+ Plus

Tips & Tricks MP 18/2013

KIEZEN WE ZONNEBRIL OF DONKER VIZIER? Een lage stand van de zon kan in het najaar veel hinderlijker en gevaarlijker zijn dan hartje zomer. Motorrijders hebben niet de beschikking over een zonneklep zoals in een auto, maar moeten toch goed zicht houden. Dan rijst al snel de vraag waar je voor moet kiezen: een zonnebril ónder je helm, of een donker vizier vóór je helm? Wie een bril op sterkte draagt om zijn omgeving scherp in beeld te houden, heeft niet zoveel keuze. Voor het motorrijden zet hij de bril op z’n neus – soms even lastig onder een integraalhelm – en als het geen getint exemplaar is zal hij van een donker- of zonnevizier gebruik kunnen maken. Rijd nooit zonder vizier als je een bril hebt met echte glazen, want steenslag kan hele vervelende gevolgen hebben! Motorrijders met contactlenzen rijden meestal al met een gesloten vizier, omdat anders hun ogen droog worden. Er zijn overigens diverse helmen met een ingebouwd zonnevizier verkrijgbaar en dat systeem werkt in de praktijk uitstekend. Zo’n donker schermpje kun je zelfs tijdens het rijden, met je motorhandschoen aan, makkelijk van buitenaf bedienen. Sommige mensen beschikken over haviksogen en deze groep van niet-brildragers staat echt voor de keuze: zonnebril of getint vizier (zonnevizier, smoke shield of tinted visor, of hoe ze ook mogen heten). Het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar als je eenmaal met een donker vizier op pad bent en het is wisselend weer, of het wordt donker, dan gaat dat wel ten koste van het zicht en dus van de veiligheid. Draag je een zonnebril in combinatie met een neutraal vizier en er komen donkere wolken aan, dan kun je makkelijk de motor aan de kant zetten en snel je bril afdoen. Een donker vizier is eigenlijk alleen aan te bevelen als het de hele dag stralend mooi weer is, bijvoorbeeld op vakantie, en je een route rijdt zonder veel tunnels. Dan heb ik nog een tip voor als je staat te wachten bij een verkeerslicht en door de laagstaande zon wordt verblind. Kijk nog eens, maar doe daarbij één oog dicht. Dan zie je meteen wanneer het op groen springt! [streamer] EEN DONKER VIZIER IS EIGENLIJK ALLEEN AAN TE BEVELEN ALS HET DE HELE DAG STRALEND MOOI WEER IS [beeld volgt via Eric, 2e week] TOERROUTE VAN DE MAAND Met het insturen van zijn favoriete route heeft hij een jaar lang gratis Tyre-Pro gewonnen. Deze route is via de website van MotoPlus (onder het kopje ‘Toeren’) en TyreToTravel in verschillende formaten te downloaden. Ook een mooie route gereden of uitgezet, en wil je die delen met anderen? Mail hem naar toer@motoplus.nl en laat iedereen meegenieten. Wij kiezen samen met TyreToTravel iedere maand een nieuwe ‘Route van de Maand’. Wordt jouw route uitgekozen? Dan word je winnaar van een jaar lang gratis Tyre-Pro (en als je dit al hebt, krijg je het cadeau voor het volgend jaar). De winnaars worden bekendgemaakt in MotoPlus en via de newsblog op de website van TyreToTravel (www.tyretotravel.com). TyreToTravel is het online platform voor het zoeken, maken en delen van routes. [MRD 13 s. 121 boven] SLIM STUUR De CNC-gefreesde Multiclip clip-ons van ABM moet in ergonomische zin alles bieden wat een sportieve toerrijder wenst. Middels een verhoudingsgewijs slanke vorkklem moet de Multiclip ook bij beperkte ruimte goed te gebruiken zijn. Het bovenste gedeelte is met twee bouten gemonteerd en de klemring rond de vorkpoten zelfs met drie om verdraaien te voorkomen. De van een hoogwaardige aluminium legering gemaakte en zwart geanodiseerde clip-ons zijn traploos instelbaar en dus individueel aan te passen. Middels een schaalverdeling is een symmetrische fijnafstelling (vijf graden) geen probleem. De Multiclips van ABM kosten € 349,-. Info: www.mdi-online.nl [MRD 15 p. 116 boven] GETEST: NIEUWE BLUETOOTH KITS TALKMASTER ON TOUR Het is tijd voor een nieuwe ronde bij de draadloze communicatiesets voor motorhelmen. Cardo wil met de Scala Rider G9 tot negen personen middels een Bluetooth praatsessie met elkaar kunnen verbinden, terwijl Schuberth het SRC-systeem aan de nieuwe C3 Pro systeemhelm heeft aangepast. CARDO SCALA RIDER G9 Met het topmodel G9 wil Cardo een flinke groep motorrijders draadloos met elkaar kunnen verbinden. Tot negen apparaten zijn in de gespreksmodus van motor naar motor over een afstand van 1,5 kilometer met elkaar te verbinden. Dat koppelen (‘pairen’) gaat heel eenvoudig: het vlak bij elkaar houden van de helmen is in feite voldoende om de systemen met elkaar te verbinden. Tijdens de test werd de verbinding niet altijd even betrouwbaar weer opgebouwd na een onderbreking. Middels de zoekfunctie van diverse smartphones (er is getest met een Apple iPhone 4 en een Samsung Galaxy S III) zijn deze snel te verbinden met de G9 en kun je tijdens het rijden muziek luisteren of telefoneren. De stereokwaliteit van de draadloos overgebrachte muziek is zeer goed, terwijl het stemgeluid tijdens onderlinge gesprekken en bij telefoneren iets volume mist. Met een volle accu kun je ruim een dag doen en dat is meer dan voldoende. Prijs soloset € 269,95. Info: www.splashdesign.com MOTOPLUS-oordeel: GOED SCHUBERTH SRC In technische zin is het systeem van Schuberth gebaseerd op dat van Cardo. In die wetenschap is het niet verrassend dat ook de bediening van dit systeem weet te overtuigen, alhoewel het ook een paar zwakke puntjes kent. Zo liet een iPhone 4 zich probleemloos met de Schuberth SRC koppelen, maar de pairing met een Samsung Galaxy S III ging minder soepel. Door de zeer goede geluidsdemping van de C3 Pro systeemhelm overtuigt de mooi geïntegreerde Bluetooth-unit met een zeer goede audiokwaliteit bij zowel de draadloze weergave van muziek als tijdens gesprekken. Bij wisselende snelheden wordt het geluidsniveau automatisch aangepast. Bij het draagcomfort laat deze Schuberth-combi wel een paar kleine steekjes vallen. Door de ‘dikke’ audiokraag (foto) moet het kindeel met nadruk worden gesloten en de zwanenhalsmicrofoon drukt door het dunne kindeel. Prijs: € 364,95,- (kit zonder C3 Pro). Info: www.splashdesign.com MOTOPLUS-oordeel: GOED [MRD 15 p. 116 onder] GETEST: ALPINE GEHOORBESCHERMING PARDON, U ZEI? Ongefilterd motorgenot met een ‘prop’ in het oor – gaat dat samen? Met de nieuwe Moto-Safe oordoppen van Alpine kan dat. Door een kleine demper in de gehoorgang vermindert in eerste instantie de lawaaipiek van de rijwind, terwijl dankzij een effectief geluidsfilter het omgevingsgeluid van bijvoorbeeld andere voertuigen wel hoorbaar blijft. Een ander aangenaam neveneffect is dat het geluid van de eigen motor veel intensiever wordt waargenomen.! Ook bij gebruik van een intercomsysteem is het stemgeluid veel beter hoorbaar. Door de zachte lamellenstructuur passen deze Alpine oordoppen zich goed aan de gehoorgang aan en ook na het opzetten van de helm blijven de doppen mooi op hun plek zitten. Middels inzetfilters is de mate van geluidsdemping op twee niveaus te regelen. Het hele setje kan bovendien in een handig tasje worden opgeborgen. Prijs: € 24,95. Info: www.alpine.nl MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [beeld MRD 15 p. 75 boven] DE BELANGRIJKSTE VRAGEN OVER MOTOROLIE Motorolie is een veel voorkomend gespreksthema als motorrijders aan de stamtafel in technische discussies verzeild raken. Hieronder gaan we in op de belangrijkste olievragen. Verschilt motorolie van auto-olie? Dat zou op zijn minst het geval moeten zijn, want er worden behoorlijk verschillende eisen aan gesteld. Motorfietsmotoren hebben vaak een hoog litervermogen en vragen daarvoor ook hogere toerentallen dan een motorblok van een auto. Daarnaast worden ze ook heter. Met name een luchtgekoeld motorblok belast olie sterker dan een in de regel vloeistofgekoeld motorblok van een auto. Bovendien moet de olie bij nagenoeg alle motoren ook de versnellingsbak en de koppeling smeren en wordt het daarbij zwaar belast. Motorolie voor hoogvermogende auto’s is volkomen ongeschikt voor motorfietsen, omdat het additieven kan bevatten die de wrijvingsverhoudingen in een oliebadkoppeling dusdanig kunnen veranderen dat er schade ontstaat. Is synthetische olie beter? Niet per definitie. Een uitstekende minerale olie is tot meer in staat dan een middelmatige synthetische olie. Een hoogwaardige synthetische olie is echter superieur aan een minerale olie. Deze olie is thermisch hoger belastbaar, veroudert minder snel en zorgt voor een schoner motorblok. De beschermende werking tegen slijtage is eveneens beter. Kan minerale olie met synthetische olie worden gemengd? Ja, alle motoroliën moet met elkaar kunnen worden vermengd. De prestaties van het mixproduct verminderen echter wel tot een kwalitatief mindere olie, minerale olie dus. Zegt de oliekleur iets over de kwaliteit? Nee, want als de nieuwe olie al kort na een oliewissel donkerbruin wordt, betekent dit dat het zijn werk doet: het vuil ‘zwevend’ houden en afzetting voorkomen. Bovendien blijft bij een oliewissel altijd een paar millimeter oude olie in het blok achter. Dat vermengt zich met de verse olie, die vervolgens meteen donkerder wordt. Veroudert olie tijdens de winterstop?

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...