olie-1578 (Flaschen freistehend)]DE 10 MEEST GESTELDE VRAGEN OVER MOTOROLIE? Is er verschil tussen auto- en motorolie?! Absoluut, want de eisen die beide aan olie stellen zijn zeer verschillend. Vergeleken met automotoren leveren motorfietsen vaak extreem hoge prestaties per liter en moeten daar ook veel hogere toerentallen voor draaien. Vooral luchtgekoelde motorblokken belasten de olie sterker dan de haast uitsluitend watergekoelde automotoren. Bovendien moet de olie bij een motorfiets ook de versnellingsbak en de koppeling smeren. ? Wat is viscositeit? ! Viscositeit is de eigenschap van een vloeistof die aangeeft in welke mate deze weerstand biedt tegen vervorming. Ofwel de ‘stroperigheid’ van een vloeistof. Olie heeft een hoge viscositeit als het dik is (in koude toestand) en een lage viscositeit als het dun is (in hete toestand). Het probleem: motorolie moet bij een koude start dun genoeg zijn om snel op alle belangrijke plekken in het motorblok te kunnen komen. Tegelijkertijd moet het bij een warm gereden motorblok nog steeds dik genoeg zijn om een goede smeerfilm te geven. ? Is synthetische olie beter dan minerale?! Niet in alle gevallen. Een uitstekende minerale olie kan bijvoorbeeld beter zijn dan een middelmatige synthetische olie. Maar tegen hoogwaardige synthetische olie kan in de regel geen enkele minerale olie op. Goede synthetische olie is thermisch stukken beter belastbaar, veroudert nauwelijks en zorgt voor een schonere motor. ? Welke olie is voor welke motorrijder?! ‘’Normale rijders’’, die hun motor altijd goed op temperatuur rijden en niet continu tot op de limiet belasten, kunnen prima uit de voeten met een hoogwaardige minerale olie. De typische toerrijder dus. Motorrijders die niet vaak rijden of uitsluitend korte stukken en ook sportieve rijders kunnen beter kiezen voor een hoogwaardige synthetische olie. ? Moet een moderne motor nog steeds warm gereden worden?! Ja. Motorolie ‘werkt’ pas bij een temperatuur van ongeveer 50° Celsius. De eerste vijf kilometer ‘kalm aan’ kan dus geen kwaad. ? Moet een nieuwe motor van begin af aan zijn voorzien van synthetische olie?Nee, pakweg de eerste 2000 kilometer kan er beter een minerale olie worden gebruikt. Tijdens deze ‘inloopperiode’ moeten alle draaiende delen zich nog aan elkaar aanpassen en dat gaat het best met minerale olie. ? Kan minerale olie met synthetische olie worden vermengd?! Ja, alle motorolie is mengbaar, ongeacht of het mineraal of synthetisch is. ? Veroudert olie tijdens de winterstalling?! Iedere olie die met zuurstof in contact komt veroudert. Maar maximaal een jaar stilstand is in principe voor geen enkele verse olie een probleem. Verversen voor de winterstop is dus zeker niet bezwaarlijk. ? Moet bij iedere oliewissel ook het oliefilter worden vervangen?! Ja, want in het filter zitten altijd restanten van de oude olie en die kunnen bij een wissel de kwaliteit van de verse olie beïnvloeden. ? Is goedkope olie volledig taboe?! Wie ieder dubbeltje wil omdraaien, moet in vredesnaam maar met bouwmarktolie rijden. Maar dan is het absoluut raadzaam om na iedere 2000 kilometer de olie te wisselen. Zorg er dan wel voor dat de olie voldoet aan de minimumeisen van de motorfabrikant (API-klasse en viscositeit). HOE VERTROETEL IK MIJN HELM?Een goede helm is in de regel een niet bepaald goedkope aanschaf geweest en om dit kostbare bezit in goede conditie te houden moet je een paar dingen in acht nemen. Reinig een helm bijvoorbeeld nooit met een beetje benzine of een oplosmiddel. Kunststoffen reageren namelijk uitermate gevoelig – in het ergste geval zelfs met oplosverschijnselen – op ongeschikte reinigingsmiddelen. Dat geldt met name voor helmen met een zogeheten thermoplast schaal (bijvoorbeeld polycarbonaat, Lexan, Ronfalin). Een duroplast schaal (bijvoorbeeld fiberglas, carbon, kevlar, dyneema) kan daar beter tegen, maar de laklaag op deze helmen absoluut niet. De klassieke reinigingsmethode met water en zeep is eigenlijk nog steeds de beste. Is dat te veel moeite, dan zijn er in de vakhandel allerlei hulpmiddeltjes verkrijgbaar, ook voor vizier en binnenvoering.[Bei Bilder] [Bild: Helm-olie-1580]De meeste krassen en beschadigingen loopt een helm tijdens transport op, gebruik daarom altijd de (meestal) meegeleverde helmzak. [Bild: Helm-olie-1584]De meeste nieuwe helmen hebben een uitneembare en wasbare voering. Oudere helmen met een ‘vaste’ voering kun je reinigen met een speciaal schuim of met een milde zeepoplossing. [Bild: Helm-olie-1586]Bij een tankstop kun je het vizier snel schoon maken door er voor het tanken een in water gedrenkte doek op in te laten weken. Voor het wegrijden spoel je het vizier met rijkelijk veel water nog een keer na. Ook zijn er speciale reinigingsdoekjes verkrijgbaar. [Bild: Helm-olie-1589]Thuis kun je wat grondiger te werk gaan. Demonteer het vizier en gebruik voor het reinigen veel (lauw) water en zachte lappen. Een vizier met een anti-condensfilm aan de binnenzijde is nog gevoeliger en moet zeer grondig worden gereinigd. Voor je het vizier weer monteert doe je er goed aan om het viziermechanisme lichtjes met siliconenspray of vaseline in te vetten. [Bild: Helm-olie-1590]Voor de helmschaal zijn een lauwe zeepoplossing en een zachte doek de beste middeltjes. Wie op de chemische industrie vertrouwt, gebruikt kunststofreiniger. [Aus MRD 20/2008 Seite 112 nur das Ansicht vons Motorrad]DE POETSKAMPIOEN[Intro]Een goed gepoetste motor ziet er niet alleen beter uit, hij blijft ook langer mooi. Bovendien vallen slijtage en defecten eerder op. Voor onderhoudswerkzaamheden is het sowieso prettig als de motor er glimmend bij staat. De onderstaande sprays en middeltjes mogen daarom niet ontbreken in de werkplaats.ALUMINIUM- EN CHROOMPOETSAangezien allesreinigers en multi-sprays schadelijk kunnen zijn voor geanodiseerd aluminium en chroom, kun je het beste een potje speciale aluminium- en chroompoets aanschaffen. Er zijn vele aanbieders, maar goed spul (bijvoorbeeld Belgom Alu of Autoglym) heb je doorgaans al voor een paar euro. ALLESREINIGERGoede producten (S1000, Xeramic of Castrol) hechten als een soort gel aan het vervuilde oppervlak. Gebruik dit spul niet in de felle zon en laat het op een afgekoelde motor een paar minuten inwerken voor je het met een sterke waterstraal afspoelt. Smeer verdwijnt als sneeuw voor de zon en zelfs afgeslingerd kettingvet op de achtervelg en de swingarm moet het veld ruimen. Nog een doek er over heen en de motor glimt weer als nooit tevoren. De motor hoeft trouwens niet iedere week in bad, maar regelmatig schoonmaken voorkomt dat vuil zich gaat hechten. SILICONENSPRAY, LAK- EN KUNSTSTOFPOETSDoor blootstelling aan zonlicht worden rubber, kunststof en gelakte delen mat en bleek. In het ergste geval ontstaan er zelfs scheuren of worden de delen poreus. Om dat te voorkomen kun je een aantal speciale middelen (siliconenspray en lak- en kunststofpolitoer) gebruiken. Deze producten zorgen voor een mooie diepe glans en zorgen er voor dat het materiaal elastisch blijft. Gebruik hiervoor in ieder geval geen multi-spray als WD-40, want dat onttrekt de weekmakers uit kunststof, rubber en lak. MULTI-SPRAYMulti-spray is ideaal voor het smeren van bijvoorbeeld de kleine lagers in rem- en koppelingshendels en voetsteunen. Het komt tot in de kleinste plekjes en verdringt vocht, dat anders corrosie zou kunnen veroorzaken. Bekende sprays zijn WD-40 en Caramba Super. KETTINGVETBij het invetten van de ketting geldt: rijkelijk van binnen, matig van buiten. Als er in het midden van het kettingloopvlak een blanke streep te zien is, is het tijd om in te vetten. Doe dat liever wat vaker met een dun laagje, dan te weinig met een veel te dikke smeerfilm. Laat het vet voor het rijden minstens een kwartiertje intrekken, zodat het goed in alle schakels kan doordringen. Tip: voor onderweg hebben veel fabrikanten handige, kleine flacons die je makkelijk onder het zadel kwijt kunt. UNIVERSEEL VETHet draaimechanisme van zijstandaard en middenbok, wiellagers en ook de swingarmlagering kun je beter met een dik en daardoor duurzamer universeel vet smeren, dan met olie. Doe dit bij iedere grote onder onderhoudsbeurt (minstens een keer per jaar). REMREINIGERWordt door verschillende fabrikanten aangeboden. Deze vluchtige vloeistof heeft een sterk vetoplossende werking en bij gebruik is het niet onverstandig om handschoenen te dragen, want remreiniger kan schadelijk zijn voor de huid. Overigens kun je de binnenkant van de klauw beter met siliconenspray schoonmaken, omdat de rubberen dichtingen van de remzuigers erg gevoelig voor remreiniger zijn. [Fur nachste mal…noch kein Bild][MRD 14/2008 Seite 137 oben] EERSTE HULP NA EEN ONGEVALStabiele zijligging, hoe ging dat ook al weer? De helm afnemen. Moet die niet opblijven dan? Eigenlijk zou iedere motorrijder moeten weten hoe je in het geval van een ongeluk moet handelen. • Sluit de plek van het ongeval af. Er moet immers niet nog meer mis gaan.• Nooddiensten alarmeren. Het juiste nummer is 112. Geef nauwkeurige aanwijzingen: Waar is de hulp nodig (plaats, straat), hoeveel personen hebben hulp nodig, welke verwondingen zijn zichtbaar?• Verzorg de gewonden. Maak daarbij onderscheid tussen aanspreekbare en bewusteloze personen, de laatste categorie heeft voorrang. Zoek in het geval van een motorongeluk ook altijd in de directe omgeving van het ongeval naar eventuele duopassagiers. • Controleer de gewonden op bloedingen. Probeer deze waar mogelijk te stelpen met drukverband (schoon stuk stof, geen papieren zakdoek). • In stabiele zijligging leggen. Been buigen, arm aan dezelfde kant boven het hoofd strekken, lichaam op de kant van het gekromde been draaien en daarbij hoofd en nek stabiliseren. Leg het hoofd in de nek en de kin op de rug van de hand. [Unterschriften][Bild Links]Het afnemen van de helm gaat het best met twee personen, waarbij er één het hoofd en de nek ondersteunt.[Bild Rechts]Bij de stabiele zijligging is het belangrijk dat de mond van het bewusteloze slachtoffer het laagste punt van het lichaam is.

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...