+ Plus

Tips & Tricks MP 17-2010

HET HOE EN WAT VAN REMBLOKKENREMKUNDEEen normaal remblok is net iets groter dan een luciferdoosje en slechts een paar millimeter dik. Het verricht zijn werkzaamheden in het donker van de remklauw en heeft van tijd tot tijd even wat persoonlijke aandacht nodig. Zeker nu de onderhoudsintervallen van moderne motoren steeds langer worden. Klinken er schrapende geluiden bij het remmen, dan is het feitelijk al te laat. Je remt dan ijzer op ijzer, de remblokken zijn volledig versleten en de metalen onderplaatjes drukken luid hoorbaar op de remschijven. Direct stoppen met rijden, anders rem je de remschijven compleet de vernieling in. En da’s een duur geintje. Dat de remblokken slijten, heeft natuurlijk een oorzaak. Bij het inknijpen van het remhendel wordt door de zuiger in de hoofdremcilinder druk in de remvloeistof opgebouwd, die druk wordt vervolgens overgedragen naar de zuigers in de remklauwen. De zuigers komen van de plek en drukken de remblokken tegen de draaiende remschijven. Door de wrijving tussen de blokken en de schijven wordt het wiel afgeremd. Hierdoor slijten zowel de remblokken als de remschijven. Als vuistregel geldt: bij normale belasting gaan de remblokken ongeveer 25.000 tot 30.000 kilometer mee en de schijven ongeveer drie keer zo lang. In de onderhoudsboekjes van alle motorfabrikanten staat de mededeling ‘remblokken controleren’ bij iedere kleine en grote onderhoudsbeurt vermeld. Maar aangezien de onderhoudsintervallen de laatste jaren steeds ruimer zijn geworden en de meeste moderne motoren pas na een kilometer of 12.000 weer naar de werkplaats moeten, is het verstandig om ook zelf de remblokken goed in de gaten te houden. Hoe doe je dat?Check regelmatig of er nog voldoende materiaal op de blokken zit, dus meer dan een millimeter. In nieuwstaat is dit vijf tot acht millimeter. Doe dit hoe dan ook voor iedere langere rit en uiteraard voor en achter. Een plotseling optredend schrapend geluid bij de wielen in de afdaling van een bergpas is niet alleen pijnlijk, maar ook bijzonder gevaarlijk. Maar hoe kijk je ‘vaktechnisch’ naar de toestand van de remblokken, hoe kun je de dikte vaststellen? Uitbouwen en meten is erg omslachtig en dat gebeurt ook niet in een werkplaats. Je moet er als het ware een timmermansoog voor hebben, maar het is natuurlijk niet heel moeilijk om één millimeter van vijf te onderscheiden. Het frictiemateriaal is op een draagplaat bevestigd, meestal verlijmd of er onder hoge druk opgeperst. Zoals gezegd verrichten de remblokken hun belangrijke werk in het donker van de remklauw, waardoor je vanzelfsprekend licht nodig hebt om de dikte te kunnen controleren. Als je met een zaklamp langs de remschijf tussen de klauwen schijnt, kun je de blokken zien zitten. De voering is wat kleiner dan de ongeveer drie millimeter dikke metalen draagplaat. Tussen deze plaat en de remschijf moet nog minstens een millimeter frictiemateriaal zitten. De meeste remblokken zijn voorzien van slijtindicatie, maar mocht je ook die – om wat voor reden dan ook – niet goed kunnen aflezen, dan kun je altijd nog terugvallen op de aloude truc met de lucifer. Een lucifer is in de regel 1,5 millimeter dik en moet tussen de remschijf en de remblokken kunnen worden geschoven. Past de lucifer en is er links en rechts nog voldoende ‘lucht’, dan zijn de remblokken nog dik genoeg. Pas het niet, dan zijn de remblokken al aardig aan het eind van hun Latijn en moeten ze hoognodig worden afgelost. [Uit MRD 18/2010 p. 113 midden]GETEST: SHOEI QWESTVOOR DE LANGE RITSinds begin deze maand ligt de nieuwe Shoei Qwest bij de dealer, de opvolger van de Raid-serie. De Japanse fabrikant heeft bij de ontwikkeling van deze nieuwe toerhelm bijzonder veel aandacht geschonken aan het verbeteren van de aerodynamica en het reduceren van de geluidsproductie in de helm. De in de maten XXS tot XXL (vier schaalmaten!) leverbare, 1.400 gram zware Qwest ligt inderdaad superstabiel in de wind, heeft een zeer ruim blikveld, een prima pasvorm en goede ventilatie. Naar Shoei-maatstaven is de Qwest ook daadwerkelijk stil – volgens Shoei zelfs 60% stiller dan zijn voorganger. De nieuwe Qwest gaat in uni-kleur € 369 ,- kosten, in de Candy uitvoering € 399,- en in decor-uitvoering € 469,-.PRIJS: v.a. € 369,-INFO: www.shoei-europe.com [IN LOGO]MOTOPLUS-oordeel:GOED TOT ZEER GOED[MRD 18/2010 p. 113 onderaan]ERIK BUELL GEEFT WEER GASNee, niet op twee wielen, maar op zijn gitaar. De geestelijk vader van het helaas niet langer bestaande Buell Motorcycles heeft met zijn band ‘Erik and the Thunderbolts’ zijn tweede cd afgeleverd. ‘Anthem’ heet het album en telt tien bluesrock nummers, waarvan Buell er negen zelf heeft geschreven. Buell tekent eveneens voor de zang. Kortom: solide sound, al waren zijn motoren beter. De cd is voor 13 dollar te bestellen via www.erikbuellmusic.com [Uit MRD 18/2010 s. 68 links onder]GETEST: A-RIVAL NAV-PNX35MONBEKENDE WEGWIJZERA-rival is een in Nederland nog tamelijk onbekende fabrikant van navigatiesystemen en ook voor motorrijders hebben zij een systeem in huis, de Nav-PNX 35 M. Een systeem dat met name door de rijke uitrusting punten scoort. Motor- en autobevestiging, aansluitmogelijkheid voor het boordnetwerk, Bluetooth-verbinding via de meegeleverde helm-headset. Daarnaast kan het apparaat, dat standaard is voorzien van een Europese kaartenset, naar keuze in lengte- of in dwarsrichting worden gebruikt. In de praktijk zijn er echter wel een paar minpuntjes te noemen. Zo wordt het scherm door zonlicht al snel slecht afleesbaar, is het touchscreen slecht te bedienen en ontbreekt het een beetje aan overzichtelijkheid. De spraakaanwijzingen worden deels vervormd weergegeven en daarnaast ontbreekt het aan eenduidige routeaanwijzingen. Verder is de precisie tijdens het navigeren niet altijd even goed en duurt het vrij lang voordat het apparaat een alternatieve route berekent als je afwijkt van de oorspronkelijke route. TECHNISCHE GEGEVENS: 64 kanaals GPS, 500 Mhz processor, 3,5 inch LCD scherm, waterdichte behuizing (IPX-7), Li-Ion accuPRIJS: € 265,-INFO: o.a. via www.conrad.nl [In logo]MOTOPLUS-oordeel: VOLDOENDE[Uit MRD 18 s.69, links onder]HANDIGE OPBERGERSHet kan zomaar gebeuren, tijdens een koffiestop op je vakantie bijvoorbeeld. Je neemt je tanktas van de motor, haalt er een broodje uit, legt de tas op de grond en na een poosje parkeer je per ongeluk je motorlaars maat 47 op de tanktas. Het krakende geluid dat je vervolgens hoort, is dat van je versplinterde hagelnieuwe compactcamera. Dat kun je makkelijk voorkomen, bijvoorbeeld met deze handige Micro Case van Peli. Camera, navigatiesysteem, mobiele telefoon of belangrijke papieren alles past makkelijk in deze robuuste polycarbonaat boxen, die in zeven verschillende maten (tot 1,2 liter inhoud) en vier kleuren verkrijgbaar zijn. De boxen zijn water- en stofdicht en drukbestendig en je kunt ze makkelijk in een tanktas of roltas meenemen. De prijzen beginnen rond de € 20,-. Info: www.peli.com

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-